شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رويكرد روابط عمومي در بانكداري اسلامي
یکشنبه، 22 شهریور 1394 - 10:18 کد خبر:18604
در بانكداري اسلامي و روابط عمومي و حوزه مديريت ارتباط با مشتري توجه به اصول و ارزش هاي اخلاقي محور همه امور است و در فرآيندي توسعه يافته و در صحنه هاي خدمت مبتني بر گفتگو، در واقع مديريت تكامل اخلاقي است كه خود را در رفتار و گفتار تك تك مشتريان، تك تك كاركنان و تك تك مديران نشان مي دهد.

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- شايد بتوان گفت كه نقطه مشترك و حلقه اتصال حوزه روابط عمومي و ارتباطات و بانكداري اسلامي مقوله اخلاق و اخلاق محوري است. به همين دليل در نظام بانكداري اسلامي محور همه امور بر اساس عدالت اجتماعي و عدالت اقتصادي است و از همين رهگذر آنچه به عنوان مبدأ و اصل در بحث عمليات بانكي و خدمات رساني در اين عرصه شكل مي گيرد مقوله پرداختن به ارزش هاي اعتقادي و ديني و حوزه اخلاق و اخلاق محوري و فعاليت عالمانه و آگاهانه با رويكرد اخلاق گرايانه به عنوان شالوده فعاليت بانكي در عرصه بانكداري اسلامي مي باشدكه روابط عمومي و حوزه هاي ارتباطي بانك نيز در مقوله اي ارزشي مانند بانكدار اسلامي بايد چنين رويكرد و مسيري را فرا گام خود براي كسب موفقيت در ماموريت هاي محوله قرار دهند.


البته چنين نگاه و ارائه تصويري از روابط عمومي به دليل آن كه نگاهي ارزشي و ارزش مدارانه است،‌ ممكن است در كشورها و سيستم هاي حكومتي مختلف حتي با داشتن اشتراكاتي مانند متفاوت از هم باشد. كما اين كه در كشوري مانند مالزي كه مدعي داشتن بانكداري اسلامي حداقل در بخشي از اقتصاد خود هستند و بانك اسلام نيز در اين كشور فعال است، ‌رويكردي متفاوت با كشوري مانند عربستان سعودي دارند و همين رويكرد در برخي شعب بانكداري در كشور تركيه به گونه اي ديگر است.


اما شكي نيست كه روابط عمومي اسلامي نبايد و نمي تواند مبتني بر اخلاق و ارتباطات بر پايه اصول و ارزش هاي اعتقادي و ديني نباشد، زيرا در پيشينه و فرهنگ اين مكتب(اسلام) امري كه گوهر اخلاق در آن مورد توجه قرار نگرفته باشد،‌ نمي تواند حركتي سازنده و موثر را در دستور كار خود قرار دهد. اصلي وجود دارد كه گفته مي شود،‌ كسب هر گونه نتيجه نهايي در مسيري با عنوان " ارتباط بدون اخلاق " پسنديده و شايسته نيست و دست اندركاران روابط عمومي بايستي در تمامي مراحل فراگرد ارتباطي، مفهوم اخلاق را به دقت مورد توجه قرار داده و اخلاق را بعنوان صفتي ممتاز و متمايز كننده در ارتباطات اسلامي مورد بهره برداري قرار دهند.


به همين جهت است كه در بانكداري اسلامي و روابط عمومي و حوزه مديريت ارتباط با مشتري توجه به اصول و ارزش هاي اخلاقي محور همه امور است و در فرآيندي توسعه يافته و در صحنه هاي خدمت مبتني بر گفتگو، در واقع مديريت تكامل اخلاقي است كه خود را در رفتار و گفتار تك تك مشتريان، تك تك كاركنان و تك تك مديران نشان مي دهد.


ضمن آن كه شكل گيري و تحقق بانكداري اسلامي مستلزم يك رويكرد كاملاً شفاف اطلاع رساني و سيري ترويجي براي تبديل از يك خط مشي برنامه ريزي شده به يك رفتار و فرهنگ تثبيت شده است.


از سويي ديگر شالوده و اساس كار در بانكداري اسلامي، زمينه اي سفارش شده در دين مبين اسلام با عنوان قرض الحسنه و سرمايه گذاري براي ايجاد يك كسب و كار مشخص و معلوم در چارچوب و ضوابط ديني و اعتقادي است به همين جهت در بانكداري اسلامي تمركز و تكثر ثروت در دست يك عده خاص معنا و جايگاهي ندارد.


همين است كه در چنين نظامي جايگاه و نقش روابط عمومي به گونه اي، مهم و نقش آفرين مي شود كه اساسا مي توان در ميان انواع بانكداري،‌"بانكداري اسلامي با رويكرد روابط عمومي و ارتباطات" را به عنوان گونه اي خاص از بانكداري مطرح و بر اساس خط و مشي هاي تبيين شده در آن با رويكردي خاص كه شايد مهمترين ويژگي آن ايجاد ارتباط شفاف با مشتريان و سرمايه گذاران باشد، طرحي نو در انداخت.


حفظ حقوق و شان مشتري،‌ ايجاد جايگاه حقوقي مشخص با حقوق قانوني معين و روشن، نگاه مشاوره اي در خدمت به مشتريان و سرمايه گذاران و كمك به آنان براي تشخيص موقعيت هاي ممتاز و درست براي سرمايه گذاري در چنين نظامي مي تواند از اولويت هاي كاري آن بانك باشد. در واقع در چنين رويكردي ايجاد ارتباط سالم و سازنده و پيوندي وثيق و مبتني بر اعتماد، لزوم وجود عنصر روابط عمومي و ارتباط را در تك تك اجزاي چنين سيستمي ضروري و غير قابل اجتناب مي سازد و شرايط كلي آن ايجاب مي كند كه روابط عمومي نه به عنوان واحدي جداگانه و با نقش اداري و تشريفاتي،‌ بلكه به عنوان بستري جهت روان شدن امور اصلي بانك در بين همه اعضاي آن جاري و ساري شود.


گاه ممكن است در يك بانك كه با عنوان و مشخصه بانكداري اسلامي شناخته مي شود،‌حتي به يك تابلو و واحد خاص و مشخصي به عنوان و نشانه روابط عمومي و ارتباطات بر نخوريم،‌ اما لازمه تدوام حيات چنين موسسه و بنگاه مالي كه مي خواهد مبتني بر معارف و آموزه هاي اسلامي باشد، ‌نيازمند آن است كه موضوعي به عنوان روابط عمومي به مفهوم جايگاهي براي نمايندگي مشتري در بانك و مدعي العموم بانك در ميان مشتريان و جامعه در رفتار و عملكرد اعضاي آن جلوه كند تا بتواند عنوان بانكداري اسلامي را با افتخار و سربلندي بر عنوان و فراز آن موسسه و يا بنگاه مالي و اقتصادي حمل و نصب نمايد.


خلاصه كلام اين كه بانكداري اسلامي به دليل آن كه نوعي سيستم بانكداري مبتني بر قوانين اسلامي، نظريات اقتصاددانان و كارشناسان علوم بانكي و علماي اسلام است نيازمند مولفه اخلاق و ارزش هاي اخلاقي پيشرو و ممتاز است و اگر مولفه هاي اصلي بانكداري اسلامي را حذف ربا از تمامي عمليات بانكي و انطباق عمليات بانكي با موازين شرعي بدانيم، و اساس بانكداري اسلامي، تسهيم سود، مشخص بودن مسير مصرف منابع و نظارت بر عمليات بانكي باشد،‌ روابط عمومي بانك اسلامي جايگاه و منزلتي دارد كه مشتريان تنها با وجود چنين عنصري مي توانند ضمن بيان نيازهاي خود،‌ پاسخگو و همراه با سياست هاي كلان موسسه اي كه خود در آن مشاركت دارند معادله اي برد ـ برد را بر اساس سياست هاي عادلانه اقتصادي در معناي اسلامي آن رقم زنند.  انشاء ...
 

دكتر مهدي باقريان

رييس انجمن متخصصان روابط عمومي

 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)