شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چرا 2015، سال ايموجي است؟
پنجشنبه، 3 دی 1394 - 08:41 کد خبر:20436
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ندا لهردي: شايد تا حالا به اين موضوع چندان دقت نكرده بوديد، اما جالب است بدانيد كه اغلب افراد هنگام نوشتن يك پيام متني به احتمال بسيار زياد دست‌كم از يك شكلك يا ايموجي استفاده مي‌كنند. طي سال‌هاي گذشته ايموجي جايگاه خاصي در گفت‌وگوهاي ديجيتالي همه ما پيدا كرده‌ است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  ندا لهردي: شايد تا حالا به اين موضوع چندان دقت نكرده بوديد، اما جالب است بدانيد كه اغلب افراد هنگام نوشتن يك پيام متني به احتمال بسيار زياد دست‌كم از يك شكلك يا ايموجي استفاده مي‌كنند. طي سال‌هاي گذشته ايموجي جايگاه خاصي در گفت‌وگوهاي ديجيتالي همه ما پيدا كرده‌ است. اين شكلك‌هاي جالب اما در واقع از دهه 1990 وجود داشته‌اند؛ وقتي كه «شيگتاكا كوريتا» در حالي كه در شركت مخابراتي ژاپني بزرگ NTT Docomo كار مي‌كرد، آنها را اختراع كرد. ايموجي راهي بود براي اينكه نوجوانان هنگام نوشتن و ارسال پيام مي‌توانستند از آنها استفاده كنند تا به اين ترتيب پيام‌هاي ارسال شده از طريق اپراتور Docomo با ديگر شركت‌هاي رقيب متمايز باشد. 


 با اين حال اما اين شكلك‌ها معروف و شناخته شده نبودند تا زماني كه اپل در سال 2011 دسترسي راحتي به كيبورد ايموجي در iOS 5 را معرفي كرد. به اين ترتيب بود كه فرهنگ ارسال پيام متني با ايموجي در سراسر دنيا به تدريج شكل گرفت. حالا در سال 2015 ايموجي همه‌جا هست و به خوبي براي همه قابل درك و محبوب است. حالا ديگر ايموجي‌ها همه‌جا هستند؛ از پيام‌هاي متني گرفته تا شبكه‌هاي اجتماعي به خوبي نقش انتقال احساسات كاربران را ايفا مي‌كنند. حالا ايموجي‌ها از هدفي كه براي آن اختراع شدند، فاصله گرفته و به يك امكان رايج براي ارتباطات تبديل شده‌اند. 

ايموجي به فيلم‌ها مي‌رود
شايد عجيب‌ترين و جالب‌ترين نمونه استفاده از ايموجي‌ها در فيلم‌ها باشد. اما احتمالا مي‌دانيد كه شركت Sony Pictures Animation در ماه جولاي گذشته جنگ رقابتي براي ساخت فيلم ايموجي را برنده شد. اين اتفاق مي‌تواند نشانه‌اي از رشد ايموجي در فرهنگ عامه مردم سراسر جهان باشد كه به سرعت در حال رشد و نفوذ است. ايموجي‌ها اين روزها حتي در ويدئو كليپ‌ها هم حضور پررنگي دارند و محبوبيت‌شان هر روز بيشتر و بيشتر مي‌شود.  حتي شركت‌هاي فعال در حوزه مد هم جواهرات، زيورآلات و لوازم جانبي موبايل ايموجي را طراحي كرده‌اند. ايموجي‌ها حالا به صنايع مختلفي مانند پوشاك و لوازم آرايش هم راه پيدا كرده‌اند. با اين اوصاف است كه امسال ايموجي در اشكال و مدهاي مختلف ديده مي‌شود. اين در حالي است كه بسياري از مردم و شركت‌ها تاييد كرده‌اند كه ايموجي مي‌تواند علاوه بر حوزه سرگرمي در بخش‌هاي ديگر بسيار مفيد و كاربردي باشد. در همين راستا مجموعه هتل‌هاي Manhattan’s Aloft سرويسي به نام «پيام متني بزن و دريافت كن» را در ماه اكتبر امسال راه‌اندازي كرده است كه به ميهمانان هتل اين امكان را مي‌دهد تا درخواست‌هاي مختلف خودشان از بخش خدمات اتاق‌ها را با ارسال پيام آن هم با استفاده از ايموجي‌ها اعلام كنند. رستوران‌هاي زنجيره‌اي Domino در آمريكا هم اين امكان را به مشتريانشان در نيويورك، شيكاگو و سانفرانسيسكو داده‌اند كه پيتزاي مورد علاقه‌شان را به ارسال ايموجي پيتزا يا ايموجي مربوط به ساندويچ‌ها و فست‌فودها، سفارش دهند. در ماه جاري ميلادي هم شركت Uber به جاي ستاره در سيستم امتيازدهي خودش از ايموجي‌ها استفاده كرده است.

واكنش‌هاي نمادين
با اين همه اما شايد بزرگ‌ترين اتفاق در زمينه ايموجي سيستم واكنش‌هاي فيس‌بوك بود. در ماه اكتبر امسال فيس‌بوك در نهايت شكلي از كليد dislike را معرفي كرد كه در واقع براي ابراز احساسات مختلف در يك پست با استفاده از ايموجي است. در ماه نوامبر امسال هم توييتر پلتفرمي را به كاربرانش ارائه كرد كه در آن امكان دسترسي به انواع عكس‌العمل‌هاي مبتني بر ايموجي را داشتند.  در همه اين مثال‌ها، ايموجي نقش‌راه جديدي براي برقراري ارتباط را ارائه كرده است تا بتوان به كمك آن و به‌راحتي احساسات متفاوت درباره موضوعات و شرايط مختلف را نشان داد. بعضي از كارشناسان از تاثير منفي ايموجي بر زبان انتقاد مي‌كنند و بعضي ديگر مي‌گويند كه ايموجي خودش يك زبان بين‌المللي جديد است. مهم نيست كه ما چه فكري مي‌كنيم؛ واقعيت اين است كه ديكشنري آكسفورد يك ايموجي (شكلك اشك ريختن ناشي از شدت خوشحالي) را به‌عنوان كلمه سال 2015 انتخاب و معرفي كرده است. همين موضوع نشان مي‌دهد كه ايموجي در حال تبديل شدن به زبان رايجي است كه براي همه مردم دنيا با هر زبان و فرهنگ قابل درك و فهم است. 


Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/982401/#ixzz3vCsl5T1e