شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ششمين نشست از سلسله نشستهاي مركز آموزش صمت با حضور دكتر هوشنگ عباسزاده عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي و استاد روابط عمومي در سالن اجتماعات روزنامه صمت برگزار شد.
در اين نشست كه جمع زيادي از خبرنگاران و گزارشگران و كاركنان بخشهاي اداري، فني، توزيع، آگهيها و... روزنامه شركت داشتند استاد دانشگاه علامه طباطبايي درباره روابط عمومي نوين و نقش آن در ارتقاي افكار عمومي گفت: روابط عمومي در ايران از آغاز دهه ۳۰ براي نخستينبار در پالايشگاه آبادان شروع به كار كرد و با اينكه چند دهه است از شكلگيري روابط عمومي در ايران ميگذرد هنوز بهعنوان يك حرفه پويا، كاركردهاي لازم خود را در كشور پيدا نكرده است.
دكتر هوشنگ عباسزاده درباره تعريف سنتي روابط عمومي گفت: روابط عموميدرحقيقت گزارش خوب از عملكرد خوب است. در اين تعريف بايد گفت زماني كه روابط عمومي كارش را شروع ميكند همه نقاط ضعف و قوت آن آشكار ميشود در اينجا به اين ضربالمثل استناد ميكنيم كه: «سفره نينداخته يك عيب دارد اما سفره انداخته داراي صد عيب است». وي خاطرنشان كرد: در حوزه روابط عمومي بايد بتوان جايگاه شايسته و بايسته خود را به دست آورد و به عبارت ديگر به اين نكته بايد توجه داشت: «آن ارزي كه ميورزي». با تكيه بر اين مسئله بايد گفت روابطعموميها براي اينكه در كارشان موفق باشند نخست بايد ارتباط را بشناسند، دوم اينكه ارتباطي بينديشند و در مرحله سوم ارتباطي عمل كنند. او ادامه داد: از ديدگاه كارشناسان ارتباطات، ارتباط ۷ عنصر دارد كه همه اين عناصر را بايد رعايت كرد و عنصر مهم آن «پست فرست» يا «فيدبك» است كه بايد مورد توجه باشد.
انواع ارتباط
هوشنگ عباسزاده ضمن تاكيد بر عصر ارتباطات و اينكه قرن فعلي را قرن انفجار اطلاعات نام نهادهاند درباره انواع ارتباط گفت: انواع ارتباط بهطور ساده، درونفردي، ميانفردي و گروهي و ارتباط جمعي است. وي ادامه داد: بديهي است كه ارتباط جمعي درصدد آن است كه مردم را با اطلاعات و اخبار گوناگون آشنا كند. از اينرو است كه در زمان مشروطه، مطبوعات را كه جزو وسايل ارتباط جمعي هستند بهعنوان ركن چهارم مشروطه ميخواندند. بايد گفت وضعيت آگاهيرساني در حال حاضر از طريق مطبوعات بسيار ضعيف است به گونهاي كه براساس تحقيقات يونسكو تيراژ روزنامه براي هر ۱۰ميليون نفر در هركشور بايد يكميليون نسخه باشد اما هماكنون ما براي يك جمعيت ۸۰ميليوني ۲تا۲/۵ نسخه بيشتر نداريم.
شناخت افكار عمومي
به گفته اين استاد روابط عمومي، يك واحد روابطعمومي موفق براي تاثيرگذاري برافكار عمومي بايد افكار عمومي را بشناسد، به عبارت ديگر شناخت افكار عمومي و نحوه شكل گرفتن تغيير آن روابطعمومي را قادر ميكند كه انديشمندتر و درستتر عمل كند. هوشنگ عباسزاده در اين ارتباط تصريح كرد: شناخت افكار عمومي، روابط عمومي را قادر ميكند كه موقعيت را براي تغييرات لازم ايجاد كند، علاوه بر آن رهبران رسمي و غيررسمي را درباره موضوعات مختلف بشناسد و نحوه دسترسي و ياد گرفتن آنها را در هنگام لزوم دريابد، در همان حال تكنيكهاي تكميلي را شناخته و به افكار عمومي دست پيدا كند.
وي ادامه داد: شناخت افكار عمومي به وسيله روابطعمومي يك سازمان آن را به فرش يا عرش ميرساند. براي دستيابي به اين شناخت بايد به ۳ نكته ارتباطي توجه كرد، نخست اينكه روابطعمومي بايد هدف و برنامه مشخص داشته باشد، دوم قدرت اجتماع را قبول داشته و به آن بها دهد و نكته سوم هم اين است كه مهارتهاي لازم را در انجام اين كار داشته باشد.
تعريف ارتباط
استاد دانشگاه علامه طباطبايي ضمن تاكيد بر اين مسئله كه راز موفقيت يك روابط عمومي شناخت ارتباطات انساني است، در تعريف ارتباط گفت: ارتباط فراگرد انتقال پيام از سوي فرستنده براي گيرنده يا گيرندگان است مشروط بر آنكه درگيرنده پيام، مشابهت معني ايجاد شود.» وي افزود: اما ارتباط چه اهدافي را دنبال ميكند ممكن است ارتباط به قصد كنجكاوي، اطلاع، جدل، مذاكره، توافق، مشاجره، تفاهم، تحقير، تحسين و... باشد. هوشنگ عباسزاده همچنين خاطرنشان كرد: ارتباط چند علامت دارد يكي نيروي باصره، ديگري نيروي سامعه و سومي نيروي احساس است، كه سومي بسيار مهم است ما در هر ارتباطي ممكن است احساس شادي يا بيتفاوتي يا نفرت داشته باشيم. وي ادامه داد: وسايل ارتباطي هم شامل زبان، تصور و عمل است. بنابراين براي شناخت افكار عمومي بايد وارد ارتباطات انساني شد.
منبع: صمت