شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، رگولاتوري هند دسترسي به خدمات موسوم به Free Basics را ناممكن كرده است. خدمات ياد شده به مردم اين كشور امكان ميداد از طريق تلفن همراه به اينترنت رايگان ولي محدود دسترسي داشته باشند. استدلال رگولاتوري هند اين است كه تجربه كاربران تازه كار اينترنت نبايد از طريق استفاده از چنين خدماتي شكل بگيرد. كارشناسان ميگويند فيسبوك با ارائه چنين خدماتي در واقع در حال تبليغ براي سرويسهاي وابسته به خود است و در آينده از اين طريق فرصتهاي درآمدي بي نظيري خلق خواهد كرد.
رگولاتوري مخابراتي هند معتقد است ارائه چنين خدماتي در دراز مدت خطرناك خواهد بود زيرا آگاهي و چشم انداز اين كاربران تنها از طريق اطلاعاتي شكل ميگيرد كه از طريق اين خدمات در دسترسشان قرار گرفته است. البته اين رگولاتوري افزوده است: ارائه خدمات اينترنت رايگان محدود براي دسترسي به كل اينترنت محدود نخواهد شد. زاكربرگ مديرعامل فيسبوك ميگويد اين تصميم او را نااميد كرده اما وي كماكان متعهد به تلاش براي رفع موانع براي برقراري ارتباطات در هند و ديگر نقاط جهان است. ارائه خدمات Free Basics فيسبوك در هند حتي به برخي اعتراضات اجتماعي و دانشجويي هم در اين كشور منجر شده بود. خدمات ياد شده در اصل دسترسي رايگان به فيسبوك و چند سايت ديگر اينترنتي را ممكن ميكند و در تناقض با اصل بيطرفي اينترنت است كه طبق آن كاربران بايد بتوانند به همه خدمات اينترنتي بهطور يكسان و بدون تبعيض و تفاوت دسترسي يابند.هند با جمعيت 2/ 1 ميليارد نفري بازاري مهم براي شركتهاي فناوري آمريكا مانند فيسبوك است. بعد از آمريكا، هند با 130 ميليون كاربر عضو فيسبوك دومين بازار گسترده شبكه اجتماعي مذكور است.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3700