شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تبليغ نامزدهاي انتخابات در كدام رسانه‌ها ممنوع است؟
چهارشنبه، 21 بهمن 1394 - 10:51 کد خبر:21541
اداره كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي در اطلاعيه‌اي ضمن اشاره به برخي از مهمترين رسانه‌هاي داراي منع قانوني تبليغات نامزدهاي انتخابات، يك سامانه پيامكي براي دريافت گزارش‌هاي مردمي از تخلفات احتمالي را اعلام كرد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، متن اطلاعيه اداره كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي به اين شرح است :

مطابق ماده ٥٩ قانون انتخابات، استفاده از بيت المال در مقاصد انتخاباتي مجاز نيست و رسانه‌هاي دولتي يا متعلق به نهادهاي عمومي، از تبليغ له يا عليه نامزدها منع شده‌اند .

بر اين اساس فهرست مهمترين مؤسسات مطبوعاتي، روزنامه ها و خبرگزاري هاي مشمول اين ممنوعيت به شرح زير اعلام مي شود :


مؤسسات مطبوعاتي (كليه رسانه‌هاي مؤسسه ):

اطلاعات،‌ ايران، خراسان، كيهان،‌ همشهري


روزنامه‌ها :

اصفهان زيبا، تهران تايمز، حمايت،‌ جام جم، شهرآرا، شهروند، صمت، فرهيختگان، قدس، هگمتانه


خبرگزاري‌ها :

آنا، ايبنا، ايرنا، ايسنا،‌ ايكنا، ايمنا، برنا، پانا، تسنيم، حوزه، خانه ملّت، دانشجو، شبستان، فارس، مهر، ميزان

همچنين هفته نامه ها،‌ ماهنامه ها و پايگاه هاي خبري مشابه نيز مشمول اين قاعده هستند. آخرين وضعيت رسانه ها (و از جمله نام صاحب امتياز آنان) همواره با مراجعه به سامانه جامع رسانه هاي كشور (e-rasaneh.ir ) قابل دسترسي است .

خوشبختانه جامعه رسانه اي كشور و بويژه رسانه هاي ياد شده به قانون پايبندند و اين اداره كل نيز به وظايف خود عمل مي كند امّا براي بهره‌گيري از نظارت عمومي در جهت شفافيت و اجراي قاطعانه و بدون تبعيض قانون و به منظور اطمينان بخشي به جامعه و نامزدهاي انتخاباتي، سامانه پيامكي ٥٠٠٠٢٠٢٠٥ در نظر گرفته شده است تا گزارش‌هاي مردمي از تخلفات احتمالي، دريافت و ضمن تذكر قانوني به نشريه، به مبادي قانوني و مراجع قضايي نيز اعلام شود .

در ماده ٥٩ قانون انتخابات آمده است :

انجام هر گونه فعاليت تبليغاتي از تاريخ اعلام رسمي نامزدها براي نامزدهاي نمايندگي مجلس از صدا و سيما و ميز خطابه نماز جمعه و يا هر وسيله ديگري كه جنبه رسمي و دولتي دارد و فعاليت كارمندان در ساعات اداري و همچنين استفاده از وسايل و ساير امكانات وزارتخانه ها و ادارات،‌ شركتهاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداريها و شركتها و سازمانهاي وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتي كه از بودجه عمومي (به هر مقدار) استفاده مي كنند و همچنين در اختيار گذاشتن وسايل و امكانات مزبور ممنوع بوده و مرتكب جرم شناخته مي شود.

تبصره ١- مؤسسات و نهادهايي كه دارايي آنها از اموال عمومي است،‌ همانند بنياد مستضعفان مشمول اين ماده مي باشند .

تبصره ٢- نشريات و مطبوعات متعلق به سازمانها،‌ وزارتخانه ها، ادارات، نهادها و مؤسسات ياد شده در متن اين ماده، حق تبليغ براي نامزدهاي انتخاباتي را ولو به صورت درج آگهي ندارند

 

منبع: ايسنا