شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| ميلياردها انسان در حال حاضر از جنبههاي سرگرمي و فعاليتهاي حرفهاي اينترنت بهره برداري ميكنند. هيچ شخصي نميتواند، به صورت كامل تصاوير و محتواي حرفهاي خود را از گزند و آسيب ساير افراد در امان يا پنهان نگه دارد.
هيچ چارچوب استاندارد و تعريف مشخصي در خصوص رفتارهاي حرفهاي و فعاليتهاي آنلاين وجود ندارد. قواعد موجود تنها گامهاي اوليه هستند كه براي فعاليتهاي حرفهاي آنلاين در نظر گرفته شدهاند.
گامهاي اوليه، قواعدي هستند كه بدون توجه به تخصص و زمينه كاري هر فرد به او كمك ميكنند تا مانند يك كارشناس با مسائل آنلاين روبرو شوند نه يك آماتور. اين قواعد اوليه براي مديريت اعتبار آنلاين تعريف شده كه در كسب مهارتهاي فردي و فعاليتهاي حرفهاي آنلاين بسيار موثر است.
چه دوست داشته باشيد، چه دوست نداشته باشيد، بايد اين واقعيت را بپذيريد كه دسترسي به اطلاعات شما در اينترنت، اصلا كار سختي نيست. اگر شما فردي فعال در اينترنت و شاغل در جامعه الكترونيك حاضر باشيد، حتما داراي اسناد و مداركي جهت معرفي و شناسايي هستيد.
اسناد، مدارك و تصاوير شخصي كه ميتوان به راحتي از ميان اسناد دولتي، مقالات روزنامهها و حتي محتوايي كه خود شما، دوستان ، آشنايان و يا اقوام در وبسايتها و وبلاگهاي شخصي يا شبكههاي اجتماعي توليد ميكنند، پيدا كرد. نيازي به هك كردن اطلاعات و يا استخدام هكر نيست.
البته گاهي پيش ميآيد كه دوست يا آشنايي بدون هيچ قصدي، تنها براي شوخي و...اقدام به گذاردن اطلاعات و تصاوير دوستان و آشنايان خود در صفحههاي شبكههاي اجتماعي ميكند. شايد عدم شناخت افراد از دنياي وحشي آنلاين و عدم آگاهي از عواقب، رها كردن اطلاعات خود و ديگران در دنياي آنلاين باعث چنين دردسرهاي است كه در بيشتر مواقع، گريبان خود و آشنايان از همه جا بيخبر را ميگيرد.
اگر چه، شبكههاي اجتماعي چون فيس بوك، توئيتر، ماياسپس و... را بيشتر براي ارتباط و معاشرت گاه به گاه آنلاين طراحي شدهاند، ولي وجود آنها باعث شد كه افراد ناباب دست به رسوا كردن و انتشار حريم خصوصي افراد زنند. در اين ميان مديران منابع انساني و كارفرمايان نيز منبع خوبي براي غربالگري كارمندان از اين طريق پيدا كردهاند و..
بايد اين واقعيت را بدانيد كه محتواي صفحه خانگي شما در شبكههاي اجتماعي، وبلاگ و وب سايت شخصي شما ميتواند، نقشي اساسي در زندگي حرفهاي، هويت و اعتبار شما در جامعه داشته باشند. شك نكنيد، حتم داشته باشيد.
به عبارتي، در صورت مشاهده عكس، فيلم و يا انواع ديگري از مدارك كه نشان دهنده، رفتار نامناسب و ناشايست از شما باشد، چه شما در آن دخيل و با اطلاع باشيد چه نباشيد است، پايان زندگي حرفه اي، شهرت و اعتبار شما است. اين مسئله را جدي بگيريد.
به اين ماجراي اخير كه در باره استاد دانشگاه، زني كه اهل پنسيلوانيا - ايالات متحده است، توجه كنيد.
اين زن، استاد دانشگاه Millersville است كه از مديران دانشگاه خود شكايت و تقاضاي غرامت كرده است. او ادعا ميكند كه توسط مديران دانشگاه به صورت ناعادلانهاي تنها به علت يك عكس جعلي جريمه و مواخذه شده است.
عكس جعلي درسايت "ماي اسپيس، اين استاد را با كلاه دزدان دريايي و در حال نوشيدن با يك فنجان پلاستيكي نشان ميدهد. نتيجه اين رفتار، باعث به خطر افتادن، شغل مدرسي او شد. عنوان عكس چنين بود: دزد دريايي در حال نوشيدن...
به احتمال زياد، در آينده بسيار نزديك هر كسي كه به شما پيشنهاد ازدواج، كار، تجارت و... بدهد، شما را به صورت آنلاين جستجو خواهد كرد، بنابراين با اينگونه رفتارهاي ناشايست چه بايد كرد؟
البته شركتهايي وجود دارند كه در ازاي دريافت مبلغي، قادر به پاك كردن سوابق سوء و جعلي شما هستند. با اين وجود پيشگيري بهتر از درمان است، اينطور نيست؟
اگر روزي شما در فعاليتهاي حرفهاي از طريق شبكههاي اجتماعي دچار هتك حرمت و سوء استفاده شديد، ميتوانيد با رعايت اين نكات، رفتاري مثبت و شايشته، حرمت از دست رفته خود را دوباره باز پس گيريد.
حفظ نگرش مثبت در غلبه بر سختيها با وجود تمام موانع رفتاري؛ صفتي بسيار پسنديده نزد همگان، بخصوص كارفرمايان ، مديران منابع انساني، همكاران و... است. نتيجه اين عملكرد، قدرداني افراد و موفقيت به دنبال خواهد داشت.
آشنايي با چهار جنبه آسيبپذير اينترنت
حتي اگر شما هيچ چيز شخصي بد براي پنهان كردن از همكاران حرفهاي خود نداريد، باز هم براي بهبود هر چه بيشتر اعتبار و شهرت فعاليتهاي آنلاين خود بهتر اين راهنمايها را بخوانيد و به آن عمل كنيد:
10- بهترين (و بدترينهاي) پايدار
اينترنت ابزاري نيست كه بتوان با آن زندگي خود را سانسور كرد و يا آيتمهاي كه شما نميخواهيد توسط سايرين ديده شوند را فيلتر كرد. وقتي كسي از جمله كارفرماي شما نام شما را در بخش جستجوي گوگل تايپ ميكند. اين موتور جستجو هر چه در باره شما و حتي مشابه حروف تايپ شده نام شما باشد به روي صفحه ميكشاند. چرا كه فيلترهاي شما براي موتور جستجوي گوگل معنا ندارد. همچنين اين موتور قوي، داراي تشخيص اطلاعات درست و غلط نيست. تنها الگوريتم، بيتها و اعلائم استاندارد درون محتواي كامپيوتري براي آن معنا دارد و بس.
به عبارت ديگر، اگر محتوايي كه از نظر لگوريتمي بيشتر شبيه نام شما باشد حتي اگر اين محتوا تصوير زني با يك لباس و رفتار نامناسب باشد آن را در رده اول اطلاعات يافته نشان خواهد داد.
راه حل براي جلوگيري از دريافت چنين نتيجهاي در بخش بارگذاري حرفهاي محتوا است. يعني محتواي اطلاعات شخصي خود را بصورت حرفهاي و بسيار با دقت بارگذاري كنيد. به اين صورت ديگر نامتان هنگام جستجو در كنار بدترينها قرار نخواهد گرفت.
بقيه مطلب را دنبال كنيد تا بدانيد چگونه نامتان با روشهاي صحيح، پايدار و در رده اطلاعات درست و بهترينها قرار ميگيرد.
اگر قرار بر اين باشد كه بگوييم ما مودب، سالم، حرفهاي و قابل اعتماد هستيم و اين محتواي اينترنت است كه بايد ادراك را خود را تقويت كند، بازنده ما هستيم.
9 - حرفهاي بودن يعني درك واقعيتها
افرادي كه براي اولين بارشما را بر روي اينترنت پيدا كرده يا مشاهده ميكنند، تنها بر اساس محتواي همان يافته است كه شخصيت شما را مورد قضاوت قرار ميدهند. به طور كلي قضاوت افراد، معمولا براساس همان تاثير و برداشت اوليه صورت ميگيرد. يعني، اگر اطلاعاتي كه آنها در مورد شما ميبينند، شفاف، مثبت و حرفهاي باشد، نظر آنها هم به احتمال قوي در باره شما مثبت خواهد بود. بنابراين، شما ميتوانيد براي به تصوير كشيدن شخصيتي مثبت و حرفهاي گامهاي موثري برداريد.
قبل از هر چيز از يك ايميل باكس حرفهاي استفاده كنيد نه از ايميلهاي رايگان جيميل يا ياهو و... حتما، قبل از ارسال ايميل يا نوشتههاي وبلاگ خود؛ آنها را دوباره چك كرده تا از هر گونه اشتباه املايي و گرامري جلوگيري كنيد.
به خاطر داشته باشيد كه تلاش و صرف زمان براي توليد محتواي حرفهاي در عرصه آنلاين به چشم خواهد آمد. به عبارت ديگر، ارزش و زماني كه شما براي تهيه مطلب خود صرف ميكنيد از چشمان تيز بين كاربران حرفهاي دور نمانده و حتم بدانيد كه به عنوان يك مطلب با ارزش به مدت طولاني كليك خواهد خورد...از طرفي، ممكن است، افراد با ديدن محتواي بي ارزش به راحتي و بدون صرف زمان از كنارش رد شوند.
اي كاش افراد به رد شدن سريع اكتفا كنند. ولي اگر فردي بخواهد، توسط اين محتوا از نظر شخصيتي يا از نظر حرفهاي شما را زير سوال ببرد، اينجاست كه بدترين قسمت ماجرا شروع مي شود...
به همين دليل، درك واقعيت توليد محتواي حرفهاي بسيار حائز اهميت است. هنوز هم دير نشده است. چرا كه درك رفتارهاي حرفهاي هميشه امكان پذير است. شما ميتوانيد از اين لحظه، شروع به توليد محتواي حرفهاي با ارزش كرده و يا محتواهاي قبلي را ويرايش كنيد. اين شهرت و اعتبار شماست، خودتان با شور، نشاط و تلاش از آن حفاظت كنيد.
8 - دفاع و حفاظت از اعتبار و شهرت
براي حفاظت از حريم خصوصي و شهرت خود فعاليت كنيد. اگر چه اين فرايند، ميتواند وقت گير باشد، اما ارزش آن را دارد. شما بايد هر هفته براي پيدا كردن و از بين بردن محتواي مشكوك، نامناسب و غير حرفه زمان گذاشته و براي تبديل آنها به يك محتواي خوب و با ارزش تلاش كنيد.
به عنوان مثال؛ اگر كسي بر روي شبكههاي اجتماعي چون؛ فيس بوك عكس مشكوك يا نامناسب تگ كرده است، ميتوانيد سريع عكس تگ شده و برچسب را حذف كنيد اگر نياز بود از دوستان يا همان فرد مذبور كمك بخواهيد. اجازه ندهيد افراد با سليقه خود براي شما برچسب بزنند و وقايع زندگي و عكس شما را تگ كنند. اين محدوديتها را با دوستان، همكاران و آشنايان خود در ميان بگذاريد.
پستهاي جديد را يك به يك چك كنيد تا از مناسب بودن آنها مطمئن شويد. خود شما هم بايد رفتار حرفهاي در مقابل ديگران داشته باشيد در غير اينصورت نميتوانيد، حريم خصوصي خود را حفظ كرده يا از آن دفاع كنيد.
انتظار نداشته باشيد شخص ديگري اين كارها را براي شما انجام دهد. به شدت از شركتهاي متقلبي كه ادعا ميكنند با دريافت هزينهاي اين محتوا را براي شما ويرايش يا حذف مي كنند، دوري كنيد. چرا كه در واقع حذف به طور كامل يك محتوا از روي سايت عملا امكان پذير نيست. دنياي وب يك دنياي بسيار گسترده، پيچيده و يك شبكه سراسري است و قوانين هيچ كشوري نميتواند سايت را مجبور به حذف مطلبي با نام شما كند. حتي اگر ميزباني اين سايت در آمريكا باشد.
در موارد بسيار نادر، آن هم در شرايط دعوي قضايي يك وكيل يا قاضي ميتواند صاحب يك سايت را به حذف محتوا متقاعد كند. باز در اين شرايط هم اين محتوا به طور كلي حذف نشده است. چرا كه فقط چند ثانيه زمان نياز است كه يك محتوا در منابع و شبكههاي ديگر توزيع شود با آن چه خواهيد كرد؟...
به طور خلاصه و بسيار ساده ميتوان گفت كه وقتي محتوايي در فضاي سايبر قرار ميگيرد مهار آن امكان پذير نيست.شايد هم در حال حاضر امكان پذير نباشد. بنابراين بهترين گزينه براي دفاع از حريم خصوصي و حفظ آن، خودتان و رفتار حرفهاي شماست.
7- حفاظت از كلمات عبور و ديگر اطلاعات حياتي
همانطور كه قبلا هم گفته شد، حفاظت از اطلاعات شخصي در شبكه سراسري وب از اهميت زيادي برخوردار است. كلمه عبور، كليد ورود به گنجينه ذخايراطلاعاتي و محتواي حرفهاي شما است.
اگر يك فرد مخرب به اين كليد يا به اين ذخاير شما دست يابد، طيف وسيعي از وقايع وحشتناك اتفاق خواهد افتاد. اتفاقهاي چون؛ قرباني شدن اسناد شما، جعل هويت، سوء برداشت از حسابهاي مالي شما و يا حتي دستكاري در آنها و...
هنوز افراد بيشماري هستند كه قرباني هك شدن كامپيوتر يا ايميل خود توسط هكرهاي حرفهاي هستند. اين قربانيها قبل از هر چيز، قرباني سهلانگاري و سادهانگاري خود هستند. حتي با سهل انگاري آنها، ايميلهاي دوستان و آشنايان نيز به خطر افتاده است. چرا كه، هكرهاي حرفهاي از طريق اطلاعات اين فرد به اطلاعات افراد ديگر كه در ارتباط با او بودند، دست انداختهاند.
اين بار نه تنها يك قرباني بلكه هزاران قرباني در نتيجه سهل انگاري يك كاربر و رفتار غيرحرفهاي او بهوجود آمده است. اخبار آنها را ميتوانيد در رسانهها پيگيري كنيد.
پس براي به حداقل رساندن اين خطرات چه بايد كرد؟ به عنوان مثال، بايد از انتخاب كلمه عبور ساده، آسان و يا كوتاه جدا خودداري كرد. كلماتي كه به راحتي قابل حدس زدن هستند، مانند؛ نام، سال تولد، نام فرزند، نام همسر و... كلمات رمز خود را در حد امكان در كامپيوترهاي عمومي وارد نكنيد، چون امكان هك آنها بيشتر ميشود.
نظارت مدام، دقت و برخورد حرفهاي با دنياي وب، بخصوص در انتخاب اين "كليد طلايي"، يعني كلمات عبور پيچيده و طولاني، مساوي است با عدم هك اطلاعات و منابع مالي و حفظ حريم شخصي و خصوصي شما در اين دنياي وحشي وب...
6 - نام تجاري خود را كنترل كنيد
مديريت، اعتبار حرفهاي شما تنها به معناي اجتناب و پيشگيري نيست. شما بايد به اعتبار خود در فضاي آنلاين به عنوان محصولي كه مدام به توجه و پيگيري نياز دارد تا در اوج خود در عرصه بازار باشد، فكر كنيد.
در سايتهاي حرفهاي عضو شويد و در سايتهايي مانند لينكدوني يا فيس بوك و... يك صفحهي حرفهاي در خصوص كار، تجارت و حرفه خود ايجاد كنيد. نوشتن وبلاگ با شرايطي كه گفته شد. ايجاد لينك يا اتصال با همه افراد هم حرفه يا همسطح، ايجاد ليستي از علاقهمنديها و نظارت مداوم بر آنها...
سعي كنيد از وبلاگهاي رايگان استفاده نكنيد؛ چرا كه امنيت و درجه حرفهاي بودن اين وبلاگها پايين و در واقع بسيار محدود بوده و بيشتر براي سرگرمي استفاده ميشوند تا كارهاي حرفهاي...
پروفايل خود را بادقت و وسواس بسيار و مناسب با آنچه كه ميخواهيد ارائه دهيد، تهيه كنيد. پيامها، تصاوير، لوگو، فونت، شعارها و محتوا بايد شفاف، صريح، ساده، صادق و مرتبط با آنچه كه ادعا ميكنيد، باشند. همه جزييات را مد نظر داشته باشيد، حتي سايههاي وبتان را چرا كه ممكن است آنچه را كه شما جا مياندازيد، نكته براي موفقيت رقيب كاري شما باشد.
نوع خدمات و نوع كالا و كارايي آن را به درستي و تخصصي توصيف كنيد. از كاربران و مشتريان درخواست ارائه پيشنهاد و انتقاد كنيد. صادقانه پاسخ همه آنها را داده و هرگز به دروغ متوسل نشويد.
هر چند يك بار، يك ارزيابي كلي از انتقادات و پيشنهادات وب خود داشته باشيد و نتيجه را براي مشاهده بر روي وب قرار دهيد. اين شفاف سازي در رفتارها، حرفهاي است و نوعي ارزش گذاري براي مخاطبين و مشتريان وب شما است. كاري كه به شما اعتبار دائمي ميبخشد.
نام خود و نام تجارت خود را دائما در هر توليد محتوا تكرار كنيد. هر چند وقت يكبار بر روي گوگل رفته و نام خود و نام تجاري خود را جستجو كنيد. ببنيد و بدانيد كه درباره تجارت، وب، محتواي توليد شده و خود شما چه نظراتي و در چه جاهايي داده شده است.
از اين طريق ميتوانيد، اعتبار و شهرت خود و تجارتات را ارزيابي كرده و نقاط ضعف و قوت خود را پيدا كنيد. نكته مهم ديگراينكه در دنياي وب "خشم" جايگاهي ندارد... هنگام برخورد با يك نظر يا رفتار غير منصفانه سعي كنيد با احترام و حرفهاي رفتار كنيد.
يادتان باشد، هرگز مشتريان، كاربران و خوانندگان وب و محتواي توليدي خود را دست كم نگيريد. چرا كه آنها باهوشتر و زيركتراز آنچه كه شما فكر مي كنيد، هستند.
5 - استفاده از نام مستعار
اين فكر بدي نيست كه ميخواهيد، فضايي بين فعاليتهاي حرفهاي و زندگي شخصي خود يعني زماني كه شما آنلاين هستيد، ايجاد كنيد. انتخاب يك نام مستعار آنلاين شايد يك روش خوب براي اهداف كوتاه مدت و گذرا در زندگي شخصي و سرگرمي شما باشد. ولي به هيچ عنوان اين ايده براي فعاليتهاي تجاري دراز مدت پسنديده و اصلا شايد موفق آميز نباشد.
اين تاكتيك براي شروع؛ مردم را از محصولات شما براي مدت طولاني يعني تا زمان شناخت و اعتماد به شما، دور نگه خواهد داشت. گاهي ممكن است، ضرورت ايجاب كند كه شما مجبور شويد نام تجاري خود را از نام زندگي شخصي خود دور نگه داريد. ولي اين بدان معنا نيست كه از نام مستعار استفاده كنيد.
ارائه محصول با نام مستعار شك برانگيز و در نوع خود غير حرفهاي است. عدم اعتماد در تجارت برابر با شكست آن تجارت است. چرا كه هميشه اين سوال در ذهن مشتري و كاربر است كه چه رازي يا كلكي در پنهان كردن نام اصلي است؟!
در مواردي، فرد فكر ميكند بهترين كار براي حفاظت از محتواي توليدي خود در برابر افراد مخرب نام مستعار است، چرا كه آنها را سرگرم محتواي غير واقعي ميكند تا محتواي و نام واقعي تجارت ...
اگر چه اين بدترين صورت واقعه بر روي وب است، زماني كه نام واقعي شما دچار سوء استفاده و مخدوش ميشود به گونهاي كه اعتبارحرفهاي شما زير سوال ميرود، با اين وجود، نياز است كه شما در مقابل اين واقعه عكسالعمل مستقيم و صريح از خود نشان دهيد نه اينكه به بيراهه كشيده شويد.
بهترين راه اين است كه نام جعلي را هرچه سريع ار روي محتواي وب خود پاك كرده و نام اصلي و واقعي را جايگزين آن كنيد و با تمام قدرت از آن محافظت كنيد. با اين روش ميتوانيد از حيثيت خدشه دار شده در همه جا دفاع كنيد. در غير اينصورت با نام جعلي نه تنها خودتان زير سوال خواهيد رفت، بلكه كاري هم در زمان ادعاي حيثيت از پيش نخواهيد برد.
تنها تاكتيك حرفهاي كه به شما پيشنهاد ميكنيم، استفاده از بخشي از نامتان يا جايگزين مخفف نامتان به جاي ثبت كامل نامتان است. بدين ترتيب ميتوانيد هويت خود را حفظ كرده و امنيت بيشتري در اين حيطه داشته باشيد.
4 - تخصص خود را ايجاد كنيد
اينترنت يك راه بسيار عالي براي ايجاد يك هويت به عنوان يك متخصص براي شما است. همانطور كه شما كار ميكنيد يعني در حال مديريت اعتبار خود هستيد. فعاليت و حضور فعال در فضاي آنلاين يكي از راههاي انعكاس شما به عنوان يك فرد متخصص و حرفهاي است.
شما به واسطه اينترنت ميتوانيد شهرت و اعتبار حرفهاي خود را توسعه داده و جهاني كنيد. ارتباط با وبلاگهاي كه به موضوعات آنها در كنار كار حرفهاي خود علاقمند هستيد، ميتواند، روش و منبع خوبي براي گسترش نام و اعتبار شما در اين دنياي گسترده باشند. براي آنها بسيار مهم است كه فرد متخصصي از آنها بازديد كرده و براي آنها نظر هم گذاشته است. اين خود به نوعي محبوبيت به دنبال دارد.
با ارائه اطلاعات ارزشمند است كه خوانندگان بيشماري را جذب كرده و از شما قدرداني خواهد شد. افرادي كه دوباره اطلاعات شما را با نام شما در وبها، بلاگها، سايتها حتي در نشريات چاپي منتشر خواهند كرد.
عدم ايجاد محدوديت و صدور مجوز براي استفاده و انتشار مجدد مطالب شما با ذكر نام و منبع، باعث توسعه انتشار مطالب تخصصي شما، ايجاد ترافيك بازديد كننده و در نتيجه افزايش اعتبار شما خواهد شد. لازم نيست كه شما يكي از متخصصان برتر جهان باشيد، تنها كافي است در فعاليتهاي آنلاين از خود رفتارهاي حرفهاي و توليد مطالب و محتواي باارزش ارائه دهيد. اينترنت بقيه راهها را براي شما خواهد رفت.
شايد بهتر باشد در وب خود از نرمافزار آمار ورود كاربران استفاده كنيد. به جرات ميتوان گفت كه اين نكته، يكي از بزرگترين روشهاي كسب اعتبار آنلاين در رفتارهاي حرفهاي و مديريت اعتبار آنلاين است. با اتصال آدرس وب خود به موتورهاي جستجو اعتبار و شهرت خود را افزايش دهيد.
3 - اينترنت هرگز فراموش نميكند
تيز و زيرك باشيد و هنگام ارسال يك محتوا فراتر از حال را ببينيد. وقتي مطلب يا محتواي مشكوكي را ارسال ميكنيد مطمئن باشيد كه روزي فردي آن را پيدا خواهد كرد. گوگل و ساير موتورهاي جستجو معمولا بهترين، دقيقترين و بيشترين مطالبي كه توسط كاربران انتخاب، خوانده و كليك خورده، نشان خواهند داد.
با اتخاذ اين نگرش كه وقتي چيزي را بر روي اينترنت ميفرستيد، بدانيد براي هميشه آنجا خواهد بود، حتي اگر شما به عنوان كارفرما، نوشته و ارسالي خود را حذف كنيد، خوشبختانه سيستمهاي اينترنت يك كپي از آن را براي ساير بخشهاي وب سايت انتقال داده است.
به عنوان مثال، اگر يك وب سايت ديگر كاركردي ندارد، ولي شما هنوز هم ميتوانيد بعد از سالها، نسخههاي موجود از آن را از طريق cached copies در ذخيرههاي سايت گوگل پيدا كنيد. تمام اين موارد براي پيامها حتي ايميلهاي شخصي شما هم واقعيت دارد.
هيچ كسي از اين حافظه بلند مدت و عملكرد وبها راضي و خوشحال نيست. بعضي از كارشناسان و متخصصان امر در حال فعاليت بر روي برنامهاي براي تغيير و كاستن به اصطلاح تاريخ انقضا دادهها يا خروج آنها از دنياي وب هستند.
چرا كه از نظر آنها اطلاعات و دادههاي بسيار قديمي، محتواي بي ارزشي هستند كه تنها فضا را اشغال كردهاند و كاربرد ديگري ندارند. مانند وبها و اطلاعاتي كه بدون نتيجه گيري در وبها رها شدهاند.
احتمالا، فنآوريهاي سالهاي آتي به چنين توانايي و هوشمندهايي ارتقاء خواهند يافت تا اين دادهها و اطلاعات يكبارمصرف و رها شده در اين فضا را سازمان دهي و يا بصورت اتوماتيك حذف كنند.
تا آن زمان شما بايد به آنچه كه بر روي شبكه وب ارسال ميكنيد، دقت كنيد تا روزي مايه شرمساري شما نشود.
2- آمادگي براي كارفرمايان جديد
مطالعات نشان ميدهد كه اكثر مديران منابع انساني قبل از استخدام و مصاحبه با متقاضيان كار در باره آنها تحقيقات يا جستجوي اينتزنتي انجام ميدهند. در صورت مشاهد بلاگ، صفحه يا پيوندي از فرد مذبور در شرايطي غيراخلاقي يا غير حرفهاي، نام آن شخص از ليست مصاحبه شوندگان حذف ميشود. آنها در مقابل نام شما، تنها خواهند نوشت داراي رفتارهاي غير حرفهاي، همين.
اين مطالعات همچنين نشان ميدهند كه اهداف مديران منابع انساني تنها به اطلاعات جزئي و مسائل كوچك شخصي اكتفا نميكنند بلكه آنها به دنبال تخصص و فعاليتهاي حرفهاي كه شما در آن ادعا ميكنيد، خواهند گشت.
درخواست درج آدرس ايميل و آدرس سايت و وبلاگ در فرمهاي استخدامي به همين دليل است. براي آنها مهم است اگر فعاليت حرفهاي شما هر چند ساده ولي در سايت گوگل بالاترين آمار كليك را داشته است.
ولي با همه اينها، آنها در هنگام مصاحبه تنها همان ذره كوچك از رفتار و توليد محتواي غير حرفهاي شما، بر روي وبها دست خواهند گذاشت و از شما راجع به آن سوال خواهند كرد پس بهتر است براي حفظ موقعيت و وضعيت شغلي آينده خود اين مورد را در نظر بگيريد و هر كاري كه دلتان خواست به عنوان شوخي يا سرگرمي روي وبها انجام ندهيد.
اميدوارم توانسته باشم شما را قانع كنم كه چگونه به همين راحتي ميتوان از محتواي وب و فعاليتهاي آنلاين شما عليه يا به نفع شما استفاده كرد. فعاليتهاي آنلاين فرصتهاي واقعي و طلايي هستند كه ميتوان آنها را بدست آورد تا زندگي شما را متحول سازند يا كه به راحتي آنها را از دست داد تا باعث شرمندگي و عدم پيشرفت شما در زندگي شود.
تعجب نكيد! اگر يك مصاحبه كننده حتي از اين هم جلوتر رفته باشد. بعضي از مديران منابع انساني حتي بنا به درخواست نوع استخدامي، ممكن است تا داخل صفحهها و پرفايلهاي صفحه فيس بوك، ماي اسپيس و... داخل شوند و زماني كه شما مطمئن از خويش براي مصاحبه حضور يافتهايد آب پاكي به روي دست شما بريزند.
1- حريم خصوصي واقعيت دارد - اگر آن را ميخواهيد!
اولين و بهترين راه براي جلوگيري از خدشه دار كردن شهرت و اعتبار حرفهاي دورنگه داشتن و حفظ حريم شخصي از ماجراهاي اينترنتي است. اين روزها، انتشارعكسهاي شرم آور، داستانها، برچسبها و... به عبارتي نقض آشكار حريم خصوصي افراد در دنياي آنلاين چنان شايع شده است كه آدمي را در شوك فرو برده است.
بياعتنايي جمعي از دستاندركاران اينترنت بر اساس تفكر "آزادي بيقيد و شرط فضاي اينترنت" بر اين مسايل بيشتر دامن زده است. بسياري از كارشناسان فناوري و روزنامهنگاران به اين شرايط اينگونه مينگرند كه به لطف اينترنت در همه جا و در هر زمان دوربين افراد، همه چيز و همه وقايع را زير نظر داشته و رصد ميكند، بنابراين حريم خصوصي واقعا، وجود نخواهد داشت.
در واقع اين گونه تفكر و اظهارات از نظر سادگي و از نظر سيستماتيك نميتواند واقعيت داشته باشد. دادهها و اطلاعات بر روي اينترنت با اينكه، انفجار اطلاعاتي را به دنبال داشته است، ولي هنوز بدون كمك شما نميتواند، اطلاعات دقيقي از شما و فعاليتهايتان ارائه دهد. اطلاعات شما بر روي اينترنت، تنها تكههاي پازلي از زندگي شما خواهد بود و بس. يعني اگر نخواهيد، هميشه بر روي اينترنت يك غريبه و ناشناس بمانيد.
شما با نظارت دقيق و با محدود كردن و انتخاب صحيح دوستان و آشنايان در فعاليتهاي آنلاين و نيز با اعمال رفتارهاي حرفهاي ميتوانيد، مديريت بسيار خوبي بر روي اعتبار، شهرت، اطلاعات، محتواي حرفهاي و شخصي خود داشته باشيد و از آنها به درستي حفاظت كنيد.
با رعايت نكات فوق شما ميتوانيد، آسيبهاي فضاي آنلاين را به حداقل رسانده و باعث حفظ شهرت، اعتبار و درخشش هر بيشتر در فعاليتهاي حرفهاي آنلاين شويد.
منبع: http://farhangnews.ir/content/7451