شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روند سرمايه‌گذاري در بازاريابي محتوا
شنبه، 28 آذر 1394 - 12:13 کد خبر:20361
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بازاريابي محتوا يعني جذب مشتريان به سمت خود به جاي ايجاد مزاحمت براي ايشان از طريق شكل‌هاي سنتي تبليغات و با پرداخت پول. در اينجا به گام‌هايي كه لازم است براي شروع سرمايه‌گذاري در بازاريابي محتوا براي كسب‌وكارتان برداريد، اشاره مي‌كنيم:

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بازاريابي محتوا يعني جذب مشتريان به سمت خود به جاي ايجاد مزاحمت براي ايشان از طريق شكل‌هاي سنتي تبليغات و با پرداخت پول. در اينجا به گام‌هايي كه لازم است براي شروع سرمايه‌گذاري در بازاريابي محتوا براي كسب‌وكارتان برداريد، اشاره مي‌كنيم:

1. مشتريانتان را بشناسيد: قدم اول پيش از آنكه حتي به بازاريابي محتوا فكر كنيد آن است كه مطمئن شويد بازار مناسبي براي محصولات يا خدمات شما وجود دارد. در واقع نخستين دليلي كه باعث شكست شركت‌هاي نوپا مي‌شود اين است كه محصول يا خدمتشان مورد نياز بازار هدفشان نبوده است. شما مي‌توانيد با انجام تحقيقات بازار مناسب از اين امر پيشگيري كنيد و با استفاده از همين تحقيقات بازار طرح بازاريابي محتواي خود را تدوين كنيد. يكي از مسائل كليدي در بازاريابي محتوا استفاده از زباني است كه مشتريان شما براي حل مشكلشان از آن استفاده مي‌كنند. اغلب اوقات شركت‌ها از زباني فني براي صحبت در مورد مزاياي محصولشان استفاده مي‌كنند، اما فراموش مي‌كنند كه از زبان مشتري استفاده كنند و روي نيازهاي وي تمركز كنند. وقتي شما واقعا مشتريانتان را بشناسيد، قادر خواهيد بود تا از طريق عباراتي كه آنها خودشان عموما از آن استفاده مي‌كنند، به آنها دست يابيد.  براي داشتن توانايي خلق محتوايي گيرا، نه تنها دانستن اينكه مشتريان به دنبال چه هستند بسيار حياتي است، بلكه دانستن زباني كه آنها براي تشريح مشكلاتي كه در صدد رفع آن‌ هستند به كار مي‌گيرند، پراهميت است. بدون اين اطلاعات ارزشمند – كه شما تنها مي‌توانيد آن را از طريق تحقيقات بازار مناسب به دست آوريد – محتواي شما از ابتدا بي‌ارزش خواهد شد.

2. خودتان و پيامتان را بشناسيد: گام دوم بازاريابي محتوا براي صاحبان كسب‌وكار، ايجاد حضور دائمي و صداي دائمي برند روي بسترهاي مجازي است. فكر كنيد كه مي‌خواهيد مشتريان چگونه با شركت شما مواجه شوند. در هر صورت روي هر محيط مجازي مورد نظر لازم است صداي برند شما به صورت پيوسته روي هر بستري از جمله وب‌سايت، شبكه‌هاي اجتماعي، ‌سرويس‌هاي اشتراك ويدئو و وبلاگ قرار گيرد. دوما شما بايد نحوه استفاده از تصاوير و رنگ‌ها را تعيين كنيد تا بتوانيد محتوايي را با حس و ظاهر يكسان براي استفاده روي هر بستر مجازي تهيه كنيد. اگر كانال شما در يكي از سرويس‌هاي اشتراك‌ ويدئو داراي پس زمينه تصاوير كارتوني و رنگ زمينه آبي باشد درحالي‌كه وب‌سايت شما داراي تصاوير عكاسي‌شده‌اي با پس زمينه قرمز باشد، به كانال ويدئويي شما اعتماد نمي‌كنند. مطمئن شويد كه تصويرسازي‌هايتان در محيط وب يكپارچه و همسان باشد تا از بروز چنين خطاهاي شناختي پيشگيري شود. نهايتا مطمئن شويد كه همه مشتريانتان تجربه‌اي يكسان در مواجهه با برند شما داشته باشند.

3. طرح بازاريابي محتوا را مكتوب كنيد: تنها ۳۲ درصد از شركت‌هاي بنگاه به بنگاه (B2B) داراي يك استراتژي مدون بازاريابي محتوا هستند و در شركت‌هاي بنگاه به مشتريان نهايي (B2C) نيز تنها ۳۷ درصد اين شركت‌ها چنين طرح مكتوبي دارند. با اين حال، شركت‌هايي با استراتژي‌هاي مستند قطعا با احتمال بالاتري مي‌توانند بگويند كه استراتژي بازاريابي محتواي ايشان اثربخش بوده است. درس ساده‌اي است – يك برنامه مكتوب به مراتب بهتر از يك نقشه نامكتوب است. به‌طور كلي در طرح بازاريابي محتواي شما موارد زير بايد ديده شوند:

افراد درگير: وقتي طرح بازاريابي محتواي خود را مي‌نويسيد، مطمئن شويد تمامي افراد اصلي را در نظر گرفته‌ايد. اغلب، يك طرح بازاريابي محتوا توسط يك تيم يا واحد تدوين مي‌شود درحالي‌كه لازم است ديگراني دخيل كار شوند كه اثربخشي كار بدون تلاش آنها هيچ است.

منابع موجود: شما بايد اطمينان پيدا كنيد كه طرح بازاريابي محتوا واقع‌گرايانه و بر اساس بودجه و منابع انساني موجود تدوين شده است.  اگر منابع كافي در اختيار نداريد، جاي نگراني نيست. مي‌توان بازاريابي محتوا را با انواع بودجه‌ها انجام داد تا زماني كه شما مي‌توانيد خودتان را صادقانه صرف اجراي منطقي كمپين تبليغاتي خود كنيد. اگر پول كافي داريد اما نيروي مناسب براي انجام بازاريابي محتوا مطابق چشم‌اندازتان نداريد، لازم است در صورت برو‌ن‌سپاري فرآيند خلق محتوا، بخشي از طرح بازاريابي خود را به تفصيل بنويسيد كه چگونگي توليد محتوا را شرح دهد.

رسانه‌هاي هدف: از اطلاعات جمع‌آوري شده در تحقيقات بازار ابتداي كار خود استفاده كنيد تا مشخص كنيد كه لازم است روي كدام يك از رسانه‌ها به‌عنوان بخشي از كمپين تبليغاتي تمركز كرد. به خاطر داشته باشيد داشتن تعداد رسانه‌ها نشر محتواي كمتر با يكپارچگي و مداومت بيشتر بهتر از داشتن تعداد زياد رسانه با حضوري غيردائمي است. وقتي شركتي حضوري دائمي نداشته باشد، مشتري او را شركتي غيرقابل اعتماد و غيرحرفه‌اي مي‌پندارد و همين كافي است تمام تلاش‌هاي بازاريابي را نابود كند. 

طرح نگارش: پس از مشخص كردن رسانه‌هايي كه قرار است محتواي خود را روي آن منتشر كنيد، بايد طرح نگارشي محتوا را مكتوب كنيد كه شامل موارد زير باشد: عناوين محتواهايي كه قصد انتشار آنها را داريد، رسانه‌اي كه مطلب روي آن منتشر مي‌شود، زمان انتشار، مسوول خلق، ويرايش و انتشار محتوا، تمامي مراحل مهمي كه لازم است پيش از انتشار حتما طي شود.

سنجه‌هاي شما: هيچ طرح بازاريابي محتوايي بدون بحث درباره آنكه اين طرح به دنبال دستيابي به چه بوده است كامل نخواهد بود. چه اينكه اين كمپين را براي افزايش شهرت و اعتبار برند خود انجام داده باشيد، چه براي استفاده از محتوا براي هدايت مشتريان به سمت خريد، لازم است سنجه‌هاي مد نظر خود را مشخص كرده، فرآيندهاي مورد نياز براي ردگيري آنها را طي كرده و اهداف مشخصي را تنظيم كنيد كه به شما براي تشخيص آنكه كمپين روي برنامه درست پيشرفت كرده يا خير، كمك كند.  وقتي شما طرح بازاريابي محتواي مكتوبي داريد، لازم است اطمينان پيدا كنيد كه تمامي افراد در جلسات منظم جمع شوند و روند پيشرفت كار را بررسي كنند تا از دستيابي به اهداف اطمينان پيدا كنند. اگر چيزي طبق طرح پيش نرفت، از به‌روزرساني برنامه نترسيد و حركت رو به جلوي خود را ادامه دهيد.  سرمايه‌گذاري روي بازاريابي محتوا، بيشتر به معني درك يك ذهنيت است تا استفاده از يك بستر به‌عنوان ابزار يا به ثمر رساندن يك استراتژي. وقتي شما مي‌فهميد كه مشتري هدف شما كيست، مي‌فهميد مي‌خواهيد چه تصوير برندي را انتقال دهيد و مي‌فهميد كه چگونه مي‌توانيد به بازار خود از طريق خلق محتوايي ارزشمند دست پيدا كنيد، مطمئنا مي‌توانيد به شكل اعجاب‌انگيري نتايج كسب‌وكار خود را در هر صنعتي بهبود بخشيد.
 

مترجم: سعيد سازگاري
نويسنده: سوجان پاتل
منبع: Forbes


Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/979379/#ixzz3ukWJxwfd