شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سه اصل وجودي روابط عمومي‌
شنبه، 5 مهر 1399 - 10:44 کد خبر:1871
امروز هر مؤسسه و سازماني كه در جامعه وجود دارد و يا پا به عرصه وجود مي‌گذارد، اعم از سازمان دولتي و يا غير دولتي، براي بقا و پيشرفت كار خود بايد سه اصل را همواره مورد نظر داشته باشد.



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| كارشناس روابط‌عمومي به علت اقتضاي مبرم زمان به وجود آمده است. وظايف او به هر اندازه كه پيچيدگي جامعه و همبستگي و اتكاء افراد و طبقات به يكديگر افزايش پيدا كند، مهم‌تر و دامنه عملياتش وسيع‌تر شود.
 
 شك نيست كه در كليه جوامع امروز اتكاء افراد و طبقات بر يكديگر به سرعت افزايش پيدا كرده و در هر جا كه نيازهاي جامعه معلوم و مشخص شده، وظايف روابط عمومي و مقام وي در اجتماع نيز شناخته شده است. بنابراين روابط عمومي پاسخي به اقتضاي زمان و نياز عصر مي‌باشد و در بقاء آن ترديدي نمي‌توان كرد.
 
 دانشمندان علوم با آزمايش‌هاي دقيق علمي ثابت كرده‌اند كه بين جانوران هر دوره و محيط آن جانوران ارتباط نزديكي وجود دارد و به اقتضاي هر محيطي گياهان و جانوران مخصوصي به وجود مي‌آيند. همين كه شرايط محيط عوض شد، آن جانوران و گياهان نيز راه فنا پيش مي‌گيرند. اين امر را در اصطلاح علمي «اكولوژي» Ecology مي‌نامند.
 
 دانشمندان علوم اجتماعي نيز به تجربه دريافته‌اند كه اصل «اكولوژي» در مورد محيط انسان و تأسيساتي كه انسان به وجود مي‌آورد، كاملاً مصداق دارد.
 
 امروز هر مؤسسه و سازماني كه در جامعه وجود دارد و يا پا به عرصه وجود مي‌گذارد، اعم از سازمان دولتي و يا غير دولتي، براي بقا و پيشرفت كار خود بايد سه اصل را همواره مورد نظر داشته باشد و هيچگاه از آن سه اصل غفلت نكند:
 
 1- قبول كند كه نسبت به جامعه وظايفي دارد و اين وظيفه از همبستگي روزافزون مردم و مؤسسات به يكديگر بر او تحميل شده است.
 
 2- بايد براي تماس و ارتباط با مردم و گروه‌هاي ناديده و دورافتاده كه از لحاظ نوع فكر و سليقه با هم اختلاف دارند، راه‌ها و وسايلي پيدا كند و توجه داشته باشد كه در راه برقراري ارتباط با آن گروه‌ها و جماعت‌هاي ناپيدا، موانع متعدد و پيچيده‌اي وجود دارد.
 
 3- به جامعه بقبولاند كه مؤسسه يا سازمان براي خدمت به جامعه به وجود آمده است.
 
 مؤسسه با قبول اصل اول به وظايف و مسئوليت‌هاي خود در مقابل جامعه مي‌انديشد و همين امر منبع و سرچشمه تفكر در روابط عمومي است.
 
 در اصل دوم علت وجودي روابط عمومي به مفهوم يك حرفه روشن مي‌شود.
 
 در اصل سوم هدف فلسفه مديريت يا گردانندگان مؤسسات و هدف فعاليت‌هاي مسئولان روابط عمومي به عنوان متخصص و كارشناس معلوم مي‌شود.
 
 
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)