شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رويكرد پژوهش در روابط عمومي
سه شنبه، 17 شهریور 1394 - 02:09 کد خبر:18499
اگر روابط عمومي نتواند دراين چرخش پژوهشي و اطلاعاتي نقش آفريني كند روابط عمومي منفعل و ناكار آمد است. راه اندازي تلفن گويا، سايت و پايگاه هاي اطلاعاتي، وبلاگ، نشريات الكترونيكي، مجله الكترونيكي. حضور فعال در فضاي مجازي در تغيير كاركردها و شكل و محتواي روابط عمومي در هزاره سوم تأثير بسزايي داشته است.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در دنياي امروز دانايي يكي ازم حورها و شاخص هاي اصلي پيشرفت و تعالي هر جامعه محسوب مي شود. سنجش سطح دانايي به ميزان توليد و مصرف اطلاعات و گسترش دانايي به دسترسي سريع و آسان به منابع علمي موثق وابسته است. دانسته هاي ما يا ازطريق مطالعه منابع اطلاعاتي موجود حاصل مي شود يا بر اساس پژوهش هايي كه خود انجام مي دهيم به دست مي آيد. اگر اين دانسته ها بر اساس نتايج پژوهش هاي قبلي باشد در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته ايم و اگر مبتني بر مشاهدات و تحليل هاي جاري باشد تلاش ما به توليد اطلاعات منجر شده است.


بنابراين،منبع اصلي توليد اطلاعات و دانش جديد در واقع حاصل فعاليت هاي پژوهشي است كه انجام مي گيرد. پژوهش در هر موضوع، به هر شكلي و در هر سطحي كه انجام شود تلاشي منسجم و نظام مند در جهت توسعه دانش موجود در باره موضوع هايي است كه با آن ها سروكار داريم. پژوهش كوششي است براي يافتن بهترين راه حل هاي ممكن در جهت حل مشكلات موجود در عرصه هاي مختلف زندگي.


رويكرد پژوهشي در روابط عمومي چگونه رويكردي است؟
موفقيت و توسعه پژوهش در هر جامعه نيازمند گسترش رويكرد پژوهشي(پژوهش مدار) در آن جامعه است. منظور از رويكرد پژوهشي نگاهي مبتني بر پژوهش نسبت به موضوع هاي مختلف مي باشد. در اين نوع نگاه قبل از اتخاذ هر تصميم مهم به يافته هاي پژوهش هاي قبلي كه به موضوع تصميم گيري ارتباط دارد توجه مي شود. به بيان ديگر، در رويكرد پژوهش مدار از يافته هاي پژوهش هاي قبلي براي بهبود وضع موجود استفاده موثري به عمل مي آيد. كساني كه در فعاليت هاي خود رويكردي پژوهشي دارند قبل از هر گونه تصميم گيري به مطالعه وضعيت موجود پرداخته و با تجزيه و تحليل مشاهدات خود به بهترين راه حل ها مي انديشند. هم چنين،آنان تلاش مي كنند تا از نتايج آثار ساير پژوهشگران نيزبه نحو شايسته اي استفاده كنند. بنابراين، رويكرد پژوهشي به قشر يا گروه خاصي محدود نشده و زماني منشاء اثر خواهد بود كه در سطوح و امور مختلف جامعه تسري يافته باشد
امروزه در روابط عمومي هاي نوين و كارآمد تحقيقات وپژوهش به ويژه سنجش افكار موجب شده تا تصميم گير ي ها و تصميم سازي ها درسازمان مخاطب محور شده و سطح فعاليت ها و موفقيت هاي سازماني ارتقا يابد بايد بپذيريم اطلاع يابي و اطلاع رساني درست زماني بطور منطقي و اصولي محقق مي شود كه زمينه پژوهشي داشته باشد و يك ارتباط دو سويه هم زمينه اعتماد مخاطبان را فراهم سازد و هم با ارزيابي ديدگاه هاي مخاطبان و تبادل اطلاعات زمينه مشاركت فعال و پوياي آنان ايجاد مي شود.


ويژگي هاي يك پژوهشگر موفق چيست؟
يك پژوهشگرم وفق در حوزه ارتباطات نگاهي كنجكاو و موشكافانه به پديده هاي اطراف خود دارد. او نسبت به آنچه در اطرافش مي گذرد حساس است و ذهني پويا و پرسشگر دارد. ذهن پرسشگر او همواره درجهت يافتن پاسخ هاي تازه براي پرسش هاي موجود است. هم چنين،او براي انجام موفقيت آميز پژوهش خود، از روش هاي علمي و پذيرفته شده استفاده مي كند. علاو بر آن، يك پژوهشگر موفق از مهارت لازم براي يافتن منابع اطلاعاتي مورد نيازش برخوردار است. اين منابع از محل هاي مختلف مثل كتابخانه ها، مراكز اطلاع رساني و شبكه هاي رايانه اي ملي و بين المللي به دست مي آيند. او به خوبي مي تواند در اين منابع به جستجو بپردازد و با مطالعه پيشينه پژوهشي موضوعي كه در آن زمينه فعاليت مي كنند به درك روشني نسبت به گذشته آن موضوع دست يابد. پژوهشگران موفق به كار گروهي در طرح هاي پژوهشي بها مي دهند و تلاش مي كنند پژوهش خود را با همكاري يكديگر انجام دهند. هم چنين،آنان نتايج يافته هاي خود را به نحو موثري منتشر ساخته و در اختيار ساير محققان قرارمي دهند. آنان نسبت به توسعه مرزهاي دانش احساس مسئوليت كرده و لحظه اي از تلاش در جهت ارتقاء مهارت هاي علمي خويش باز نمي ايستند.


توسعه پژوهش دركشوربه چه عواملي بستگي دارد؟
عوامل متعددي در توسعه پژوهش دخالت دارند كه ذكر همه آن ها در اين مختصر نمي گنجد. با اين حال مي توان به اختصار عوامل توسعه پژوهش را به سه بخش عوامل سخت افزاري، نرم افزاري و نيروي انساني تقسيم نمود. منظور از عوامل سخت افزاري همه امكانات فيزيكي و زيرساخت هاي بنيادي است كه امكان انجام پژوهش در حوزه هاي مختلف را براي پژوهشگران فراهم مي آورد. مثلا وجود ابزارهاي پژوهشي از قبيل دستگاه ها و آزمايشگاه هاي پيشرفته و امكانات شبكه اي و رايانه اي از جمله اين منابع سخت افزاري محسوب مي شوند.


منظور از امكانات نرم افزاري جريان اطلاعات و دانش ميان پژوهشگران است كه از طريق مجله ها و منابع علمي ديگر به صورت چاپي يا الكترونيكي صورت مي پذيرد. درنهايت، بخش سوم اين مجموعه نيروي انساني و پژوهشگراني است كه با دانش و تلاش خود مي توانند امكانات سخت افزاري و نرم افزاري را به خدمت گرفته و طرح هاي پژوهشي گوناگون را تدوين و اجرا كنند.علاوه بر اين، توسعه آتي پژوهش در هر كشور مبتني بر گسترش رويكرد پژوهش مدار در آموزش آن كشور است كه از سطح آموزش ابتدايي شروع شده و تا پايان تحصيلات دانشگاهي استمرار مي يابد.

آفت هاي پژوهش حوزه روابط عمومي در كشور
به دليل عدم سرمايه گذاري و اختصاص بودجه كافي براي روابط عمومي سازمان، كارهاي پژوهشي منحصر به پژوهش هاي كم عمق شده است. تأمين نشدن زندگي و معاش پژوهشگران اين حوزه آنها را به كارهاي فرعي و كم فايده كشانده و باعث ضايع شدن نيروها و امكانات شده است. بر فعاليت هاي پژوهشي روحيه سطحي نگري و عوام گرايي حاكم است. گران بودن منابع پژوهش مانند كتاب و نرم افزار و ناچيز بودن منفعت مادي عائد از يك پژوهش از آفت هاي ديگر پژوهش است.


و اگر روابط عمومي نتواند دراين چرخش پژوهشي و اطلاعاتي نقش آفريني كند روابط عمومي منفعل و ناكار آمد است. راه اندازي تلفن گويا، سايت و پايگاه هاي اطلاعاتي، وبلاگ، نشريات الكترونيكي، مجله الكترونيكي. حضور فعال در فضاي مجازي در تغيير كاركردها و شكل و محتواي روابط عمومي در هزاره سوم تأثير بسزايي داشته است.


نتيجه گيري
متاسفانه درايران، فرهنگ پژوهش برخلاف فرهنگ آموزش،گسترش نيافته و نهادينه نشده است. فارغ از اين نقاط ضعف در زمينه مسائل پژوهشي در روابط عمومي، اين قلم آنچه را در اين بحث حائز اهميت مي داند، استفاده مفيد و موثر از ظرفيت هاي سازمان ها و شركت ها به منظور انجام مدبرانه طرح هاي قابل اجرا در حوزه ارتباطات (روابط عمومي - رسانه) كشور است.


منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)