شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پژوهش در روابط عمومي
پنجشنبه، 26 آذر 1394 - 11:52 کد خبر:20339
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- پيشرفت وسايل ارتباط جمعي و استفاده از فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي باعث شده اند تا روابط عمومي ها با بهره گيري از اين وسايل استراتژيك در توسعه فعاليتهاي سازماني موفق باشند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- پيشرفت وسايل ارتباط جمعي و استفاده از فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي باعث شده اند تا روابط عمومي ها با بهره گيري از اين وسايل استراتژيك در توسعه فعاليتهاي سازماني موفق باشند.


امروزه روابط عمومي را كوشش مدبرانه در نيل به اهداف سازمان مي دانند اين در شرايطي است كه دست اندركاران روابط عمومي با استفاده از پژوهش و تحليل شرايط مي توانند ضمن كسب شناخت از انتظارات بالقوه و بالفعل مخاطبان خود زمينه را براي نفوذ در بين مخاطبان سازمان خود مهيا كنند و در ارائه خدمات يا كالاي مورد نظر مخاطب به موفقيت هاي چشم گيري دست يابند.


توسعه فناوري هاي جديد كار روابط عمومي ها را به نوعي نيز دچار مشكل كرده است و تنها روابط عمومي هايي در اين جريان موفق خواهند بود كه بتوانند استفاده لازم را از فضاهاي پيش آمده ببرند و با تكيه بر پژوهش و افكار سنجي، شيوه ها و راهكارهاي مناسب را به اركان سازمان منتقل كنند. تحقيق و پژوهش كليد حفظ مخاطب و مشتري است و از اين طريق است كه مي توان مشكلات، نيازها و راهكارهاي برآورده كردن آنها را شناسايي و نظر مثبت آنها را جلب كرد. سازمانهايي موفق خواهند بود كه با شناخت اوضاع و احوال مخاطبان خود دست به ابتكارات جديد زده و جان تازه اي به سيستم دروني و بيروني سازمان مي بخشند.


به گفته دكتر باقر ساروخاني، روابط عمومي هم توليد دانش هم توزيع كننده دانايي و هم مصرف كننده دانش است. همانطور كه گفته شد روابط عمومي در آغاز( توليد) تا پايان (مصرف) هر كالا و خدمتي حاضر است و در اين ميان مهمترين ابزار روابط عمومي كه مي تواند به نوعي هدف آن نيز تلقي شود پژوهش و افكار سنجي است.


با اين وصف، پژوهش گامي جلوتر از روابط عمومي است و بايد آنرا لازمه هر اقدامي از سوي روابط عمومي و سازمان دانست. روابط عمومي مي تواند با استفاده از پژوهش و تحقيقات اجتماعي از نيروي عظيم افكار عمومي اقدامات مثبتي را رقم بزند كه سازمان را در بين رقبا ارتقا دهد.


بررسي و سنجش افكار عمومي با هدف شناخت هر چه بيشتر نگرشها و طرز تلقي مخاطب (چه درون سازمان و چه برون سازمان) انجام مي شود.


تحقيق و پژوهش از اين جهت اهميت دارد كه روابط عمومي ها را به عنوان حدفاصل و كانال ارتباطي بين مردم و سازمانها معرفي مي نمايد. اين نكته كه مردم در باره سازمان يا شركت يا فعاليتهاي آن چگونه مي انديشند و چطور مي توان آنها را هدايت كرد كه در مسير ارتقا جايگاه سازمان قرار گيرند ميسر نخواهد بود مگر با استفاده از پژوهش و تحقيق به عنوان ابزاري استراتژيك كه در اختيار روابط عمومي است.


اكنون با توجه به ضرورت درك جايگاه پژوهش در روابط عمومي شايسته است سازمان ها ضمن اهميت دادن به خدمات روابط عمومي در جهت استفاده از پتانسيل پژوهشي آنها برنامه ريزي لازم را داشته باشند و از ظرفيت هاي اين واحد بهره برداري كنند.
 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)