شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : موفقيت ايده‌هاي متفاوت و جسورانه در بازاريابي
پنجشنبه، 7 دی 1391 - 14:02 کد خبر:2218
با وجودي كه رقابت در بازار صنايع غذايي اين روزها بيش از گذشته است، شركت «نودي» كه توليدكننده آبميوه‌هاي طبيعي است، به كمك ايده‌هاي متفاوت و خلاقانه خود (حتي در ميان رقباي بزرگ) توانسته مسير پيشرفت را در پيش بگيرد.

 

موقعيت كسب و‌كار
جيمز آژاكا، مدير عامل شركت موفق نودي است كه نزديك به يك دهه گذشته فعاليت خود را در توليد آبميوه‌هاي طبيعي آغاز كرده است. از زمان تاسيس در ژانويه 2003، اين شركت به توليد صرف آبميوه در ميان مشتريان خود در سراسر استراليا شناخته شده است. توليدات اين شركت در هفته اول با تركيب 256 قطعه ميوه آغاز شده و اكنون اين تعداد به 5 ميليون قطعه رسيده است. همچنين تعداد كارمندان شركت در آغاز كار 3 نفر بود كه امروز به 74 نفر افزايش يافته است.
نودي اكنون يكي از سه برند در حال رشد در صنايع غذايي استراليا است. اين شركت اولين بار آبميوه‌هاي مخصوص صبحانه با طعم دانه‌ چيا (از خانواده نعنا و مخصوص منطقه جنوب مكزيك) و آب نارگيل توليد كرده و همچنان دامنه محصولات نوآورانه خود را در آينده ادامه خواهد داد.


واكنش كسب‌وكار
• ريسك كنيد تا متفاوت باشيد

جيمز و اعضاي تيم تاسيس كننده شركت از روز اول تصديق كردند كه بايد تلاش‌هايشان متفاوت باشد. براي ايجاد اين تفاوت، ابتدا نام غيرعادي نودي را برگزيدند و محصولاتي را توليد كردند كه مواد اوليه آن فقط ميوه است و براي توليد آبميوه‌ها از تركيب‌هاي عجيب و غريب استفاده كردند. همچنين استفاده از تصاوير عجيب، جذاب و جالب باعث شد بسته‌بندي‌هاي نودي به سرعت در فروشگاه‌ها شناخته شود. اين نوع بسته بندي با ديگر محصولات در قفسه فروشگاه‌ها – با عكس‌هاي كارتوني خسته كننده و تكراري از ميوه‌ها - كاملا متفاوت بود.
اگرچه جيمز در اوايل كار خود در مورد موثر بودن اين استراتژي مردد بود، اما ظرف سه ماه پس از آغاز كار، بازخورد مثبت آن را ديد و افزايش فروش سرعت گرفت.


• دريابيد چه چيزي با زندگي روزانه مشتريان شما تناسب دارد
ده سال پيش، مردم به اندازه الان نسبت به مسايل سلامت و رفاه خود حساس نبودند. بنابراين نودي بايد روشي را براي معرفي محصولات خود انتخاب مي‌كرد كه مردم نسبت به آن واكنش نشان دهند.
يكي از اين روش‌ها اين بود كه از همان زمان تاسيس شركت، فعاليت‌هاي آن موثر و كاربردي باقي ماند، نه افراطي. در حالي كه نودي به خلاقيت و ابتكار خود افتخار مي‌كند، فلسفه توانايي براي سازگار كردن محصولات با نيازهاي روزانه مشتري، كليد موفقيت آن بوده است. بنابراين، نودي به جاي اين كه تلاش كند در چشم مردم انقلابي در صنايع غذايي ايجاد كند، روشي ساده و راحت را در بازاريابي خود اتخاذ كرد تا محصولات آن به رژيم غذايي روزانه مردم وارد شود. شعار موفق شركت اين بود: «نياز يك روزه ميوه شما در يك بطري».


• بازار را به صورت فردي و آنلاين بيازماييد
جيمز معتقد بود كه بايد دقيقا بداند تك تك مشتريانش چه چيزي مي‌خواهند. براي رسيدن به اين هدف، نودي روزانه نمونه‌هايي از آبميوه‌هاي خود را به صورت رايگان به مدارس، دفاتر كاري و نمايشگاه‌ها و مكان‌هاي عمومي مي‌فرستد و بعد پرسنل شركت بازخورد مردم را در سايت شركت جمع‌آوري كرده و به آزمايشگاه‌هاي شركت ارائه مي‌دهند.
جيمز براي حمايت از اين تحقيق عمومي، از استراتژي‌هاي بازاريابي آنلاين كه امكان ارتباط نزديك با مشتريان را فراهم مي‌آورد، استقبال كرده است. تاثيرگذارترين پايگاه آنلاين براي نودي، رسانه‌هاي اجتماعي بوده است.
در نهايت، براي بازخورد گرفتن از مشتري، چه كسي بهتر از خود كارمندان شركت است؟ بسياري از ايده‌هاي خلاقانه و جديد از داخل تيم نودي بيرون مي‌آيد. جيمز براي ايجاد اشتياق كاري در ميان كارمندان خود، محيطي را به وجود آورده كه كارمندان را به ارائه ايده و مشاهدات شان تشويق مي‌كند.
منبع: CEO