شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رمضان، پالايشگاه جسم و جان
شنبه، 6 خرداد 1396 - 14:40 کد خبر:17280
روزه به عنوان يكي از اركان فروع دين، از جمله واجبات دين مبين اسلام است كه نقش پر رنگي در پالايش شخصيت (جسمي و روحي) عمل كنندگان به آن داشته و در اهميت و جايگاه والاي روزه، همين بس كه حضرات معصومين (ع ) آنرا بسيار بزرگ بر شمرده و در عمل به آن واستفاده از آثار و بركات آن تاكيد فراوان نموده اند.


4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روزه به عنوان يكي از اركان فروع دين، از جمله واجبات دين مبين اسلام است كه نقش پر رنگي در پالايش شخصيت (جسمي و روحي) عمل كنندگان به آن داشته و در اهميت و جايگاه والاي روزه، همين بس كه حضرات معصومين (ع ) آنرا بسيار بزرگ بر شمرده و در عمل به آن واستفاده از آثار و بركات آن تاكيد فراوان نموده اند. پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد مصطفي (ص) مي فرمايند: براي هر چيزي زكاتي است و زكات بدن، روزه است. (بحارالانوار جلد 96 صفحه 246).حضرت امام علي (ع) مي فرمايند:خداوند بندگانش را با نماز و زكات و تلاش در روزه داري، حفظ كرده است تا اعضاء و جوارح شان آرام و ديدگانشان خاشع و جان و روان شان فروتن و دل هاي شان متواضع باشد.( نهج البلاغه، بخشي از خطبه 192 ). حضرت صديقه طاهره، فاطمه زهرا (س) مي فرمايند: خداوند، روزه را واجب كرد تا اخلاص را در انسانها تثبيت نمايد ( علل الشرايع جلد 1 صفحه 246).


حضرت امام صادق (ع) ميفرمايند: روزه، خواسته هاي نفساني و طبيعت شهواني را تضعيف مي كند و موجب صفاي قلب و پاكي اعضائ بدن مي گردد ومايه آباداني ظاهر و باطن مي شود ونيز باعث شكر نعمت و احسان به فقرا وعامل كثرت تضرع و خشوع وناله به درگاه پروردگار است. روزه،همچنين سبب تمسك و روي آوردن به ريسمان محكم الهي و مايه شكسته شدن و تخفيف در حساب ومضاعف گشتن حسنات مي شود (يكصد و پنجاه موضوع از قرآن – اكبر دهقان – صفحه 181 ). از پيامبر گرامي اسلام روايت شده كه فرمودند: رجب، ماه خداست و شعبان ماه من است و رمضان، ماه امت من است. ( مفاتيح الجنان). رمضان، ماه نهم از سال هجري قمري است. رمضان، ماخوذ از رَمَضَ است به معني سوختن.چون ماه روزه، گناهان را مي سوزاند. يا به معني سوخته شدن پاي از گرمي زمين، چون ماه روزه، موجب سوختگي و تكليف نفس است. (لغت نامه دهخدا صفحه 12238). ماه رمضان بر ماه هاي ديگر سال از چهار جهت برتري دارد:

 1- عظمت

 2- كرامت

 3- شرافت

 4- فضيلت (دعاي يا علي يا عظيم).


هر سال، در ماه مبارك رمضان، دعا مي كنيم كه خدايا! به ما توفيق بده تا رمضان ديگري را درك كنيم و از خوان بيكران نعمات تو بهره مند شويم. اي دوست! اينك دعايمان مستجاب شده و رمضان ديگري را شاهد هستيم. پس بياييد قدر لحظات عمر خويش را بدانيم كه ((اين قافله عمر عجب مي گذرد)). رمضان ماه قرآن است، ماه عبادت و خودسازي، ماه نزديك شدن و تقرب به خداست. رمضان ماه نزول قرآن است و هنگامه تهجد و دوستي بيشتر با خدا. رمضان، مالامال از صفا و معنويت است. ماهي است كه در آن روزه داران به ضيافت الله دعوت شده اند و خداوند حكيم و عليم، ميزبان روزه داران و پرهيزكاران مي باشد. بياييد در اين ايام متبركه و ممهور به مهر ((شهر الله)) به كارنامه اعمال خود نظري بيافكنيم و كاستي هاي خود را جبران نموده و قبل از آنكه به حساب مان رسيدگي نمايند، كردار و رفتار و امور خويش را حسابرسي كنيم. بياييد زنگار كينه و خودخواهي و اطاعت و پيروي از دنيا و شيطان را از دل بزداييم و در اقيانوس پاك و مصفاي رمضان، خود را شستشوي دوباره اي بدهيم و خويشتن خويش را پالايش نماييم. بياييد در اين ماه مقدس، از خوراك و خواب و لذات دنيا كم كنيم و بر عبادت و شب زنده داري و قرائت قرآن و اطاعت هر چه بيشتر از حضرت حق ،افزون نماييم.


بياييد فرزندان و خانواده و نزديكان خود را گرد قرآن آورده و آنها را با تعاليم هستي بخش، سازنده و سعادتمند آن آشنا نموده و انس و الفت بيشتري با قرآن و عترت پيدا كنيم. براستي آيا مي دانيم و مطمئن هستيم كه رمضان سال ديگر را درك خواهيم كرد!؟!. بسيار نيكو و شايسته است كه نظري به احكام روزه در رساله توضيح المسايل مراجع عظام تقليد داشته باشيم و تكاليف خود را در مورد واجبات، مكروهات، مبطلات و... روزه ،مرور نموده و از اين جهت مشكلات و سوالات احتمالي را مرتفع نماييم. بسيار نيكو و پسنديده است كه در ماه رمضان علاوه بر قرآن، با مطالب سازنده و پر مغز مندرج در مفاتيح الجنان،انس و الفت پيدا كرده و آنها را مونس شب ها و ساعات روزه داري خود قرار دهيم. بياييد در اين ماه شريف در كنار دعا ها و عبادت ها،مداوم از خداوند بخواهيم كه سفر معنوي و پر رمز و راز حج رانصيب مان كند (اللهم ارزقني حج بيتك الحرام في عامي هذا و في كل عام ).


كلمه رمضان و ماه رمضان، تنها يك بار در قرآن آمده است (سوره بقره آيه 185 ) و آيات 183 تا 187 سوره بقره، آيات اصلي و عمده مربوط به روزه و رمضان است كه در قرآن كريم بدان پرداخته شده و حاوي نكات بسيار آموزنده و انسان سازي مي باشد. در اين آيات،تقوا، علم وآگاهي، خير و نيكي ،شكر و سپاس، رشد وتعالي و...مورد تا كيد قرار گرفته اند.


 اى اهل ايمان! روزه بر شما مقرر شده، همان گونه كه بر پيشينيان شما مقرر شد، تا پرهيزكار شويد.«183» در روزهايى چند روزه بگيريد؛ پس هر كه از شما بيمار يا در سفر باشد به تعداد روزه ‏هاى قضا شده از روزهاى ديگر را روزه بگيرد و بر آنان كه روزه گرفتن طاقت‏ فرساست، طعام دادن به يك نيازمند به جاى هر روز كفاره آن است و هر كه به خواست خودش افزون بر كفاره واجب، بر طعام نيازمند بيفزايد، برايش بهتر است و روزه گرفتن هر چند دشوار باشد اگر فضيلت و ثوابش را بدانيد براى شما بهتر است.«184» اين است ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنى كه سراسرش هدايتگر مردم است و داراى دلايلى روشن از هدايت مى ‏باشد، و مايه جدايى حق از باطل است. پس كسى كه در اين ماه در وطنش حاضر باشد بايد آن را روزه بدارد، و آنكه بيمار يا در سفر است، تعدادى از روزهاى غير ماه رمضان را به تعداد روزه ‏هاى قضا شده، روزه بدارد. خدا آسانى و راحت شما را مى‏ خواهد نه مشقت شما را و قضاى روزه براى اين است كه: شما روزه ‏هايى را كه به خاطر عذر شرعى افطار كرده ‏ايد كامل كنيد، و خدا را بر اينكه شما را هدايت فرموده بزرگ شماريد، و نيز براى اين كه سپاس‏گزارى كنيد .«185» هنگامى كه بندگانم از تو درباره من بپرسند، بگو: يقيناً من نزديكم، دعاى دعا كننده را زمانى كه مرا بخواند اجابت مى‏ كنم؛ پس بايد دعوتم را بپذيرند و به من ايمان آورند، تا به حق و حقيقت راه يابند و به مقصد اعلى برسند.«186». در شبِ روزهايى كه روزه‏ دار هستيد، آميزش با زنان تان براى شما حلال شد. آنان براى شما پوشش[معنوى] و شما هم براى آنان پوشش [معنوى] هستيد، خدا مى ‏دانست كه شما پيش از حلال شدن اين كاربه خود خيانت مى ‏كرديد، پس توبه شما را پذيرفت و از شما در گذشت. اكنون آزاد هستيد كه با آنان آميزش كنيد و آنچه را خدا در اين كار براى شما مقرر داشته از ثواب، پاكدامنى از آلودگى و فرزند شايسته از او بخواهيد و بخوريد و بياشاميد تا رشته سپيد صبح از رشته سياه شب براى شما آشكار شود؛ سپس روزه را تا شب به پايان بريد و در حالى كه در مساجد معتكف هستيد با زنان آميزش نكنيد. اينها حدود خداست، به آنها نزديك نشويد. خدا اين گونه آياتش را براى مردم بيان مى ‏كند تا از مخالفت اوامر و نواهى اوبپرهيزند.«187».


ماه رمضان، از دو جهت احترام خاص دارد:

 1- بخاطر جايگاه و بركت روزه و رمضان

 2- بخاطر شب قدر و اشاراتي كه در قرآن به آن شده است.

 

آري شب قدر از جمله شب هاي نوراني و خاص ماه عزيز رمضان است. شبي كه خداوند متعال در قرآن كريم فرموده: شب قدر برتر از هزار ماه است. يعني به حساب ما، يك شب قدر، حدودا برتر از 83 سال است كه حقيقتا بايستي، آنرا مغتنم شمرد. در اين ماه، دو نوع حفظ و صيانت وجود دارد:

 

 1- حفظ انسان از وسوسه هاي شيطان

 2- حفظ انسان از گرفتاري به عذاب الهي.


امام علي (ع) مي فرمايند: روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شكم است (غررالحكم و دررالكلم ).
 

در ماه رمضان دو نعمت مهم را مي توان متصور شد:

 1- گشوده شدن درهاي بهشت

 2- آرامش جان و روح انسان.

 

در ماه رمضان، دو هديه به انسان ها داده مي شود:

 1- خواب روزه دار عبادت شمرده مي شود.

 2- سكوت و خاموشي او تسبيح قلمداد مي گردد.

 

در ماه رمضان در دو زمان، فرح و شادماني به روزه داران داده مي شود:

 1- هنگام افطار

 2- هنگام عبادت و راز و نياز باخدا.

 

بنابر قول بزرگان، روزه 3 شكل دارد و بايد متوجه باشيم كه ما جزو كدام دسته قرار داريم:
1- روزه عام: عبارت است از روزه اي كه اكثر مردم مي گيرند كه شامل نخوردن و نياشاميدن است، مطابق دستورات شرع مقدس تا هنگام افطار.
2- روزه خاص: كه عبارت است از نخوردن و نياشاميدن به اضافه گناه نكردن. كه پر واضح است اينگونه روزه، آثار و بركات بسياري در بر دارد.
3- روزه خاص الخاص: كه به تعبير ساده عبارت است از نخوردن و نياشاميدن به اضافه گناه نكردن به اضافه خالي كردن دل از غير خدا.
اين حالت از روزه، مرد ميدان مي خواهد و توجه و مراقبتي خاص، كه هر كسي به آساني توان دستيابي بدان را ندارد. اما شدني است.


بياييد در ماه رمضان، شب زنده دار بوده و وقت گذراني هاي بيهوده و سرگرمي هاي روزمره و هميشگي را كنار بگذاريم و طرحي نو در اندازيم. چرا كه در روز قيامت تقوا و عمل نيك است كه نجات مان مي دهند. پس فكري براي خويش كنيم تا در زمره غافلين محسوب نگرديم. بياييد در ماه رمضان توقعات و انتظارات و امر و نهي هاي خود را كنترل كنيم. اگر روزه مي گيريم نبايد بد اخلاق و ترشرو شويم، نبايد فقط به فكر خود بوده و براي ديگران اهميت قايل نباشيم.


عده اي از مردان، ساعاتي از روز را به هواي اينكه خواب روزه دار عبادت است در خانه مي خوابند و زنان آنان، بندگان خدا، مي شورند و مي پزند و خانه داري مي نمايند و زحمت مي كشند كه از اين بابت ممكن است روزه به آنها خيلي سخت بگذرد، ولي وقتي كه مي گوييم خوب، اي آقاي خانه! شما هم كاري و كمكي كن، مي گويد كه من روزه هستم و خواب روزه دار هم عبادت است. اگر بنده و شما روزه مي گيريم آيا بايد به زن و بچه و اطرافيان سخت بگيريم؟ روزه اي كه با اذيت و آزار و منت باشد چه فايده اي دارد؟


بعضي ها مي گويند در هنگام افطار و سحري زياد بخوريم كه گرسنه مان نشود. چه و چه بخوريم و بنوشيم كه تشنه مان نشود. اي دوست! اگر قرار است كه آنقدر بخوريم و بياشاميم و بنوشيم كه گرسنه و تشنه مان نگردد پس اين چه روزه و چه عملي است كه ما انجام مي دهيم؟ آيا فلسفه روزه واقعاً اين است؟ مگر يك بعد مهم روزه داري، درك حال مستمندان و محرومان جامعه نمي باشد؟ اين همه غذاها و خوردني هاي رنگارنگ در سر سفره افطار براي چيست؟ براي درك حال محرومان !؟!؟


پناه ببريم به خداوند كه شيطان قوي است و قسم خورده. متاسفانه ريخت و پاش هاي مربوط به ميهماني هاي افطاري، دل هر مؤمن آزاده ي خداپرست را آزار مي دهد. ببينيد كه بعضا چه سفره هاي الوان و رنگارنگ و پر هزينه اي در گوشه و كنار با پول بيت المال ترتيب داده مي شود. آيا بهتر نيست بيشتر بدنبال رضاي الهي باشيم تا رضايت ديگران. پس بياييد در خود نيك نظر كنيم و نواقص كار را تا سرحد امكان رفع نماييم چرا كه فردا دير است و فرصت از دست ميرود. چرا كه امروز وقت عمل است و حساب نيست و فرداي قيامت وقت حساب است و از كسي عمل نمي خواهند. براستي براي فرداي قيامت، توشه و ذخيره ما چيست؟ براستي ما كجاييم و كجا بايستي باشيم؟ نكند عمر خويش را خداي نكرده طوري سپري كنيم كه در پيشگاه قرآن و عترت سرافكنده گرديم. بايد كاري كنيم كارستان.


چه خوب مي شود كه اگر رمضان و روزه گرفتن را فرصتي براي رژيم گرفتن و لاغر شدن خود محسوب نكنيم. چه خوب مي شود كه اگر روزه گرفتن را فقط نخوردن و نياشاميدن ندانيم بلكه روزه را توفيقي بدانيم براي تزكيه، براي رهايي از قيد و بند و علائق دنيوي و عادات روزمره. در روزه گرفتن همه اعضا و جوارح ما شايسته است كه روزه باشند. يعني دست و پا تخلف نكند، زبان بيهوده نگويد، فكر، بيجا نيانديشد، چشم گناه نكند و گوش سخن لغو نشود. هم چنين واقعا رمضان يك فرصت طلايي است براي ترك برخي عادات و رفتارهاي زشت مثل سيگار كشيدن. بياييد فرصت سوزي نكنيم.


عجب ماه پر فضيلتي است رمضان، عجب صفا و محبتي دارد رمضان و حيف است كه در چنين ماهي پر مرتبت، من روزه دار به فكر لحظه شماري براي رسيدن وقت افطار و تمام شدن روزه باشم. حيف است كه از اين سفره پر نعمت، سير و سيراب نشده دست از غذا بكشيم؟!!


چه خوب مي شود كه اگر همچون امام سجاد (ع)، در فراق رمضان گريان و دلتنگ شويم و بدنبال حلاوت و شيريني رمضان بگرديم. عبادت و تقرب جستن به ذات اقدس الهي چه شور و نشاطي دارد. گريه و زاري به آستانش آن هم در شب هاي قدر رمضان چه صفايي دارد. آنقدر بگويم كه خوشا بحال ميهماني كه از صاحب خانه و ميزبان، مدال افتخار و هديه و يادگاري بگيرد. خوشا بحال ميهمان و روزه داري كه از ميزبان خويش، خداوند، لوح تقدير و كارنامه قبولي بگيرد. اي رمضان! چقدر دير به دير به كوي ما سر مي زني و چقدر زود از ما جدا مي شوي. ما را با خود جاودانه ساز و شراب ناب انسان شدن و خدايي شدن را به ما بچشان.


رمضان! تو ريسمان محكم هدايت و رشد و شكوفايي و تعالي ما هستي. دست ما را بگير و بالا ببر. آيا مي شود ما هم بواسطه كريم اهل بيت، مولود رمضان، امام حسن مجتبي (ع) صاحب مقام و منزلتي شويم كه مقرب درگاه الهي گرديم. آيا مي شود ما هم بواسطه رمضان و شب هاي قدر و بواسطه جايگاه رفيع اولين شهيد محراب عشق و عبادت و بندگي و ايثار، حضرت علي عليه السلام به درجه اي برسيم كه در صحنه محشر، دستمان را قرآن و عترت بگيرند و به بهشت جاودان رهنمون سازند. آري مي شود.چرا كه نه:


رسد آدمي به جايي كه بجز خدا نبيند بنگر كه تا چه حد است مكان آدميت
خدايا روزه و عبادت ما را مقبول درگاهت قرار ده و روز قيامت، ما را در زمره روسفيدان و قبول شدگان آزمون زندگاني دنيا منظور فرماي.
اي كه دستت ميرسد كاري بكن زانكه فردا نايد از تو فرصت هيچ كار


مي بايست كه شب هاي قدر را قدر بدانيم و چنان كنيم كه عاقبت كار، او خشنود باشد و ما رستگار. جاي دارد رمضان را فرصتي دوباره براي سازندگي و بندگي بهتر بدانيم و خود را تجهيز كنيم براي يك زندگي شرافتمندانه و خداپسندانه. مي بايست در رمضان، كلاس فكري، تربيتي و اعتقادي خود را بالا و بالاتر برده و انساني شويم كه خدا دوست دارد. بياييد در رمضان با يكديگر در صلح و صفا و آرامش زندگي كنيم، به يكديگر رحم كنيم، انصاف و مروت داشته و مشكلات و گرفتاري هاي هم را حل و فصل نموده، با همدلي و هم زباني زيست نماييم و خدايي فكر كنيم و خدايي عمل نماييم تا خدا نيز رحمت و بركات خويش را بيش از پيش شامل حال مان نمايد. انشاءا...


با تو گر خواهي سخن گويد خدا قرآن بخوان تا شود روح تو با حق آشنا قرآن بخوان
اي بشر ياد خدا آرامش دل مي دهد تا بيابي معني اين نكته را قرآن بخوان
خدايا ! ما را با قرآن و عترت زنده بدار و با قرآن و عترت بميران و با قرآن و عترت محشور فرما
تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد. والسلام. والعاقبه للمتقين
 

مدرس دانشگاه و كارشناس علوم قرآني - مولف كتاب آشنايي با قرآن و عترت
Yahoo.com@100 Khosravi