شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : منشور اخلاقي انجمن روابط عمومي كرواسي
چهارشنبه، 1 مهر 1394 - 08:19 کد خبر:18767
ارزش هاي حرفه اي بنيادين انجمن روابط عمومي كرواسي توسط اعضاي اين انجمن و متخصصان روابط عمومي به عنوان استانداردها و منشور اخلاقي اين انجمن و راهبرد عملي روابط عمومي به رسميت شناخته شده است. اين ارزش ها مجموعه اي از كدهاي حرفه اي هستند كه به عنوان دستورالعمل كار و فرآيند تصميم گيري مورد توجه قرار مي گيرند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مترجم: عادل ميرشاهي- منشور اخلاقي كه پيش رو داريد متعلق به انجمن روابط عمومي كرواسي مي باشد كه در سال 2013 مورد بازبيني قرار گرفته و مجددا تصويب شده است.


ارزش هاي بنيادين اعضاي انجمن روابط عمومي كرواسي
ارزش هاي حرفه اي بنيادين انجمن روابط عمومي كرواسي توسط اعضاي اين انجمن و متخصصان روابط عمومي به عنوان استانداردها و منشور اخلاقي اين انجمن و راهبرد عملي روابط عمومي به رسميت شناخته شده است. اين ارزش ها مجموعه اي از كدهاي حرفه اي هستند كه به عنوان دستورالعمل كار و فرآيند تصميم گيري مورد توجه قرار مي گيرند.


1. تخصص. هماهنگي و مسئوليت پذيري در استفاده از دانش و تجربه تخصصي و چند رشته اي. ما بر اين باوريم كه توسعه حرفه روابط عمومي تنها در پرتو توسعه شخصي، تخصص گرايي، تحقيقاتي و آموزشي ممكن است. ما درك متقابل، اعتبار و روابط ميان بازيگران و نهادهاي مختلف را مي سازيم. ما به بالاترين استانداردهاي حرفه اي و ارائه صحيح خدمات مالي اعتقاد داريم و جوياي جبران هزينه هاي مالي هستيم.


2. امانت داري. ما به بالاترين استانداردها و معيارها براي حفظ منافع آنهايي كه با ما كار مي كنند پايبند هستيم و همچنين اين استانداردها را در مورد ارتباطات خودمان با تمام مخاطبان اعمال مي كنيم. همچنين ما پايبندي شديد خود به تمام موازين قانوني و استانداردهاي عمل داوطلبانه و استانداردهاي اخلاق حرفه اي روابط عمومي اعلام مي كنيم. رفتار حرفه اي مناسب براي حفظ شهرت و اعتبار اين حرفه امري حياتي است.


3. حمايت. منافع كساني كه ما مسئوليت نمايندگي آن ها را بر عهده داريم همواره در نظر گرفته مي شود. ما به تبادل آرا، حقايق و ديدگاه ها و مشاركت در بحث هاي عمومي ارزش مي نهيم.


4. استقلال. توصيه ها بايد به گونه اي مسئولانه و حرفه اي به مشتريان و كارفرمايان ارائه شود. به وضوح ما همه تعارض هاي بالقوه در منافع يا روابط با شركت ها، موسسات، انجمن ها، احزاب سياسي، افراد و گروه هايي كه نمي توانيد در كارشان دخالت كنيم يا مانع از قضاوت مستقل و عيني شان شويم، را اعلام مي كنيم.


5. وقف. ما به كساني كه امروز حاضر هستند وفاداريم، اما پاسخگوي منافع عمومي نيز مي باشيم.


6. انصاف. انصاف با احترام به رفتار مشتريان، كارفرمايان، رقبا، همكاران، فروشندگان، رسانه و ساير حرفه ها و عموم مردم صورت مي گيرد.


7. احترام به تنوع. ما به تفاوت نظرات اعتقاد داريم و تبعيض را در همه اشكالش رد مي كنيم.


8. مسئوليت شخصي. مسئوليت شخصي براي فعاليت هاي ما پذيرفته شده است، همچنين تبعات فعاليت هاي حرفه اي ما، با اين شرط كه عمل ما به ديگران اثري گذاشته باشد.


اصول كسب و كار خوب
1. استقلال حرفه اي:
اصل استقلال حرفه اي به معناي ديدگاهي صادقانه و مسئولانه نسبت به عموم مردم و منافع عمومي از طريق تشويق تبادل اطلاعات دقيق و قابل اعتماد است.
2. صلاحيت: اصل صلاحيت شامل وظايف و مسئوليت هاي اجراي وظايف و مسئوليت ها با توجه به دانش، مهارت و تجربه است.
3. شفافيت و تضاد منافع: اصل شفافيت و تضاد منافع آشكارا به منافع متضاد ممكن در اجراي برنامه هاي روابط عمومي اشاره دارد.
4. عدم تحمل فساد: اين اصل بر اهميت مسئوليت روابط كسب و كار، صرف نظر از موقعيت و قدرت فرد تاكيد دارد.
5. محرمانه بودن: اين اصل به حمايت كافي از اطلاعات محرمانه و خصوصي اشاره دارد.
6. حفظ استانداردهاي حرفه اي: اين اصل بيان مي دارد كار
روابط عمومي بايد به طور مداوم به طور حرفه اي انجام شود و اين امر به تقويت اعتماد عمومي از حرفه روابط عمومي مي انجامد.

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)