شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مسئوليت اجتماعي، مهم‌ترين مسئوليت روابط‌عمومي صنعتي
دوشنبه، 23 فروردین 1395 - 23:16 کد خبر:22481
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- عضو كميته علمي پنجمين كنفرانس روابط عمومي و صنعت، مسئوليت اجتماعي را مهم‌ترين مسئوليت روابط‌عمومي صنعتي دانست.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- عضو كميته علمي پنجمين كنفرانس روابط عمومي و صنعت، مسئوليت اجتماعي را مهم‌ترين مسئوليت روابط‌عمومي صنعتي دانست.

 

به گزارش سرويس بازار ايسنا، احمد يحيايي ايله‌اي عضو كميته علمي كنفرانس روابط‌عمومي و صنعت، به مناسبت در پيش بودن چهارمين هفته روابط‌عمومي به بررسي نقش روابط‌عمومي سازمان‌هاي صنعتي در اجراي مسئوليت‌هاي اجتماعي پرداخت. وي گفت: از نيمه دوم ...

مسئوليت اجتماعي، مهم‌ترين مسئوليت روابط‌عمومي صنعتي
عضو كميته علمي پنجمين كنفرانس روابط‌عمومي و صنعت، مسئوليت اجتماعي را مهم‌ترين مسئوليت روابط‌عمومي صنعتي دانست.

به گزارش سرويس بازار ايسنا، احمد يحيايي ايله‌اي عضو كميته علمي كنفرانس روابط‌عمومي و صنعت، به مناسبت در پيش بودن چهارمين هفته روابط‌عمومي به بررسي نقش روابط‌عمومي سازمان‌هاي صنعتي در اجراي مسئوليت‌هاي اجتماعي پرداخت.

وي گفت: از نيمه دوم قرن بيستم صاحب‌نظران دريافتند كه وابستگي سازمان، جامعه و محيط به يكديگر افزايش يافته است. از يك سوي سازمان‌ها با تكيه بر امكانات موجود در جامعه به اهداف خود مي‌رسند و از سوي ديگر، اقدامات سازمان‌ها بايد منافع و دستاوردهايي نيز براي جامعه داشته باشد. پس رويكرد تغيير كرد تا منافع در سازمان‌ها به گونه‌اي طراحي شود كه مردم جامعه، بيش از هزينه‌اي كه پرداخت كرده‌اند از سازمان‌ها سود ببرند و به تعبيري سازمان‌ها علاوه بر سود آفريني، ارزش‌آفريني هم داشته باشند؛ لذا طي سه دهه اخير مديريت سازمان‌ها به استراتژي‌هاي كارآمد و كاربردي از جمله استقرار و پياده‌سازي مسئوليت اجتماعي سازمان (Corporate Social Responsibility) روي آوردند. يعني سازمان‌ها علاوه بر انجام وظايف سنتي خود به انجام فعاليت‌هاي ديگري نيز مكلف شده‌اند، كه هدف اين فعاليت‌ها، پاسخگويي به انتظارات جامعه است.

عضو كميته علمي كنفرانس روابط‌عمومي و صنعت ادامه داد: مسئوليت‌اجتماعي شركت‌ها (CSR) موضوعي مورد توجه در سال‌هاي اخير بوده تا آنجا كه سازمان‌هاي بين‌المللي مانند سازمان ملل و اتحاديه اروپا، استانداردهايي را در اين زمينه ارايه كرده‌اند. بنياد مديريت كيفيت اروپا (EFQM) كه بنيادي وابسته به اتحاديه اروپاست، در مدل الگوي تعالي خود براي سازمان‌ها، مسئوليت اجتماعي شركت‌ها را به عنوان يكي از ارزش‌هاي هشت‌گانه خود معرفي كرده است. توجه و تاكيد سازمان بر مسئوليت اجتماعي در واقع كمك مي‌كند تا سازمان تصويري زيبا در ذهن و فكر جامعه بگذارد و با كسب اين اعتبار بتواند براي برنامه‌ريزي فعاليت‌هايي كليدي‌تر در آينده تصميم‌گيري كند. چنين سازمان‌هايي افكار عمومي و نيازهاي عمومي را جدي گرفته و تلاش مي‌كنند تا از مسئوليت صرفا اقتصادي و سازماني گام‌هايي بيشتر و مفيدتر براي جامعه بردارند.

مسئوليت اجتماعي عين روابط‌عمومي است
وي تاكيد كرد: آنچه در اينجا لازم است كه مورد توجه قرار گيرد نقش و سهم و مسئوليت روابط‌عمومي در استقرار و عملي كردن و مديريت مسئوليت اجتماعي سازمان است. توجه به تعريف و كاركردها و حوزه فعاليت‌هاي مسئوليت اجتماعي نشان از عجين بودن روابط‌عمومي و مسئوليت اجتماعي است؛ يعني مي‌توان ادعا كرد كه آنچه امروزه به عنوان مسئوليت اجتماعي مورد توجه و تاكيد است با شكل‌گيري روابط‌عمومي اوليه به عنوان اهداف كليدي و زيربنايي روابط‌عمومي به آن عمل شده است. روابط‌عمومي اخلاق مدار، طرفدار جامعه و مردم و حافظ منافع و وكيل الرعايا بوده و افكار عمومي و حل مشكلات جامعه توسط سازمان تا آنجا كه امكان‌پذير بوده، يكي از توجهات جدي روابط‌عمومي نخستين است به‌طوري كه كار روابط‌عمومي را بايد مسئوليت اجتماعي هر سازمان دانست.

مسئوليت روابط‌عمومي فراتر از مسئوليت سازماني است
يحيايي ايله‌اي تاكيد كرد: مسئوليت اجتماعي چيزي فراتر از مسئوليت سازماني (توليد يا ارايه خدمات و درآمدزايي) است و مسئوليت روابط‌عمومي نيز فراتر از مسئوليت سازماني است. يعني روابط‌عمومي به نمايندگي از سازمان مسئول است تا به جامعه نزديك شده، انتظارات جامعه را شناسايي كند، اولويت‌هاي رهبران جامعه را تشخيص دهد و براي استقرار مسئوليت اجتماعي سازمان را ياري رساند. يادآوري مهم در اينجا اين است كه هر چند مسئوليت اجتماعي بايستي توسط تمامي سازمان‌ها مورد توجه قرار گيرد اما پيگيري موضوع از سوي موسسات و سازمان‌هاي صنعتي اهميتي دوچندان دارد. زيرا سازمان‌هاي صنعتي بيشتر به محيط‌زيست و ابعاد اجتماعي، هنري، فرهنگي و اخلاقي جامعه صدمه مي‌زنند.

وي افزود: مسئوليت اجتماعي، مسئوليتي سنگين‌تر در حوزه روابط‌عمومي صنعتي است. به‌طوري كه مي‌توان گفت مسئوليت اجتماعي مهم‌ترين مسئوليت روابط‌عمومي صنعتي است. روابط‌عمومي صنعتي بايد تلاش كندكاركردهاي اخلاقي سازمان را به مديران و كاركنان گوشزد كند، اهميت مسئوليت اجتماعي را همچون رفتاري اخلاقي براي مديران و كاركنان تبيين كند، انتظارات جامعه را به صورت مستمر و دوره‌اي شناسايي و به تصميم‌گيران سازمان اطلاع‌رساني كند، اولويت‌هاي اجرايي مسئوليت اجتماعي را در جلسات و ارتباط با رهبران جامعه (گروه‌هاي مرجع) مشخص سازد، سازمان را ياري رساند تا با اجراي مسئوليت اجتماعي به حفظ ارزش‌ها و هنجارهاي اجتماعي مدد رساند به‌طوري كه فرهنگ و اخلاق جامعه تقويت شود و فعاليت‌هاي اجرا شده مسئوليت اجتماعي را اطلاع‌رساني كند.

چهارمين هفته روابط‌عمومي از ۲۷ ارديبهشت‌ماه تا دوم خردادماه سال ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند با مراجعه به وب‌سايت دبيرخانه يا تماس تلفني با شماره ۸۸۸۰۷۴۵۳ سوالات خود را مطرح كنند.