شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هداياي نوروزي روابط عمومي
پنجشنبه، 25 اسفند 1401 - 21:02 کد خبر:22171
در پس هر اقدام روابط عمومي بينشي وجود دارد كه آن اقدام را داراي معنا مي كند و داشتن آن بينش براي يك كارگزار به او كمك مي كند كه تشخيص دهد چرا و چگونه اقدام خودش را انجام دهد.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا) || در پس هر اقدام روابط عمومي بينشي وجود دارد كه آن اقدام را داراي معنا مي كند و داشتن آن بينش براي يك كارگزار به او كمك مي كند كه تشخيص دهد چرا و چگونه اقدام خودش را انجام دهد.


خريد هداياي نوروزي روابط عمومي كه تا يك ماه پيش از عيد آغاز مي شود و توزيع آن تا اوايل ارديبهشت ماه ادامه پيدا مي كند نيز بايد با توجه به همين بينش انجام شود. براي رسيدن به اين بينش غير از شناخت سازمان، مخاطب، ارتباط و بودجه بايد بتوانيد اثرسنجي صحيحي از ارزش براي كاركنان و ذينفعان شركت داشته باشيد. يعني به زبان عاميانه بدانيد كه هر كسي با چه چيزي خوشحال مي شود؟


در اين نوشتار براي تعيين اين ابعاد معرفت سوالاتي را مطرح مي كنيم كه بايد بتوانيم به اين سوالات پاسخ صحيح و صريح بدهيم. چنانچه نمي توانيم به يك سوال پاسخ دهيم بايد در آن زمينه با استفاده از منابع اطلاعاتي كه وجود دارد تحقيق كنيم.


سازمان متبوع شما
1. سازمان شما چگونه اداره مي شود؟ (خصوصي، دولتي، شبه دولتي، نظامي و ...)
2. حوزه فعاليت سازمان شما چيست؟ (توليد كالا، توزيع كالا، ارائه خدمات و...)
3. اندازه سازمان شما چقدر است؟ (خيلي كوچك، كوچك، متوسط، بزرگ، خيلي بزرگ و...)
4. رسالت سازمان شما چيست؟ (آموزش، تامين، بهداشت و...)


بودجه سازمان شما
1. بودجه سازمان شما از چه راهي تامين مي شود؟ (دولتي، فروش كالا، فروش خدمات، كمك هاي مردمي و ...)
2. چه ميزان بودجه در اختيار روابط عمومي وجود دارد؟
3. آيا بودجه ها تخصيص داده شده اند يا دست روابط عمومي براي هزينه كردن باز است؟
4. بودجه از چه منابعي تامين مي شود؟
5. بودجه چگونه مميزي مي شود؟


مخاطب سازمان شما
1. ويژگي هاي جميعت شناختي مخاطبان شما چگونه است؟ (سن، جنس، تحصيلات و ...)
2. سطح درآمد مخاطبان شما چگونه است؟ (درآمد ماهانه به صورت سرانه براي هر خوشه جمعيتي)
3. مخاطبان شما از نظر تحصيلي به چند دسته تقسيم مي شوند؟
4. مخاطبان از نظر رده شغلي به چه دسته هايي تقسيم مي شوند؟
به خاطر داشته باشيد كه اين مخاطبان شامل مشتريان، ذينفعان و كاركنان شركت مي شوند كه بايد در مورد هر گروه به ميزاني از شناخت رسيده باشيد.


ارتباطات سازمان شما
1. بهترين راه براي خوشحال كردن كاركنان سازمان در هر رده شغلي چيست؟ (گاهي يك سررسيد براي يك كارمند ساده مي تواند خوشحال كننده باشد اما اگر كيفيت آن در حد ايده آل نباشد براي يك مدير مي تواند به منزله اهانت يا چيزي بي اهميت تلقي شود.)
2. بهترين راه خوشحال كردن ذيفنعان سازمان در رده هاي مختلف چيست؟
3. بهترين راه خوشحال كردن مشتريان سازمان با توجه به ميزان خريد آنها چيست؟
4. كدام هديه بيشتر براي آن گروه از مخاطب كارايي بهتري را برقرار مي كند و در عين حال با حوزه كاري سازمان مرتبط است؟


بايد در نظر داشته باشيم كه همه هداياي تبليغاتي معمولا سطحي از رضايت را براي مخاطبان ما فرآهم مي كند اما جايگاه اجتماعي، شغلي و سطح فعاليت شخص و شركت خواسته ها را افزايش مي دهد. يعني مثلا مدير شركتي كه از شما سالانه 2 ميليارد تومان جنس خريداري كرده است به عنوان هديه انتظار ندارد كه سر رسيد هديه بگيرد بلكه منتظر است كه چندين هديه بدون آرم لوكس هديه بگيرد. يا مثلا كارمندي كه در سال گذشته به بهينه سازي فعاليت هاي اداري و تجاري اقدام كرده و توانسته گامي در جهت توسعه شركت بردارد انتظاري فراتر از يك هديه تبليغاتي دارد. مگر اينكه شما تشويق هايي را براي او در نظر گرفته باشيد. از همه مهمتر اينكه شما بايد سطح قابل قبولي از عدالت را در تقسيم هداياي تبليغاتي رعايت كنيد. مخصوصا در مورد رده هاي شغلي نسبتا مشابه سعي كنيد كه از هداياي نزديك به هم استفاده كنيد. تا هم انگيزه بخش افراد پايين تر باشد و هم آن هديه را براي مديران ارشد بي اجر نكنيد.


با چنين بينش هايي مي توانيد هداياي خوبي انتخاب كرده و آن را به اعضاي سازمان خود بدهيد. همچنين در نظر داشته باشيد كه گاهي در سازمان ها روالي براي ارائه اين هدايا وجود دارد. هميشه اين روال را در برنامه هاي خويش در نظر داشته باشيد.

 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

گروه نويسندگان شارا