شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مهدي باقريان
شنبه، 13 تیر 1394 - 12:37 کد خبر:17582
مهدي باقريان حدود 25 سالي است كه در حوزه روابط عمومي و ارتباطات تنفس مي كند و حالا 23 سالي از روزهايي كه به عنوان جواني جوياي نام كارش را به عنوان كارشناس روابط عمومي شركت رادياتور ايران درسال 1372 آغاز كرد مي گذرد. او همان سال ها به عضويت شركت تعاوني مطبوعات ايران درآمد و كم كم براي نوشتن درباره روابط عمومي، حضورش در رسانه ها و بخصوص مطبوعات را توسعه داد.

 

باقريان در يك نگاه

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

مهدي باقريان دانش آموخته دانشگاه اصفهان است و بيش از سي سال است كه به عنوان نويسنده و محقق روابط عمومي در اين حوزه فعاليت مي كند. وي كار حرفه اي خود را با مديريت روابط عمومي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در اواخر سال ۱۳۷۰ آغاز كرد و در سال ۱۳۷۶ به عنوان عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومي انتخاب گرديد.

او كه به عنوان “كارشناس برتر روابط عمومي ايران” در سال ۱۳۷۶ انتخاب شده بود، موفق شد لوح تقدير و تنديس كتاب سال را به دليل تاليف كتاب “فلسفه روابط عمومي كاربردي” از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت كند.

باقريان به عنوان اولين و تنها دارنده اعتبارنامه متخصصان روابط عمومي در ايران(APR) شناخته مي شود و اين اعتبارنامه را در سال۱۳۸۷از موسسه روابط عمومي مالزي دريافت كرد.

وي با پايه گذاري “انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي” به عنوان مبدع و هيئت موسس و هئيت مديره اين انجمن و مشاركت در برگزاري اولين و دومين “كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي”، موفق شد در سال ۱۳۹۱ نخستين “جايزه ممتاز جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي” را از دست نخست وزير مالزي دريافت نمايد.

انديشه هاي وي در كتاب ها، مقالات و ياداشت هايي كه طي سالاهاي طولاني فعاليت در اين حوزه منتشر كرده، ‌تبلور پيدا كرده است

“فلسفه روابط عمومي كاربردي”، “مديريت گردهمايي”، مديريت نمايشگاه (مشترك)، “مديريت توليد و انتشار بروشور” (۱۳۹۱)، “روابط عمومي دولتي”، “فنون روابط عمومي” (۱۳۹۳)، استانداردهاي روابط عمومي (جلد ۲- به عنوان يكي از نويسندگان در سال ۱۳۹۴)، مديريت بحران(۱۳۹۵)، “مديريت مستندسازي در روابط عمومي”، “استانداردهاي روابط عمومي” جلد سوم (۱۳۹۶) و “مقررات روابط عمومي” از جمله آثار وي مي باشد.

باقريان همچنين مديريت ترجمه و انتشار بيش از ۸۰ عنوان كتاب منجمله “دايره المعارف روابط عمومي” در دو جلد نفيس در ۱۸۰۰ صفحه و “فرهنگ جامع واژگان روابط عمومي” را به عهده داشته است.

راه‌اندازي نخستين “شبكه اطلاع‌رساني روابط عمومي ايران تحت عنوان”شارا” (www.shara.ir) هم از ديگر اقدامات وي در حوزه روابط عمومي و ارتباطات است كه از سال ۱۳۹۰ راه اندازي شد و در همين مدت كوتاه توانسته است جايگاه خوبي را به خود اختصاص دهد.

در خصوص صلاحيت هاي حرفه اي وي در طول ۳۰ سال، او تهيه و تنظيم و انتشار نخستين «سرود روابط عمومي» در ايران، بنيانگذاري جايزه دكتر حميد نطقي پدر روابط عمومي ايران (۱۳۸۳)، برگزاري دومين دوره كنگره و جوايز ممتاز جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي / ۱۸ آذر ۱۳۹۱، راه‌اندازي پايگاه اطلاع‌رساني كنفرانس بين‌المللي روابط عمومي ايران به عنوان تنها سايت دو زبانه روابط عمومي در ايران (ICPR)، برگزاري نخستين دوره آموزشي اينترنت در روابط عموميدر ايران، برگزاري نخستين همايش بين‌المللي روابط عمومي دو (PR 0.2)، برگزاري نخستين همايش زن و روابط عمومي/ ۱۷مهرماه ۱۳۹۲، برگزاري نخستين همايش بررسي نقش روابط عمومي در صنعت بانكداري/ ۲۵مرداماه ۱۳۹۴، پيشنهاد بنيانگذاري “ نشان عالي روابط عمومي” و برگزاري نخستين و دومين دوره آن در تالار وحدت با همكاري انجمن متخصصان روابط عمومي در سال هاي ۱۳۹۲و ۱۳۹۵، برگزاري نخستين رخداد ملي بررسي مسائل و چالش هاي روابط عمومي ايران در سال ۱۳۹۵، انتشارا سالنامه تخصصي روابط عمومي ايران، انتشار نخستين تمبر روابط عمومي در ايران، ارايه نخستين گواهي‌نامه بين‌المللي روابط عمومي به شركت‌كنندگان اولين كنفرانس بين‌المللي روابط عمومي در ايران (۱۳۸۳)، برگزاري نخستين همايش و جشن روابط عمومي در تالار وحدت با همكاري انجمن متخصصان روابط عمومي در سال هاي۱۳۹۲ و ۱۳۹۵، برگزاري مراسم گراميداشت سالروز تولد صنعت روابط عمومي در جهان در ايران، برگزاري نخستين نمايشگاه توانمندي ها و دستاوردهاي روابط عمومي ايران در مجلس شوراي اسلامي (۱۳۹۴)، عضويت در هيأت داوري جشنواره ها و همايش هاي علمي در حوزه ارتباطات و روابط عمومي، انجام بيش از ۸۰ پروژه پژوهشي و مشاوره‌اي را عهده دار بوده است.

باقريان همچنين به عنوان رييس انجمن متخصصان روابط عمومي در طرح و ايده تهيه “بسته پيشنهادي روابط عمومي ايران”، “منشور اخلاقي روابط عمومي”، “شيوه نامه انتخاب و انتصاب مديران روابط عمومي” و ارايه يك “تعريف بومي از روابط عمومي” نقش و همكاري ارزنده اي داشته است.

وي همچنين در سال ۱۳۹۶ و پس از دوسال كار و تلاش با همكاري همسر خود موفق به تدوين و انتشار اولين “دانشنامه وقف” در ايران شد كه سه جلد آن در ۲۳۴۴ صفحه به چاپ رسيد. همچنين وي در سال ۱۳۹۴ به عنوان پژوهشگر و نويسنده برگزيده عرصه وقف از سوي سازمان اوقاف و امور خيريه كشور انتخاب و معرفي شد.

باقريان به عنوان يك نويسنده و منخصص در حوزه روابط عمومي شناخته شده است و علاوه بر رييس انجمن متخصصان روابط عموميطي چند سال؛ رييس موسسه كارگزار روابط عمومي، مديرعامل انتشارات كارگزار روابط عمومي، عضو هيئت مديره موسسه ارتباط گستر هزاره ريحانه و مديرمسئول و سردبير دو نشريه تخصصي در حوزه روابط عمومي با عناوين ” كارگزار روابط عمومي” و “مديريت روابط عمومي ” را در كارنامه فعاليت هاي حرفه اي خود به ثبت رسانده است.

 

 

 

 

 

 

زندگينامه حرفه اي مهدي باقريان



آغاز با نوشتن
مهدي باقريان حدود 25 سالي است كه در حوزه روابط عمومي و ارتباطات تنفس مي كند و حالا 23 سالي از روزهايي كه به عنوان جواني جوياي نام كارش را به عنوان كارشناس روابط عمومي شركت رادياتور ايران درسال 1372 آغاز كرد مي گذرد. او همان سال ها به عضويت شركت تعاوني مطبوعات ايران درآمد و كم كم براي نوشتن درباره روابط عمومي، حضورش در رسانه ها و بخصوص مطبوعات را توسعه داد.


بازنگري در مفهوم روابط عمومي از اولين مقالاتي بود كه نوشت و در روزنامه ايران در سال 1376 به چاپ رسيد. اين در حالي بود كه وي در سال1371 به دليل انتشار مقاله اي با عنوان «نقش سرمايه داري جهاني در تكوين صهيونيسم» برنده جايزه بين المللي مسجدالاقصي شده بود.


"روابط عمومي كانون ارتباط"، "نيك وبد مديريت كلان روابط عمومي در ايران"، "روابط عمومي، دولت و امنيت پرسش"، "مدير روابط عمومي انديشمند"، "روابط عمومي در ايران و سوءمديريت ها"، "نظريه هاي جديد روابط عمومي"، "سيماي روابط عمومي در نظام آموزش عالي كشور" و "روابط عمومي محض؛ حدود و كرانه هاي آن" از ديگر مقالات وياداشت هاي وي بود كه در همان سال ها در روزنامه هاي كثيرالانتشار و مجلات تخصصي كشور منتشر شدند. تجربه مديريت روابط عمومي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي كه تا سال 1385 تداوم داشت سال هاي پرباري را براي ارتباط بيشتر وي با رسانه ها و مديريت در حوزه روابط عمومي به همراه داشت.  ادامه

روابط عمومي؛ آغازي براي هميشه
باقريان از سال 1372 تا 1375 سردبيري و مديريت فني نشريه "شريف" (وابسته به دانشگاه صنعتي شريف) را هم بر عهده داشت و در همان سال سردبيري مجله علمي "كيفيت" و مديريت فني "خبرنامه وزارت فرهنگ و آموزش عالي" را هم تجربه كرد. سردبيري نشريه "كتاب نصير"(كتابخانه مركزي دانشگاه صنعتي خواجه نصرالدين طوسي) و مشاورت عالي ماهنامه فرهنگي، اجتماعي،‌ سياسي و دانشجويي "نگاه دانشجو" نيز در همان سال ها توسط وي تجربه اي موفق بود.


او كه به عنوان "كارشناس برتر روابط عمومي ايران" در سال 1376 انتخاب شده بود، موفق شد لوح تقدير و تنديس كتاب سال را به دليل تاليف كتاب "فلسفه روابط عمومي كاربردي" از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت كند.

دريافت اعتبارنامه بين المللي متخصصان روابط عمومي
مهدي باقريان با تشكيل انجمن متخصصان روابط عمومي به عنوان عضو هيت مديره اين انجمن به عضويت آن درآمد و در سال هاي 1388 و 1389 و همچنين 1394رياست اين انجمن را برعهده داشته است.


فعاليت هاي وي با پايه گزاري موسسه كارگزارروابط عمومي درسال 1380 وارد فاز جديدي شد و انجام اقدامات حرفه اي و اساسي در حوزه ارتباطات در دستور كار او در اين موسسه قرار گرفت و انتشارات تخصصي كارگزار روابط عمومي شامل كتاب هاي تخصصي روابط عمومي و همچنين فصلنامه "كارگزارروابط عمومي" و دو فصلنامه "روابط عمومي الكترونيك" آغاز به كار كرد.


باقريان به عنوان اولين و تنها دارنده اعتبارنامه متخصصان روابط عمومي در ايران(APR) اين اعتبارنامه را درسال1387دريافت كرد. خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در همين ارتباط و در گزارشي نوشت:
كوالالامپور- براي اولين بار يك ايراني موفق به دريافت اعتبارنامه بين المللي متخصصان روابط عمومي (اي.پي.آر) شد.
به گزارش ايرنا، "موسسه روابط عمومي مالزي" اين اعتبارنامه حرفه‌اي را به پاس تلاش هاي مستمر مهدي باقريان در عرصه روابط عمومي كشورمان روز دوشنبه در آييني كه با حضور سفير جمهوري اسلامي ايران در مالزي، معاون دانشگاه بين‌الملل اسلامي مالزي و تني چند از شخصيت هاي علمي و فرهنگي دو كشور به وي اعطا كرده است.
اعتبارنامه متخصصان روابط عمومي موسوم به "اي.پي.آر" به مصداق گواهينامه‌اي حرفه‌اي براي كارشناسان روابط عمومي است كه به منظور شناسايي دست اندركاران داراي قابليت و تجربه كاري طراحي شده است.
اين اعتبارنامه در سال ۱۹۶۴ توسط انجمن روابط عمومي آمريكا ابداع شده و اخذ آن منوط به قبولي در امتحانات شفاهي و كتبي و داشتن دستكم پنج سال تجربه در حرفه روابط عمومي است.
باقريان به عنوان مبتكر ارتباطات بين‌المللي روابط عمومي، در دوره هاي متوالي به عنوان دبيركل كنفرانس بين‌المللي روابط عمومي ايران به فعاليت مشغول بوده و در زمان حاضر علاوه بر مدير عاملي موسسه كارگزار روابط عمومي و سردبير چند نشريه تخصصي، همچنين سمت دبيركلي انجمن متخصصان روابط عمومي كشورمان را نيز داراست. وي در طول دوره فعاليت حرفه‌اي خود كتاب هاي بسياري را در حوزه روابط عمومي به رشته تحرير درآورده است. (خبرگزاري جمهوري اسلامي ۰۵/۰۹/۸۷)

تدوام موفقيت هاي بين المللي
وي با پايه گزاري "انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي" به عنوان مبدع و هيئت موسس و هئيت مديره اين انجمن و مشاركت در برگزاري اولين و دومين "كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي"، موفق شد در سال 1391 نخستين "جايزه ممتاز جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي" را از دست نخست وزير مالزي دريافت كند.


وي پس از دريافت اين جايزه و با نوشتن مقاله اي باعنوان «درك قدرت تجاري روابط عمومي در ايران» نظراتش را در خصوص سرمايه گذاري در روابط عمومي در ايران و بازده بسيار مثبتي كه درپي دارد در روزنامه پرتيراژ "همشهري" منتشر كرد.


باقريان در اين مقاله از يك طرف تلاش مي كند ارزش «روابط عمومي» را به خوانندگان نشان دهد و از طرف ديگر، بر اين مساله تاكيد دارد كه در دنياي امروز، عملكرد خوب به تنهايي كافي نيست بلكه عرضه آن نيز به همان اندازه اهميت و ارزش دارد.


همچنين اين مقاله به ارزش ديگري نيز مي پردازد و آن، «اعتماد، ارتباطات و شهروندمحوري» است. اين مقاله تاكيد مي كند كه امروز، جامعه جهاني از «شكاف عميق ارتباطات» و "بحران اعتماد" رنج مي برد. توجه به ارزش هاي اخلاقي و نيازهاي جامعه بشري درآينده، اجتناب ناپذير است.


در پايان، نگارنده با تبيين اهميت و جايگاه جغرافياي تجاري ايران، نشان مي دهد كه روابط عمومي و تلاش هاي نسل جديد روابط عمومي مي تواند نقش به سزايي در تبديل شدن ايران به يكي از كشورهاي پيشرفته و قدرتمند دنيا داشته باشد.


از ديگر فعاليت هاي اين كارگزار ساعي و پر تلاش حوزه روابط عمومي و ارتباطات، امضا تفاهم نامه هاي بين المللي و از جمله امضاي نخستين تفاهم‌نامه همكاري بين‌المللي روابط عمومي ايران بين موسسه كارگزار روابط عمومي و "كمپاني گلوبال تائيتيم" (تركيه) و امضاي نخستين تفاهم نامه بين المللي با "موسسه روابط عمومي مالزي"، "انجمن روابط عمومي اندونزي" و "آكادمي بازاريابي كره جنوبي" بود كه مقدمه اي براي اقدامات بين المللي موسسه كارگزار روابط عمومي از جمله برگزاري هفت دوره "آموزش روابط عمومي در مالزي"، برگزاري دو نوبت "كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي" در ايران و مالزي و 12 دوره برگزاري "كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران" تا سال 1394 است.

تبلور انديشه هاي يك كارگزار
انديشه هاي وي در كتاب ها، مقالات و ياداشت هايي كه طي سالاهاي طولاني فعاليت در اين حوزه منتشر كرده است،‌تبلور پيدا كرده است كه از جمله درمقاله اي با عنوان "روابط عمومي محض حدود و كرانه هاي آن" مي توان در خلال نگاه تبارشناسانه وي به روابط عمومي با اين انديشه ها بيشتر آشنا شد.


وي در بخشي از اين مقاله مي نويسد: . .. روابط عمومي مانند همه دانش‌هاي بشري از ميان «نياز» و «انديشه» انسان سر بركشيد تا به كمك او بشتابد و سهمي در پيشرفت داشته باشد.


روابط عمومي- از همان ابتدا- عهد كرد كه به انسان دروغ نگويد و پاسدار ارزش‌هاي اخلاقي، اجتماعي و سازماني او باشد. روابط عمومي به اين خاطر، رسالت مزبور را پذيرفت و ارزش فردنگرانه را دور ريخت كه به سهم خود از اضطراب عميق انسان بكاهد و به تاخت و تازهاي قدرت لگام بزند.


روابط عمومي زماني كه انسان در برابر سيل اجحاف‌ها و دروغ پراكني‌هاي سودجويان عاجز مانده بود، پا به عرصه‌ حيات گذاشت و ارزش‌هايي تازه آفريد و به انسان متذكر شد كه بايد در مقابل رفتارهاي منفعت طلبانه و سودجويانه و فردگرايانه واكنش نشان داد.


روابط عمومي، واكنشي است به محرك‌هاي سلب‌كننده‌ آسايش انسان؛ محرك‌هايي كه توانست و مي تواند انسان را به «افيون مصرف و لذت‌جويي‌هاي جنون‌آميز» سوق دهد و ميان او و فضايل اخلاقي فاصله زيادي ايجاد نمايد".

خدمات مشاوره اي و حرفه اي
باقريان با كسب تجربيات حرفه ا ي و عملي در طول سال هاي طولاني فعاليت،‌ اندوخته هاي خود را بي دريغ در اختيار مديران و سازمان هاي مختلف قرار داده است و طي اين سال ها به عنوان مشاوري آگاه و امين به مراكز و سازمان هاي مختلف و از جمله به عنوان مشاور روابط عمومي و رسانه اي "دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي"، عضو شوراي مشورتي روابط عمومي ايران (اداره كل تبليغات و اطلاع رساني معاونت مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 84-1383)، دبيري دوره هاي مختلف "جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي"، رييس و عضو هيات داوران گزينش برترين هاي "اولين نمايشگاه نشريات روابط عمومي وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي" و دبير چند دوره برگزاري "جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي" خدمت كرده است و در ادامه فعاليت هاي اجرايي خود براي نشان دادن جايگاه و توانمندي هاي روابط عمومي ايران، نخستين "نمايشگاه توانمندي ها و دستاوردهاي روابط عمومي ايران"را در مجلس شوراي اسلامي براي آشنايي نمايندگان پارلمان با هنرهشتم در ارديبهشت 1394 برگزار كرده است.

رسانه ها و نوشتن: دغدغه هميشگي
باقريان در حوزه رسانه در بعد بين المللي هم اقداماتي انجام داده است و توانسته است ضمن عضويت در هيات تحريريه ژورنال روابط عمومي آسيا پاسيفيك (AP PR ) مقالاتي هم در ژورنال هاي بين المللي به چاپ برساند.
كتاب،‌ كتابخواني و نشر كتاب نيز از دغدغه هاي هميشگي باقريان بوده است، به گونه اي كه از همان آغاز فعاليت در اين حوزه علاوه بر انتخاب و انتشار كتاب هاي صاحب نظران وانديشمندان اين حوزه،‌ كار خود را با تاليف كتاب "روابط عمومي در نظام آموزش عالي" كليد زده و عليرغم فعاليت هاي گسترده دراين حوزه، هيچگاه از تاليف و انتشار كتاب غافل نبوده است و هر سال به طور متوسط بين دو تا سه كتاب تاليف و منتشر كرده است. فهرست كتاب هاي تاليف شده و يا كتاب هايي كه با ديگر همكارانش تاليف و منتشر كرده است عبارتند از:


"فلسفه روابط عمومي كاربردي"، "روابط عمومي كاربردي و فنون برگزاري گردهمايي ها"، "روابط عمومي نوشتاري و تكنيك هاي رسانه اي"، "عكس و كاربردهاي آن در روابط عمومي"، "فنون روابط عمومي" (ويژه خبرنامه)، "فنون روابط عمومي" (ويژه روابط عمومي الكترونيك)، "بزرگان روابط عمومي"( 3جلد)، "روابط عمومي در كلاس جهاني"، مديريت نمايشگاه (مشترك)، "مديريت توليد و انتشار بروشور" (1391)، "روابط عمومي دولتي"، "فنون روابط عمومي" (1393) و استانداردهاي روابط عمومي جلد 2 به عنوان يكي از نويسندگان در سال 1394.

پايه گذاري شبكه اي ازخدمات متنوع و موثر در حوزه روابط عمومي
راه‌اندازي نخستين "شبكه اطلاع‌رساني روابط عمومي ايران" (شاراwww.shara.ir ) هم از ديگر اقدامات وي در حوزه روابط عمومي، رسانه و ارتباطات است كه از حدود سال 1390 راه اندازي شده است و توانسته است تاكنون جايگاه منحصر بفردي را در اين حوزه به خود اختصاص دهد و اقدامات سازنده ديگري نيز از جمله اثرات حضور وي در اين حوزه مي باشد كه به اهم آن به شرح زير اشاره مي كنيم:
- تهيه، تنظيم و انتشار نخستين «سرود روابط عمومي» در ايران
- مديريت ترجمه و انتشار دايره المعارف روابط عمومي در دو جلد نفيس
- انتشار نخستين فرهنگ جامع روابط عمومي در ايران
- بنيانگذاري جايزه دكتر حميد نطقي پدر روابط عمومي ايران (1383)
- برگزاري دومين دوره جوايز ممتاز جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي توسط موسسه كارگزار روابط عمومي/ 18 آذر 1391
- راه‌اندازي پايگاه اطلاع‌رساني كنفرانس بين‌المللي روابط عمومي ايران به عنوان تنها سايت دو زبانه روابط عمومي در ايران (icpr)
- برگزاري نخستين دوره آموزشي اينترنت در روابط عمومي ايران
- برگزاري نخستين همايش بين‌المللي روابط عمومي دو (PR 0.2)
- برگزاري نخستين همايش زن و روابط عمومي/ 17مهرماه 1392
- برگزاري نخستين همايش بررسي نقش روابط عمومي در صنعت بانكداري/ 25مرداماه 1394
- پيشنهاد بنيانگذاري “ نشان عالي روابط عمومي” و برگزاري نخستين دوره آن در تالار وحدت با همكاري انجمن متخصصان روابط عمومي
- انتشار نخستين تمبر روابط عمومي در ايران
- انتشار كتاب «استانداردهاي روابط عمومي»/1392و جلد دوم در سال 1394
- ارايه نخستين گواهي‌نامه بين‌المللي روابط عمومي به شركت‌كنندگان اولين كنفرانس بين‌المللي روابط عمومي در ايران (1383)
- برگزاري نخستين همايش و جشن روابط عمومي در تالار وحدت با همكاري انجمن متخصصان روابط عمومي/1392
- برگزاري مراسم گراميداشت سالروز تولد صنعت روابط عمومي در جهان در ايران
- انجام بيش از 80 پروژه پژوهشي و مشاوره‌اي
- مديريت بيش از 20 واحد روابط‌عمومي و ...

 

بروزرساني: مرداد 1396