شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي ايران بدون متولي
سه شنبه، 14 مهر 1394 - 14:19 کد خبر:18973
شصت و پنجمين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات با يادماني از استاد كاظم متولي، پيشكسوت عرصه روابط‌عمومي كه ماه گذشته دار فاني را وداع گفت، منتشر شد كه بر همين اساس تيتر «روابط‌عمومي ايران بدون متولي» بر تارك اين نشريه نقش بست.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، شصت و پنجمين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات با يادماني از استاد كاظم متولي، پيشكسوت عرصه روابط‌عمومي كه ماه گذشته دار فاني را وداع گفت، منتشر شد كه بر همين اساس تيتر «روابط‌عمومي ايران بدون متولي» بر تارك اين نشريه نقش بست.

در شصت‌وپنجمين شماره ماهنامه مديريت‌ ارتباطات كه مهرماه 94 بر روي كيوسك‌هاي مطبوعاتي قرار گرفته، گفت‌وگوي مريم اسفندياري با استاد كاظم متول�'ي در خصوص نشريات تخصصي حوزه روابط‌عمومي درج شده است كه در بخشي از اين گفت‌وگو آمده است: «روابط‌عمومي و روزنامه‌نگاري يكي از اركان دموكراسي هستند و در واقع بهتر است بگويم كه از پايه‌هاي دموكراسي محسوب مي‌شوند. آزادي بيان، فكر و انديشه از اين طريق در حوزه روابط‌عمومي و روزنامه‌نگاري تحقق پيدا مي‌كند. در دهه 70 هم كه سال‌هاي پس از جنگ بود، مردم به شدت دنبال اطلاعات و دانستن بودند و از همين رهگذر روابط‌عمومي‌ها به ياري آمدند و با انتشار نشريات تخصصي تا حدي به اين نيازها پاسخ گفتند.»

 

* نفت بهتر است يا فضاي مجازي

اميرعباس تقي‌پور، مديرمسؤول ماهنامه، در سرمقاله‌‌اي، انتصاب اعضاي دوره دوم شوراي‌عالي فضاي مجازي توسط رهبر معظم انقلاب را بهانه‌اي دانست تا لزوم توجه بيشتر به فضاي مجازي را خاطرنشان كند، «چراكه بي‌اعتنايي، كوتاهي و تأخير در تنظيم روابط و مقررات در اين حوزه، مي‌تواند منجر به هرج‌و‌مرج و بي‌نظمي شده و همه جوانب توسعه و پيشرفت را تحت‌الشعاع قرار دهد».

وي در اين مطلب نوشت: «تقويت نگاه مسؤولان و توجه فراقوه‌اي به وظايف و سياست‌گذاري‌هاي شوراي‌عالي فضاي مجازي، لزوم حذف شوراهاي موازي و موازي‌كاري‌ها، فعال‌تر شدن مركز ملي فضاي مجازي به‌ويژه در حوزه تنظيم مناسبات ميان وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مختلف در اين بخش، بازنگري در قوانين و مقررات موجود، رفع موانع موجود بر سر راه فعاليت‌هاي بخش خصوصي و اتخاذ سياست‌‌هاي تشويقي براي سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي در اين بخش با هدف رونق كسب‌وكار، ازجمله اقداماتي است كه مي‌تواند باور تحرك بيشتر شوراي عالي فضاي مجازي در دور دوم فعاليتش را در اذهان فعالان ايجاد كند. به نظر مي‌رسد مزاياي اثبات‌شده توسعه آگاهانه فضاي مجازي و فرصت‌هاي فراوان آن، ثروت‌هاي سرشاري را نصيب كشور مي‌كند؛ حتي بيشتر از نفت!»

 

* از «آيلان» تا روابط‌عمومي

در شماره مهرماه ماهنامه مديريت ارتباطات مقاله، يادداشت و گزارش‌هاي زير به چشم مي‌خورد:

- «عكس‌هاي آيلان از تأثير تا ملاحظات اخلاقي رسانه؛ تصويري كه قلب مردم را نشانه رفت» نوشته نگين حسيني

- «چرا بايد از حقيقت عكس و نقاشي چشم‌پوشي نكنيم؛ كلوزآپ، آيلان نهنگ به گل نشسته نيست» نوشته منوچهر دين‌پرست

- «روزنامه‌اي كه براي جبهه منتشر مي‌شد؛ تحريريه در جنگ» نوشته منوچهر دين‌پرست

- يادداشتي بر مصاحبه مديريت ‌ارتباطات با مهدي منتظرقائم؛ نگاهي به «ما چگونه ما شديم؟» نوشته حميدرضا نجفي

- «هوادار بالاتر از مشتري» نوشته حميد ضيايي‌پرور

- «هويت و ارتباطات بين‌فرهنگي» ترجمه دنيا قرباني

- «تاريخ و ارتباطات بين‌فرهنگي» ترجمه دنيا قرباني

- «تبليغات تلويزيوني، درس‌هايي براي فعالان حوزه روابط‌عمومي» نوشته رجينالداف مودي و ترجمه مرجان حيرتي

- «اهميت و جايگاه مديريت رسانه: تدوين چشم‌انداز، اصول و آينده تحقيق در رشته» نوشته طاهر روشندل اربطاني و سيده مريم موسويان

 

* هنر و ارتباطات

پرونده هنر و ارتباطات با موضوع رابطع سينما و شبكه‌هاي اجتماعي زير نظر منوچهر دين‌پرست در اين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات به چاپ رسيده است كه حاوي مطالب زير است:

- «تأثير در حال افزايش رسانه‌هاي اجتماعي بر صنعت سينما» تنظيم و ترجمه مريم صفايي

- «سينما هنوز هم سينماست» نوشته نيما خرمي

- گفت‌وگوي منوچهر دين‌پرست با محمد شهبا، استاد دانشكده سينما و تئاتر دانشگاه هنر با تيتر «سينما هيچ‌وقت تأثيرگذاري سياسي و اجتماعي نداشته است»

- «سينما هنوز تأثيرگذار است به شرط آنكه...» نوشته مريم سعيدنژاد

- «سينما در عصر انقلاب ديجيتال» ترجمه مريم صفايي

- «روند تغيير سينماي هاليوود توسط رسانه‌هاي اجتماعي؛ هاليوود ديجيتال را با خود مي‌برد» نوشته نيكولا فريدمن و ترجمه فرانك صادقي

 

* كودك و رسانه

اين پرونده با مروري بر خودبازنمايي كودك در رسانه زير نظر آرش گودرزي منتشر شده است. عناوين مطالب اين پرونده عبارتند از:

- «خودبازنمايي كودكان در رسانه» نوشته آرش گودرزي

- مصاحبه با داوود كيانيان درباره صداي كودكان در گونه‌هاي تئاتر كودك و نوجوان «بايد بلندطبع بود تا صدايي براي كودك فراهم كرد»

- «درآمدي بر تئاتر كاربردي با كوكان» نوشته علي‌ظفر قهرماني‌نژاد

- «داستان‌نويسي دانش‌آموزان براي دانش‌آموزان» نوشته اسماعيل همتي

- مصاحبه با محسن سليماني درباره‌ ترجمه كتاب «آموزش داستان‌نويسي به دانش‌آموزان ابتدايي» با تيتر «در آموزش داستان‌نويسي به كودكان نبايد چرخ را از نو اختراع كرد»

- مصاحبه زهرا كبيري با بچه‌هاي برگزيده مسابقه تدوين كتاب دانش‌آموزي در كرج: «آنچه خود بچه‌ها از چاپ كتابشان مي‌گويند»

- «كودكان، تصويرگر آرزوهاي كودكان» نوشته زهرا كبيري

- گفت‌وگوي آرش گودرزي با سعيد ناجي پيرامون فلسفه براي كودكان: «رسانه‌ها گوش شنوايي براي كودكان ندارند»

- گفت‌وگو با سودابه سالم درباره موسيقي و هويت كودكان: «عشق گويد راه هست و رفته‌ام من بارها»

 

* پاشايي؛ يكي بود، يكي نبود

پرونده كتاب اين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات نيز زير نظر ساره گودرزي با بررسي كتاب «يكي بود، يكي نبود» كه تحليل ارتباطي- اجتماعي پديده مرتضي پاشايي را مد نظر قرار داده است با محتواي زير منتشر شد:

- گزارش ساره گودرزي از آيين رونمايي كتاب «يكي بود، يكي نبود»: «كتابي كه خلأهاي آكادميك را پر مي‌كند»

- «يكي هست، يكي به اسم روزنامه‌نگار» نوشته احسان رضايي

- دقايقي با اسماعيل رمضاني، نويسنده كتاب «يكي بود، يكي نبود»: «نسل فعال جامعه، رسانه را وادار به واكنش كرد»

- نگاهي به كتاب «يكي بود، يكي نبود»: «تاريخ‌نگاري يك واقعه پس از رويداد» نوشته محمدرضا وحيدي

- «درباره نشانه‌هاي يك دورخيز» نوشته روح‌الله رجايي

علاقه‌مندان مي‌توانند علاوه بر كيوسك‌هاي مطبوعاتي اين ماهنامه را خريداري كرده و براي دريافت اشتراك با تلفن 88931914 تماس بگيرند.

 

منبع: روابط‌عمومي ماهنامه مديريت ارتباطات