شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دايره المعارف روابط عمومي؛ كتاب همراه ارتباط‌گران
چهارشنبه، 7 تیر 1396 - 09:56 کد خبر:18466
اگر به روابط عمومي به عنوان يك حرفه علمي و تخصصي نظر داشته ايد، شايد اين سوال برايتان پيش آمده باشد كه اين عمل شما به لحاظ حرفه‌اي چه نام دارد؟ آيا اين كار به لحاظ حرفه‌اي مرسوم و درست است؟ آيا براي آن سابقه يا توجيهي وجود دارد؟ نظر متخصصان و كارشناسان ارتباطات در اين مورد چيست؟

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اگر شما در زمان خواندن اين نوشته، احساس خوشايندي از محيطي كه در آن قرار داريد داشته باشيد مطمئنا مطالعه آن تاثيرات خوبي براي شما خواهد داشت. به شما توصيه مي كنيم چنانچه شرايط مناسبي براي مطالعه نداريد خواندن اين مطلب را به وقت مناسب ديگري موكول كنيد.


شايد براي شما هم مثل من، موقعيت هاي زيادي پيش آمده باشد كه بايد به جاي مدير يا رييس تان، بيانيه اي را تنظيم كنيد؛ يك متن سخنراني بنويسيد و يا سوالات و يا حتي پاسخ يك مصاحبه را به دليل احاطه اي كه به اين موضوع در حيطه كارتان داريد تهيه نماييد.


اگر به روابط عمومي به عنوان يك حرفه علمي و تخصصي نظر داشته ايد، شايد اين سوال برايتان پيش آمده باشد كه اين عمل شما به لحاظ حرفه‌اي چه نام دارد؟ آيا اين كار به لحاظ حرفه‌اي مرسوم و درست است؟ آيا براي آن سابقه يا توجيهي وجود دارد؟ نظر متخصصان و كارشناسان ارتباطات در اين مورد چيست؟

اين سوالات در ارتباط با عمل فوق‌الذكر، تا چندي پيش براي من هم كه تجربه اين كار را داشتم وجود داشت.


در ابيات روابط عمومي به اين عمل، شبح نويسي (به نام شخص ديگري نوشتن) مي گويند كه معادل لاتين آن (Chostwriting) است.


من پاسخ اين سوال را در صفحه490 دايره المعارف روابط عمومي پيدا كردم و از آن جايي كه مطالب پيرامون شبح نويسي بسيار با دقت و حرفه‌اي تنظيم شده بود، بسيار از آن لذت بردم و مطالب جالبي پيرامون اين عمل كه در بسياري از مواقع مورد استفاده قرار مي گيرد آموختم. من عقيده دارم شما كه تا به اين جاي مطلب را خوانده‌ايد، حتما در موقعيتي هستيد كه به داشتن اين دايره المعارف نياز داريد.


آيا مي دانيد اخبار و مطالب‌تان را چگونه و با چه مشخصاتي تنظيم كنيد تا به راحتي از دروازه‌باني خبر در رسانه‌ها عبور كند و انتشار يابد؟

نظريه برجسته‌سازي AGENDA-SETTING THEORYبه اين سوال شما در صفحه 56 اين كتاب پاسخ خواهد داد.


چنانچه شما فردي علاقمند در زمينه بهره‌گيري از تجربيات روابط عمومي در جهان باشيد تجربه روابط عمومي در آفريقا در صفحه 46، تجربه روابط عمومي در آسيا در صفحه 83؛ تجربه روابط عمومي در استراليا و نيوزلند در صفحه 94؛ تجربه روابط عمومي در كانادا در صفحه 174؛ تجربه روابط عمومي در آفريقا و ... براي شما بسيار جذاب و دلنشين خواهد بود.


جالب است كه بدانيد اين دايره المعارف با همكاري بيش از 100 تن از پروفسورها، دانشمندان و متخصصان اين رشته تدوين و با دقتي در حد وسواس، توسط گروهي از مترجمان شامل 16 نفر، ترجمه و به لحاظ علمي و ادبي ويرايش و به چاپ رسيده است.


مولف اين اثر آقاي رابرت ال. هيث در مقدمه كتاب مي گويد: "هدف از تدوين اين اثر، امكان ايجاد برخوردي صادقانه و در عين حال با جهتي مثبت در قبال روابط عمومي است؛ با استناد به اين كلام بايد گفت ما در هر موقعيت و وضعيتي كه در حرفه روابط عمومي و علوم مرتبط با آن هستيم نياز به داشتن اين كتاب داريم.


با خواندن اين كتاب و درك بهتر فعاليت هاي روابط عمومي، دست‌اندركاران فعاليت هاي تجاري، فعاليت هاي غير انتفاعي و فعاليت هاي دولتي، نقش اساسي روابط عمومي را در فعاليت هاي حوزه خود عميق تر حس كرده و با كاربرد ماهرانه اين حرفه خواهند توانست نتايج بهتري از كار خود به دست آورند.


مثالي ديگر از كاربردهاي اين كتاب، خواندن بحث مربوط به مشاوره در صفحه 308 كتاب تحت عنوان مشاوره يا (COUNSELING) است.


اساسا مشاوره، وظيفه اساسي روابط عمومي است كه سرمايه و تجارت كارگزاران اين حرفه محسوب مي شود.


رابرت ال. هيث مولف اين كتاب، خود مطلبي بسيار اساسي و كارآمد در مورد مشاوره تنظيم و تقديم كرده است كه خواندني است.


شما اين روزها در مورد بحران و مديريت بحران چيزهاي زيادي شنيده‌ايد و چه بسا خودتان نيز با بحراني كوچك يا بزرگ مواجه باشيد.


در صفحه 311 اين كتاب و در مطلبي كه "دبليو تيموتي كومس" تنظيم كرده است شما عميقا با بحران مديريت بحران، ارتباطات بحران و ... آشنا مي شويد. البته مطلب به اين جا ختم نمي شود و شما در ادامه در صفحه 321 با خواندن مطلبي در خصوص ارتباطات بحران، تحت عنوان "ارتباطات بحران و سم هاي تايلنول" اندوخته هاي نظري خود را با يك نمونه عملي كامل مي كنيد.


در طول قرن بيستم روابط عمومي به طور مداوم به يك شغل سازمان يافته مبتني بر توسعه تخصص‌ها مبدل شد. آيا شما مي دانيد وظايف روابط عمومي چيست؟
دانستن اين موضوع براي شما در هر نقشي، چه مدير، چه كارمند و چه مخاطب يك سازمان باشيد مفيد است.


اطلاعات مفيدي در مورد وظايف روابط عمومي يا FUNCTIONS OF Public Relations در صفحه 479 كتاب درج شده است.


آيا مي دانيد كه كاهش اعتماد نسبت به صداقت و اصول اخلاقي در فعاليت شركت هاي آمريكايي و سياست اعمال شده توسط دولت، طي دهه 1960 به "پايان دوره حرمتداري" در اين كشور منجر شد.


و آيا اطلاع داريد كه به دنبال آغاز افول در دوره حرمتداري، نقش متخصصان روابط عمومي تغيير يافت و شركت هاي با تدبير دريافتند كه بايد اقدامات جديدي را براي جلب اعتماد مخاطبان در دستور كار خود قرار دهند.


با خواندن مطلبي تحت عنوان "پايان دوره حرمتداري" يا AGE OF DEFERENCE (END OF) شما به آگاهي هاي زيادي در اين زمينه دست خواهيد يافت و با تبحر و تخصصي كه در زمينه كار خود داريد خواهيد توانست با بومي كردن موضوع و مقايسه اي منصفانه وضعيت خود را به لحاظ اعتباري تعيين و با اقدامات مناسب آن را ارتقاء بخشيد.


جالب است بدانيد كه در تاليف اين كتاب 8 نفر از صاحب نظران اين رشته از دانشگاه هاي مريلند، كالج پارك؛ بونا ويستا، اريتوس؛ آيووا شمالي؛ ايالت كلرادو؛ ايلينويز شرقي؛ هوستون؛ آمستردام و فلوريدا به عنوان ويرايشگران مشاور، با آقاي رابرت ال. هيث همكاري داشته اند.


در ابتداي اين كتاب و در مقدمه اي كه به قلم مدير پروژه (مهدي باقريان) نوشته شده است از قول سام بلك (S.Black) يكي از بنيانگذاران حرفه روابط عمومي امروزي كشور انگلستان عنوان شده است: "حرفه روابط عمومي، هنر و علم نايل آمدن به هماهنگي با محيط از طريق درك متقابل مبتني بر حقيقت و اطلاعات كامل مي باشد.


اگر ما فرض را بر اين بگذاريم كه شما به عنوان يك ارتباط گر، هنر و علم نايل آمدن به هماهنگي با محيط را داريد و يا به سوي كامل شدن در اين حيطه در حال حركت هستيد، قطعا براي كامل شدن اطلاعات تان در مورد اين حرفه (روابط عمومي) به اين كتاب نياز داريد.


من مطمئن هستم بيشتر مطالبي كه در ارتباط با اين حرفه و علوم مرتبط به آن نياز داريد در اين دايره المعارف وجود دارد. لازم به ذكر است كه اين كتاب حدود 450 مدخل دارد كه در اين نوشته به دليل محدوديت صفحات نشريه فقط به چند تايي اشاره شده است.


در پايان براي شما دو پيشنهاد دارم:
- چنانچه حرفه روابط عمومي براي شما مهم است و با خواندن اين مطلب به داشتن اين كتاب ترغيب شده‌ايد، آنرا براي همدمي و همراهي خود تهيه نماييد.


- اگر خواندن اين مطلب شما را براي تهيه كتاب ترغيب و تشويق نكرده است، مطمئن باشيد، اشكال از نارسايي قلم نگارنده است. براي اثبات اين موضوع مي توانيد اين كتاب را تهيه كرده و يا حداقل اگر آن را در كتابخانه، محل كار، نمايشگاه هاي تخصصي كتاب و ... يافتيد به دقت تورق كنيد.

محمد دشتي كارشناس روابط عمومي