شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي و ارايه خدمات اجتماعي در بحران زلزله
سه شنبه، 23 آبان 1396 - 01:30 کد خبر:20010
در اين مقاله سعي شده چارچوبي منسجم جهت كاهش آسيب هاي وارده بر مردم در زمان زلزله كشور طراحي شده و وظايف روابط عمومي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در سه مرحله: پيش، حين و بعد از بحران با استفاده از ابزارهاي نوين مورد بررسي قرار گيرد.

چكيده
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- حضور تكنولوژي هاي نوين ارتباطي دركليه عرصه هاي اجتماع باعث شده است تا ارايه خدمات اجتماعي رشد روزافزوني داشته باشد.
در اين مقاله سعي شده چارچوبي منسجم جهت كاهش آسيب هاي وارده بر مردم در زمان زلزله كشور طراحي شده و وظايف
روابط عمومي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در سه مرحله: پيش، حين و بعد از بحران با استفاده از ابزارهاي نوين مورد بررسي قرار گيرد.  با استفاده از اين ابزارها نحوه اطلاع رساني آسان تر شده و در نتيجه آسيب هاي وارد بر مردم كمترمي شود.

واژه هاي كليدي: روابط عمومي 2، بحران زلزله، خدمات اجتماعي، آسيب

مقدمه
بي ترديد عصر حاضر، بنا به دلايل متعدد، متنوع و پيچيده در كانون وقوع انواع بحران ها واقع شده است. امروزه،  جوامع معاصر با بحران هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، سياسي، طبيعي، تكنولوژيكي و... در ابعاد ملي و بين المللي مواجه اند. انديشيدن به راهكارهاي برون رفت از اين بحران ها، استفاده حداكثر و همه جانبه از ظرفيت ها و ابزارهاي موجود جهت كنترل و كاهش خسارات ناشي از اين بحران ها در جهان پرمخاطره كنوني، از دغدغه هاي اصلي هر جامعه ، سازمان، نهاد و نهايتاً هر فرد مي باشد. در اين بين "روابط عمومي" ها به عنوان بخشي از مديريت هر سازمان، كه مركز چرخش و انباشت اطلاعات، ارتباط با مخاطبان و افكار عمومي و نقطه مرزي بين درون و برون سازمان تلقي مي شوند؛ نيز از اين

قاعده مستثني نبوده و مي توانند نقشي حساس، اثرگذار و سودمند ايفا كنند.
. ايران تنها در قرن بيستم، بيش از 130 زلزله شديد را در نقاط مختلف خود تجربه نمود؛ كه علاوه بر تلفات انساني و خسارت هاي اقتصادي- اجتماعي، آثار تخريبي بلندمدتي را نيز برجاي گذاشت(باقريان، 1387)؛ به طوري كه امروزه ديگر براي شهروندان ما پذيرش احتمال وقوع زمين لرزه هاي شديد در مناطق شهري كشور دشوار نمي‌نمايد و مرور تاريخ سه دهه گذشته همواره اين امر را به اثبات مي رساند. از طرف ديگر دستگاه هاي اداري به شدت بخشي و به شدت مركزگراي دولتي و نيمه دولتي نيز ضعف و كم تواني خود را براي مواجهه مناسب با شرايط پس از حادثه نشان داده اند.. به نظر مي رسد تمرين هايي نيز كه گهگاه جهت آمادگي انجام مي شود؛ تنها در جهت هماهنگي دستگاه هاي مذكور است. هرج و مرج، آشفتگي، انتشار شايعات، اخبار غلط و ضد و نقيض، بي اطلاعي از نيازهاي واقعي شهروندان ، عدم توزيع مناسب كالاهاي امدادي در مناطق مختلف شهر ، ورود نيروهاي ستادي از شهرها و استان هاي ديگر و به حاشيه رانده شدن شهروندان آسيب ديده، بي اختيار شدن آنان و سوء استفاده و منفعت طلبي پاره اي از سودجويان و فرصت طلبان و پيامدهاي فاجعه بار روحي و رواني آن، همه از مسايل فوري مديريت بحران در چنين شرايطي است.


آگاهي به اين امر، ما را ناگزير مي سازد كه با نگاهي تازه به روابط عمومي هاي سازمان ها و نهادهاي دخيل در امر مديريت بحران زلزله، رسانه ها و به ويژه رسانه هاي الكترونيك، توانايي ها و ظرفيت هاي آن را جهت آمادگي براي مقابله با چنين شرايطي، به رسميت بشناسيم و آن را تقويت كنيم. براي اين منظور ابتدا نگاهي اجمالي به روابط عمومي و وظايف آن انداخته و با تشريح مديريت بحران، وظايف و چگونگي مديريت يك حادثه بحران زا توسط روابط عمومي نهادي مرتبط با اين امر- كه در اينجا روابط عمومي " پژوهشگاه بين الملي زلزله شناسي و مهندسي زلزله" اختصاصاً مدنظر قرار گرفت- را مورد بررسي قرار داده و پيشنهادات خود را ارايه مي دهيم.

 

دريافت فايل كامل مقاله

 

 

دكتر بهاره بخشي عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند  
دكتر پروانه پيشنمازي

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)