شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ديوار ها مكاني براي معرفي روابط عمومي
چهارشنبه، 30 مهر 1399 - 13:49 کد خبر:1970
شايد نتوان رسما نام اين فعاليت ها را روابط عمومي گذاشت، ولي همين ديوار نوشته ها و اعلاميه هاي ديواري كه توسط خرده نهادهاي اقتصادي صورت مي گيرد بخشي از فعاليت هاي روابط عمومي از جمله: معرفي، خبر و گزارش (از نوع فعاليت خود)، چاپ و پخش اقلام تبليغي را انجام مي دهد.


 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| بارها اتفاق افتاده هنگامي كه سوار اتوبوس هستيد،يا پياده راه مي رويد،يا زماني كه در ترافيك گير افتاده ايد به ديوارهاي اطراف توجه مي كنيد،عباراتي بر روي ان نوشته شده است كه حمل كننده ي پيام مي باشد.پس ديوار يك رسانه است و رسانه وسيله اي است براي انتقال پيام.

 

بارها اتفاق افتاده هنگامي كه سوار اتوبوس هستيد،يا پياده راه مي رويد،يا زماني كه در ترافيك گير افتاده ايد به ديوارهاي اطراف توجه مي كنيد،عباراتي بر روي ان نوشته شده است كه حمل كننده ي پيام مي باشد.پس ديوار يك رسانه است و رسانه وسيله اي است براي انتقال پيام.


از آن سو روابط عمومي پلي است ميان يك سازمان و مخاطبانش . در دهه هاي اخير بيشتر اوقات نام روابط‌عمومي ما را ياد اتاقي در سازمان هاي گوناگون و يا نشريات و ... مي اندازد ولي شايد بهتر است به ياد بياوريم كه برخي خرده نهاد هاي اقتصادي در خود نياز به اين سازمان دهي اقتصادي اي نمي بينند و براي اعلام موجوديت و نوع فعاليت خود به جاي آنكه به بخشي با نام روابط عمومي بسپارند كه بروشور تهيه كند و يا با مطبوعات براي صفحه ي تبليغات تماس بگيرد يا بخشي از تبليغات تلويزيوني را اشغال كند ،ديوار را انتخاب مي كنند و بر روي آن با مخاطبان خود ارتباط برقرار مي كنند.


مخاطبان به طور ساده به خوانندگان، بينندگان و شنوندگان يكي ازكانال هاي رسانه اي يا هر محتوا و نمايشي اشاره دارد (1) .


مردم هر روزه با يكديگر برخورد دارند. به هم نگاه مي كنند ،در وسايل نقليه ي عمومي در كنار يكديگر مي نشينند و يا در پياده رو ها در مسير هاي گوناگون راه مي روند . اين بخشي از روزمرگي و برخورد غير سازمان يافته ي اجتماعي ما در جامعه است كه هر روز با آن سر و كار داريم . شايد ديوار ها به عنوان ركني براي بخش بندي فيزيكي محيط ها ، محلي براي عدم توجه خوداگاه و ناخوداگاه ما به ديگر انسان ها در برخورد اجتماعي هر روزه ي ما باشد. در اينجا است كه ديوارنوشته ها خود را مي نمايانند.


شايد نتوان رسما نام اين فعاليت ها را روابط عمومي گذاشت، ولي همين ديوار نوشته ها و اعلاميه هاي ديواري كه توسط خرده نهادهاي اقتصادي صورت مي گيرد بخشي از فعاليت هاي روابط عمومي از جمله: معرفي، خبر و گزارش (از نوع فعاليت خود)، چاپ و پخش اقلام تبليغي را انجام مي دهد.


1-مك كوايل،دنيس(1387)مخاطب شناسي،ترجمه ي مهدي منتظر قائم،تهران:دفتر مطالعات و توسعه ي رسانه ها

 

منبع: قانون