شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پنج ظرفيت رسانه‌هاي اجتماعي براي برندهاي سفر
پنجشنبه، 1 مرداد 1394 - 14:46 کد خبر:17886
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رسانه‌هاي ديجيتال امروزه نقش عمده‌اي در حوزه بازاريابي ايفا مي‌كنند؛ به‌گونه‌اي كه بسياري از متخصصان امر، بر اين باورند كه صاحبان كسب و كار بايد از تبليغات سنتي كاغذي و چاپي فاصله گرفته و به رسانه‌هاي ديجيتال ايمان بياورند. به گزارش «دنياي اقتصاد»، ماري ميكر يكي از تحليلگران برجسته حوزه فناوري، در تحليلي به بررسي صنعت بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي پرداخته و روندهاي پيشرو و موفقيت‌آميزي كه برندهاي سفر بايد به آنها توجه كنند را تشريح و 5ظرفيت موجود را در اين زمينه معرفي كرده است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  رسانه‌هاي ديجيتال امروزه نقش عمده‌اي در حوزه بازاريابي ايفا مي‌كنند؛ به‌گونه‌اي كه بسياري از متخصصان امر، بر اين باورند كه صاحبان كسب و كار بايد از تبليغات سنتي كاغذي و چاپي فاصله گرفته و به رسانه‌هاي ديجيتال ايمان بياورند. به گزارش «دنياي اقتصاد»، ماري ميكر يكي از تحليلگران برجسته حوزه فناوري، در تحليلي به بررسي صنعت بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي پرداخته و روندهاي پيشرو و موفقيت‌آميزي كه برندهاي سفر بايد به آنها توجه كنند را تشريح و 5ظرفيت موجود را در اين زمينه معرفي كرده است.

تلفن همراه به‌جاي تلويزيون و راديو
براساس اين گزارش، تلفن همراه تنها يك گرايش صرف نيست، بلكه به يك شيوه زندگي تبديل شده است. با اين وجود تبليغ‌كنندگان براي استفاده از ظرفيت تلفن همراه عملكرد كندي دارند.بازارها اغلب تمايل دارند به آنچه مي‌‌شناسند مانند تبليغات چاپي، راديو يا تلويزيون اتكا كنند. وفاداري آنها به راديو و تلويزيون تاحدي قابل قبول است اما در شرايط كنوني تناسبي ندارد كه مبلغ قابل توجهي از بودجه تبليغات صرف تبليغات چاپي شود؛ درصورتي كه تلفن همراه در دسترس است. اين در شرايطي است كه بسياري از مسافران از طريق تلفن همراه مقاصد سفر را جست‌وجو و رزرو مي‌كنند. بنابراين مقاصد گردشگري، مديران هتل‌ها و خطوط هواپيمايي بايد به اين مساله توجه كنند كه همچنان فرصت‌هاي بسياري براي كسب مزيت رقابتي از طريق تبليغات تلفن همراه وجود دارد.

اعجاز تصوير
مقاله جديدي كه توسط شركت هاب‌اسپات منتشر شد، نشان داد پست‌هاي وبلاگ‌ها كه حاوي تصوير هستند 94 درصد بيشتر از پست‌هاي بدون تصوير به اشتراك گذاشته مي‌شوند. به اعتقاد ماري ميكر، در مورد پست‌هاي فيس‌بوك و توييتر نيز همين مساله صادق است؛ بنابراين به‌جاي نشان‌دادن يك تصوير در هر پست، اكنون شبكه‌هاي اجتماعي به طور فزاينده از روش مجموعه تصاوير براي نشان دادن تصاوير بيشتر در يك پست، استفاده مي‌كنند.

فيس‌بوك اين ويژگي را در اواخر سال 2014 از طريق برنامه پاوراديتور و در اوايل سال 2015 از طريق پلت‌فرم تبليغاتي محلي معرفي كرد. به‌تازگي نيز اينستاگرام نسخه مخصوص به خود را عرضه كرده است. پين‌ترست براي مدتي از  مجموعه تصاوير در تابع جست‌وجوي خود استفاده كرد و گوگل نيز سال گذشته از اين برنامه استفاده كرد اما آن را كنار گذاشت. 

ويدئوهايي فراتر از يوتيوب
طبق اين تحليل، 64 درصد از بازديدكنندگان وب‌سايت‌ها پس از ديدن ويدئو احتمالا از خرده‌فروشان آنلاين خريد مي‌كنند. گرچه اين آمار درباره خرده‌فروشي است، اما ويدئو در حوزه سفر هم از اهميت زيادي برخوردار شده؛ به ويژه از زماني كه فيس‌بوك در اين حوزه ورود كرده است. يوتيوب با داشتن بيش از يك ميليارد كاربر كه به طور ماهانه فعاليت مي‌كنند، در زمينه ويدئو همچنان بازيگر اصلي است و پس از گوگل مهم‌ترين موتور جست‌وجوي جهان به شمار مي‌رود. اين سايت در مورد سفر درميان جمعيت 18 تا 34 ساله‌ها برترين سايت جهان محسوب مي‌شود.

اما مساله مهمي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه ويدئو ديگر فقط منحصر به يوتيوب نيست. برندهاي سفر بايد فيس‌بوك را مدنظر داشته باشند. فيس‌بوك به‌تازگي به لحاظ تماشاي ويدئو و آپلود روي پلت‌فرم آن از يوتيوب پيشي گرفته است. همچنين «اينستاگرام» و حتي «توييتر» كه امكان گنجاندن ويدئو در توييت‌ها را فراهم كرده است، بايد مورد توجه قرار گيرند.

اپليكيشن‌هاي پيام‌كوتاه
ماري ميكر در تحليل خود اضافه كرده است كه همه انواع اپليكيشن‌هاي پيام كوتاه طرفداران زيادي به ويژه در ميان جوانان 13 تا 25 سال دارند. در شرايطي كه خرده‌فروشان و كالاهاي مصرفي پرطرفدار از طريق اپليكيشن‌هاي لاين و اسنپ‌چت (يك برنامه ارسال و دريافت تصاوير مخصوص پلت‌فرم تلفن همراه) مخاطبان جوان را هدف قرار داده‌اند، صنعت سفر و گردشگري فعاليت چنداني در اين زمينه نداشته است. با اين وجود جالب است بدانيم كه سانشاين ويليج در شهر بنف در آلبرتاي كانادا، زمستان گذشته از اسكي‌بازان دعوت كرد«اسنپس»هاي خود را از طريق #BanffSunshine به اشتراك بگذارند. ديگر فعالان حوزه سفر و گردشگري نيز بايد از اين روش پيروي كنند. با استفاده از برنامه اسنپ‌چت، كاربران مي‌توانند عكس بگيرند يا ويدئو ضبط كنند و سپس به آنها متون يا نقاشي اضافه كنند. پس از آن مي‌توانند آنها را به ليستي از دريافت‌كنندگان مشخص شده ارسال كنند. اين تصاوير و ويدئوها اصطلاحا «اسنپس» ناميده مي‌شوند.

بازديدهاي ثبت‌شده كاربر-گردشگر
اين گزارش اضافه كرده كه وب‌سايت تريپ‌ادوايزر 15 سال قبل يعني در سال 2000 آغاز به كار كرد و چهار سال طول كشيد تا اين سايت به مرحله برجسته يك ميليون بازديد دست يافت. در سال 2012 اين سايت توانست 75 ميليون بازديد جمع‌آوري كند و در سال 2013 به 150 ميليون بازديد رسيد كه 50 ميليون آن در همان سال نوشته شده بود. در سال 2012، تريپ‌ادوايزر برآورد كرد در هر دقيقه 102 بازديد در اين سايت ثبت مي‌شود. اما اين رقم در سال 2015 به رقم 139 بازديد در هر دقيقه مي‌رسد؛ آماري كه تقريبا افزايش 40 درصدي را ظرف سه سال گذشته نشان مي‌دهد.

 اين سايت هم‌اكنون داراي بيش از 225 ميليون بازديد است. به همين ترتيب، در سال گذشته وب‌سايت اير‌بي‌ان‌بي كه وب‌سايتي است كه مردم از طريق آن مكان‌هاي اقامتي كرايه مي‌كنند، شاهد افزايش 140 درصدي محتواي ايجاد شده توسط كاربران بود و توانست 14 ميليون بازديد جديد ثبت كند. آمار مشابه و سرسام‌آوري در مورد يلپ، اكسپديا، بوكينگ، زوماتو، كروز كريتيك و ديگر سايت‌هاي نقد و بررسي در زمينه سفر وجود دارد. بنابراين مديريت آنلاين اعتبار و شهرت، ديگر براي هتل‌ها و رستوران‌ها يك الزام شده است؛ نه اينكه تنها كاري خوب كه مي‌شود درباره آن فكر كرد. 

تبليغات اجتماعي درحال رشد
براساس گزارش سال 2015 گزارش اينترنتي ارزياب صنعت بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي، تبليغات پولي در رسانه‌هاي اجتماعي درحال افزايش است و برنامه تبليغات فيس‌بوك‌ توانسته است بيش از دو برابر سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده روي برنامه گوگل ادوردز را به خود اختصاص دهد. اما درمورد صنعت گردشگري و ميزباني اين مساله چندان درست نيست و برنامه گوگل ادوردز ميزان نامتناسبي از بودجه تبليغات را به خود اختصاص داده است. اما به نظر مي‌رسد اكنون بازاريابان متوجه هزينه پايين تبليغات در رسانه‌هاي اجتماعي و پتانسيل بالاي آنها براي بازگشت سرمايه و تعامل شده‌اند. به همين دليل است كه پيش‌بيني مي‌شود بازاريابان در سال‌جاري ميلادي بودجه تبليغات در فيس‌بوك، گوگل، توييتر و لينكدين را افزايش خواهند داد. 


Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/902714/#ixzz3ght9Luht