شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كمك روابط عمومي‌ها به تعميق همدلي بين مردم و مسوولان
چهارشنبه، 20 آبان 1394 - 21:05 کد خبر:19525
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه روابط عمومي‌ها مي‌توانند به تعميق همدلي بين مردم و مسئولان كمك كنند گفت: دولت مصمم به اجراي قانون دسترسي آزاد به اطلاعات است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه روابط عمومي‌ها مي‌توانند به تعميق همدلي بين مردم و مسئولان كمك كنند گفت: دولت مصمم به اجراي قانون دسترسي آزاد به اطلاعات است.


به گزارش شارا، پيش از ظهر امروز عليرضا جدايي در همايش مديران روابط عمومي‌هاي آموزش وپرورش استان خراسان رضوي با بيان اينكه روابط عمومي‌ها مي‌توانند با بازيگري و ايفاي نقش هنرمندانه به همدلي بين مردم و مسوولان كمك كنند، اظهار كرد: يكي از ويژگي‌هاي حكومت‌هاي مردم سالار، كاهش فاصله بين دولت مردان و اقشار مختلف مردم است و از اين رهگذر ارتباط بين كارگزاران حكومتي با مردم، رابطه اي نزديك و مستقيم براساس اعتماد، احترام متقابل و منافع مشترك مي‌باشد و روابط عمومي‌ها اصلي‌ترين نقش آفرينان اين ارتباط و نزديكي هستند.


وي با اشاره به رويكرد عقلاني دولت تدبير و اميد و مقايسه آن با رويكرد دولت‌هاي عوام گرا و توده وار،خاطرنشان كرد: در دولت‌هاي عقلاني آنچه اصل و تعيين كننده است نظر و ديدگاه قاطبه مردم در تصميم گيري‌ها و سياست گذاري‌هاست و آنچه به آن عمل مي‌شود در نظرگرفتن منافع و مصالح جامعه به جاي منابع فردي، شخصي و جناحي است.


رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش افزود: واحدهاي روابط عمومي در سازمان‌ها از بهترين نهادهاي ارتباطي بين دولت و مردم هستند و به بيان ديگر روابط عمومي‌ها حلقه واسط ميان مردم و دولت به شمار مي‌آيد كه مهم‌ترين ابزار اطلاع رساني در جامعه و اطلاع يابي از نظر و ديدگاه مردم و انعكاس آن به دولت مردان است.


جدايي اضافه كرد: با توجه به شاخص‌ها ويژگي‌هاي نظام‌هاي سياسي مردم سالار مي‌توان رابطه اين نظام‌ها را با روابط عمومي‌ها را در ابعاد مشاركت جويي، مشاركت خواهي، پاسخ گويي، آزادي بيان و آزادي اطلاعات مورد بررسي قرار داد.


وي تصريح كرد: به همين دليل است كه در دولت تدبير و اميد اجراي قانون معطل مانده دسترسي آزاد به اطلاعات در دستور كار قرار گرفته است تا شاهد تحقق يكي از مهم‌ترين جلوه‌هاي نظام مردم سالار و دست يافتن به مصداق واقعي از شهروند محق و مسوول باشيم.


رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: در نظام‌هاي مردم سالار،برخورداري افراد جامعه از حقوق مدني، سياسي، اجتماعي و فرهنگي يك حق است و گستره حقوق فرهنگي، حق برخورداري از اطلاعات، حق دانستن،حق مشاركت، حق تجربه كردن و حق آگاهي را شامل مي‌شود؛ به بيان دقيق تر جامعه مدرن برپايه رضايت شهروندان آگاه و مشاركت آگاهانه آنان در فرآيندهاي اجتماعي و سياسي بنا شده است و قانون دسترسي آزاد به اطلاعات به شهروندان اين امكان را مي‌دهد كه از آنچه در درون حكومت مي‌گذرد مطلع شده و براساس اين آگاهي و اطلاع به حسابرسي كنش‌ها و يا بي‌كنشي سياست گذاران جامعه بپردازند.


جدايي با اشاره به رابطه قدرت سياسي و اطلاعات، اظهار كرد: بين قدرت سياسي و اطلاعات ارتباط مستقيم و مستحكمي وجود دارد و لازمه تحقق يك حكومت باز و مردم سالار، كاستن دامنه قدرت دولت در برابر شهروندان است؛ درعين حال اعمال قدرت از سوي مردم و كاستن از خودرأيي حكومت تنها در شرايطي ميسر است كه مردم از آنچه حكومت به آن مشغول است آگاه باشند، به همين دليل حق دسترسي آزاد به اطلاعات سازوكاري لازم و ضروري براي اعمال قدرت آگاهانه شهروندان در جهت تحقق حقوقشان و ضمانتي براي درست‌كاري حكومت و رفتار مبتني بر قانون قلمداد مي‌شود؛ در اين ميان روابط عمومي‌ها هم فرصت مي‌يابند و مي‌توانند با استفاده از ابزارهاي مختلف از جمله رسانه‌ها براي بالابردن آگاهي‌هاي مردم در زمينه حق آزادي بيان و حق دسترسي آزادانه به اطلاعات از سوي شهروندان گام بردارند.


وي اضافه كرد: به اين دليل است كه مطبوعات و رسانه‌ها هم به عنوان ركن چهارم مردم سالاري نيازمند روابط عمومي‌ها هستند.


گفتني است؛ پيش از سخنان عليرضا جدايي، رئيس مركز اطلاع رساني و رابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، سيدجواد حسيني، مديركل آموزش وپرورش استان خراسان رضوي گزارشي از اقدامات و برنامه‌هاي استان در عرصه اطلاع رساني و روابط عمومي ارائه كرد.


شايان ذكر است؛ در اين همايش رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش از خبرنگاران برگزيده استاني و مديران برتر روابط عمومي‌هاي مناطق و شهرستان‌هاي استان خراسان رضوي با اهداي لوح سپاس، قدرداني كرد.