شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : عكس كالايي گرانبهاست
سه شنبه، 27 بهمن 1394 - 11:36 کد خبر:21666
عكاسي هنر- صنعت است و عكاس هنرمندي است كه با خلاقيت و ابتكار لحظات زيبايي از زندگي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و تجاري را ثبت و ضبط مي‌كند.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، عكاسي هنر- صنعت است و عكاس هنرمندي است كه با خلاقيت و ابتكار لحظات زيبايي از زندگي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و تجاري را ثبت و ضبط مي‌كند. شايد زماني كه ناصرالدين‌شاه قاجار به‌عنوان نخستين عكاس ايراني به دليل علاقه شخصي عكاسي را از مسيو كارليان آموخت و نخستين عكس‌ها را از اطرافيان، مناظر و شكارگاه‌ها گرفت نمي‌دانست كه عكاسي در ساليان بعد به‌عنوان يك حرفه و كسب‌و‌كار تلقي مي‌شود و عكاسان مي‌توانند هم با عكاسي امرار معاش كنند و هم به تجارت و صنعت و ورزش و اقتصاد كمك كنند. عكاسي در دنياي نوين كسب‌و‌كاري پردرآمد است اما در ايران اغلب عكس را صرفا يك اثر هنري مي‌دانند. در صورتي كه در جهان گاه يك قطعه عكس ميليون‌ها تومان ارزش مالي دارد. در دنياي امروز عكاسي خبري، عكاسي بحران و حادثه، عكاسي تبليغاتي و تجاري منبع درآمد خوبي براي عكاسان حرفه‌اي است.

در ايران معاصر به دليل اينكه عكاسي به‌عنوان يك صنعت حرفه‌اي معرفي نشده است، هر كس خود را عكاس معرفي مي‌كند بدون اينكه اصول و قواعد اوليه هنري عكس گرفتن را بلد باشد. صنعت عكاسي تلفيقي از هنر و صنعت است و هر كس بتواند ميان اين دو تلفيقي بسامان برقرار كند در كسب‌و‌كار خود به‌خصوص در كسب‌و‌كار عكاسي تبليغاتي و صنعتي موفق خواهد بود. عكاسي صنعتي و تجاري ايران در مقايسه با كشورهاي پيشرفته چندان رشدي نداشته است و هنور بسياري از صاحبان صنايع تصور مي‌كنند كه پرداخت پول براي عكاسي كالا يا محصول يك هزينه اضافي است.

از اين رو درحوزه كسب‌و‌كار عكاسي صنعتي و تجاري چالش‌هاي اساسي وجود دارد.عكس، كالايي هنري- تجاري است و در بازار حرفه‌اي خريدوفروش مي‌شود. عكاسي تجاري يك حرفه است و عكاس تجاري در فروش محصول و كالا موثر است و خلاقيت و ابتكار در انتخاب نور و فضاو رنگ و دكور و حجم مي‌تواند يك عكس ماندگار و تاثير‌گذار بيافريند و براي عكاس به لحاظ مالي نيز درخور توجه باشد.

عكاسي داراي سه گونه علمي، صنعتي و هنري است. ابتدا به‌عنوان يك پديده علمي اختراع شد سپس به شكل يك صنعت بسط و گسترش يافت و به‌عنوان هنر ماندگار شد. از اين رو فرايند اختراع عكاسي به يكباره شكل نگرفت بلكه در يك دوره تاريخي از علمي به صنعتي و از صنعتي به هنري رسيد.

عكاسي صنعتي در معرفي محصول تجاري

در دنياي صنعتي امروز با توجه به رقابت تنگاتنگي كه ميان شركت‌هاي توليدي و صنعتي وجود دارد عكاسي تجاري – تبليغاتي مي‌تواند يكي از اهرم‌هاي موثر در جذب بيشتر مخاطب به شمار آيد. عكاسي تبليغاتي يا صنعتي شاخه‌اي از عكاسي است كه به سهم خود نقش موثري در جلب نظر مخاطب دارد. هدف اصلي عكاس در اين نوع از عكاسي معرفي و تبليغ محصول به مخاطب است. او مي‌تواند با استفاده از فنون عكاسي و هنر خلاقه خود فضاي جديدي براي محصول بيافريند و ذهن هر بيننده را متوجه كالا يا محصول كند.

در عكاسي صنعتي عكاس با نگاه دقيق و ريزبين و تلفيق آن با حس و خلاقيت، پيام و محتواي كالا را به ذهن تماشاگر منتقل مي‌كند و از اين طريق ميل به خريد را افزايش مي‌دهد. هر شركت توليدي به يك عكاس حرفه‌اي و خلاق نياز دارد تا با ابتكار و هوش و خلاقيت لحظات قبل از توليد، همزمان با توليد و پس از توليد را در قاب عكس ثبت كند و با اين كار سهم فروش محصولات يك شركت را افزايش دهد. مديران باتجربه و دانا از فرصت‌هاي خلاقانه و هنرمندانه براي معرفي محصول استفاده درست مي‌كنند.

سهم عكاس در فروش كالا

يكي از دلايل خريد محصولات در دنياي پر زرق و برق تبليغاتي امروز عكس‌هاي خلاقانه محصولات توليدي است كه نظر مشتري را براي خريدن جلب مي‌كند. بنابراين عكاس به سهم خويش در فروش كالاي توليدي سهم دارد و هر مقدار دانش و تجربه و خلاقيت و ابتكار او در خلق صحنه بيشتر باشد اثر او موفق‌تر است و طبعا بر ميزان فروش كالا تاثير مي‌گذارد. مشتري از طريق تبليغات با محصول آشنا مي‌شود و سهم عكس در تبليغات بسيار زياد است.

در تبليغات محيطي عكس‌هاي بيلبوردهاي شهري مي‌تواند نظر هر رهگذري را به خود جلب كند يا عكس‌هاي موجود در يك كاتالوگ تبليغاتي مي‌تواند امكان خريد محصول را بيشتر فراهم كند. از اين رو مديران شركت‌هاي توليدي به هر ميزان كه به نقش و كاركرد حرفه‌اي عكس و عكاس باور داشته باشند به همان مقدار سهم فروش بيشتري در بازار رقابتي خواهد داشت.

عكاسي صنعتي - تبليغاتي يك حرفه مدرن به حساب مي‌آيد كه عكاس در خدمت تبليغ و معرفي محصول يا كالاي توليدي است و گرچه هنر نيز در اين نوع عكاسي كاربرد دارد اما به دليل تبليغاتي بودن عكس گاه عكاس بايد تابع نظر كارفرما باشد تا بتواند محصول را به درستي به مصرف‌كننده معرفي كند. از اين رو كساني كه با فن عكاسي آشنا هستند و حداقل ذوقي نيز در هنر دارند مي‌توانند عكاسي صنعتي – تبليغاتي كنند و از اين طريق درآمد خوبي به دست آورند.

صاحبان بنگاه‌هاي كوچك و بزرگ اقتصادي، سازمان‌هاي تبليغاتي و روابط عمومي‌ها از جمله كساني هستند كه در زمينه عكس صنعتي و تبليغاتي سفارش كار مي‌دهند. بنابراين عكاس صنعتي- تبليغاتي هر چه قدر تجربه و اطلاعات تخصصي خوبي در زمينه عكسي كه مي‌گيرد داشته باشد به همان ميزان مي‌تواند يك محصول را به شكل درستي معرفي كند. مثلا اگر قرار باشد از يك دست مبل عكاسي كند بايد تصوير درستي از چيدمان و طراحي منزل داشته باشد و رنگ و نور داخلي را به خوبي بشناسد.

اگر در زمينه عكاسي صنعتي – تبليغاتي فعاليت مي‌كند علاوه بر اينكه بايد در كار خود تخصص و تجربه كافي داشته باشد و دوربين و انواع لنز و نورپردازي را بشناسد و امكانات لازم را داشته باشد بايد شناخت خوبي از بازار، محصول توليد شده، فروش محصول و چگونگي توليد به دست آورد تا بتواند تصوير درستي از كالا يا محصول به مشتري ارائه كند.

شناخت كالا در عكاسي تجاري

در عكاسي تجاري- تبليغاتي علاوه بر تخصص و هنر عكاس، شناخت از محصول نيز بسيار مفيد است و مي‌تواند به عكاس در معرفي هر چه بهتر آن كمك كند. گرچه در اين گروه از عكاسي صاحبان كار نيز در امر عكاسي به طور مستقيم مداخله مي‌كنند و سعي دارند نظر خود را اعمال كنند اما اگر عكاس صاحب تجربه و تخصص و داراي ذوق و هنر باشد مي‌تواند حرف آخر را بزند. در واقع در اين شاخه هنري، عكاس از محصولات، كالاها، توليدات و خدمات افراد يا شركت‌ها عكسبرداري مي‌كند و از پيوند زدن آن با جلوه‌هاي بصري و با برانگيختن كنجكاوي مخاطب به پررنگ شدن آن محصول در ذهن بيننده كمك مي‌كند.

بنابراين هر عكسي كه براي تبليغ و معرفي محصول و كالا باشد در مجموعه عكاسي صنعتي-تبليغاتي قرار مي‌گيرد. صاحبان صنايع و كارخانجات، ارگان‌هاي دولتي، بخش‌هاي اقتصادي و بازرگاني، روابط عمومي‌ها و سازمان‌هاي تبليغاتي و در ضمن گرافيست‌ها و طراحان صنعتي - هنري، همه و همه سفارش‌دهنده‌هاي اين قبيل عكس‌ها هستند. از اين رو كسي كه حرفه او عكاسي تبليغاتي‌- تجاري است بايد با اين گروه‌ها ارتباط تنگاتنگي برقرار كند.

البته عكاس حرفه‌اي در خلق يك اثر ضمن داشتن تجربه و تخصص بايد وسايل و امكانات حرفه‌اي را در اختيار داشته باشد و با خلاقيت و ابتكار و ايجاد فضايي تازه و نو تصويري بديع خلق كند تا ذهن‌ها و چشم‌ها را به سوي خود بخواند.

خلاقيت در عكاسي تجاري

عكاسي يك كسب‌و‌كار نوين است و داراي اصول و قواعد هنري است. كسي كه عكاسي تبليغاتي و تجاري مي‌كند بايد بداند هر قرارداد آغاز يك رابطه پايدار بايد باشد و اگر بنا دارد كسب‌و‌كار خود را گسترش دهد بايد عكسي با استاندارد بالا خلق كند تا امكان ادامه فعاليت و همكاري با آن مجموعه و مجموعه‌هاي ديگر فراهم شود. گاه عكاس با سرعت و بي‌دقت در كار عكاسي تبليغاتي ورود پيدا مي‌كند و به دليل نبود خلاقيت و تازگي از صحنه رقابت حذف مي‌شود.

يكي از اركان مهم ماندگاري عكاس در كسب‌و‌كار حرفه‌اي استفاده از تجربه‌هاي نو، خلاقيت و ابتكار هنري است. هر اندازه عكاس در خلق يك عكس صنعتي و تبليغاتي از خلاقيت بيشتري برخوردار باشد، مي‌تواند بيشتر ذهن مخاطب را برانگيزد و رضايت كارفرما را به همراه داشته باشد. بنابراين در اين نوع از عكاسي، علاوه بر مهارت و توانايي فني عكاس، انتخاب نورها و رنگ‌هاي مناسب با نوع تبليغ و روحيات مخاطب و داشتن يك ديد گرافيكي قوي به اشياء بسيار مهم است. 

در ايران طي سال‌هاي اخير زمينه‌ها براي رشد و گسترش صنعت عكاسي تبليغاتي و تجاري فراهم شده است و عكاسان حرفه‌اي مي‌توانند با استفاده از مهارت‌ها و توانايي‌هاي فني و ذوق و خلاقيت فردي عكس‌هاي ماندگاري خلق كنند و به كسب‌و‌كار خود رونق دهند.

 

منبع: فرصت امروز