شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تبليغات سياسي ونزوئلا را آلوده كرده است
شنبه، 29 فروردین 1394 - 02:00 کد خبر:16366
روابط عمومي مدرن بر اساس اصول دموكراتيك ايجاد شده و در جوامعي كه آزادي هاي اجتماعي سياسي و اقتصادي وجود دارد رشد مي كند. همچنين در جوامعي كه صداهاي چندگانه براي توجه شنيده شده و بر سر آن رقابت مي شود. نويسنده بيانيه يا نويسندگان اين اصول را ناديده گرفته اند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، ادگارد گاريدو- رئيس جمهوري ونزوئلا نيكولاس مادورو در نشست هفتم امريكا گفت: تبليغات سياسي ونزوئلا را آلوده و عامل تحليل سازمان هاي حرفه اي روابط عمومي امريكاي لاتين شده است.


به گزارش گروه ترجمه شارا، اثرات نابود كننده درباره اين روند برخي از جنبه هاي روابط عمومي امريكاي لاتين و روند همكاري متخصصان را متاثر كرده است، كساني كه گفتگوهاي ضد امريكايي را در دفاع از بهترين شيوه هاي روابط عمومي به راه مي اندازند.


با توجه به اينكه در تضاد بين المللي اقتصادي و سياسي هميشه گزاره اي خائنانه وجود دارد؛ اين امر حتي بيشتر براي متخصصان روابط عمومي يا انجمن هاي صنفي خائنانه است كه بايد در تلاش براي افزايش درك منفي كه توسط اسپين داكترها ايجاد شده است كوشش كرد.


افزايش حجم پروپاگانداي ايجاد شده توسط دولت ونزوئلا در نشست هفتم سازمان دولت هاي امريكايي (OAS) آشكار بود. اين نشست در پاناما ميزباني شد و در روز جمعه، و روزهاي بعدي ادامه مي يابد و در آن رئيس جمهوري اوباما نيز حضور دارد.


متاسفانه، پروپاگانداي ضد ايالات متحده امريكا نه تنها از ونزوئلا بلكه از كنفدراسيون بين امريكايي روابط عمومي مي آيد كه توسط مخفف اسپانيايي CONFIARP نام گذاري شده است، يك سازمان غير دولتي مشاوره براي OAS، انجمن يكپارچه امريكاي لاتين و ملل متحد مي باشد. CONFIARP ادعا مي كند كه براي نشان دادن روابط عمومي و ارتباطات استراتژيك در شبه قاره...


CONFIARP در سال 1960 در مكزيكو تحت عنوان ديگري و با اعضاي اتحاديه جهاني روابط عمومي و مديريت ارتباطات (GA) تاسيس شد. بنابراين، عضويت در GA منشور استاندارد حرفه اي براي شيوه هاي روابط عمومي به حساب مي آيد. «GA به آن معتقد است و از روش هاي آزادي حقوق بشر به ويژه آزادي بيان، آزادي تجمع و آزادي رسانه حمايت مي كند. اين ها به ويژه براي شيوه هاي روابط عمومي خوب ضروري هستند.»


با اين حال، در يك بيانيه نوشته شده به تاريخ 15 مارس 2015، روزا ماريا پرز گوتيرز، رئيس كوبايي CONFIARP، ادعا كرد كه از طرف سازمان صحبت مي كند و به وضوح طرف دولت ونزوئلا را گرفت.


اين سند با عنوان «اعلاميه CONFIARP در طرفداري از صلح و يكپارچگي ونزوئلا به عنوان يك ملت» به عنوان رساله سياسي خوانده مي شود. اين شامل عباراتي مانند: «جنگ اقتصادي بدون جنگ به علت نارضايتي ميان مردم»؛ «سقوط مشكوك قيمت نفت در بازار بين المللي»؛ «جنگ رسانه اي براي تضعيف تلاش هاي اصيل يك كشور جهت حفظ اتحاد»؛ «فراخوان همه متخصصان روابط عمومي و ارتباطات اجتماعي از اين قاره براي كاربرد مهارت هاي تخصصي، يك بار ديگر، ابزارهايي كه سلطه را بر بيداري افكار عمومي مي افكند، براي بسيج خواست عموم، و براي باز كردن درك شهروندي در دفاع از ميهن (سيمون) بوليوار، (آزادي خواه وئزوئلايي)، كه همچنين دفاع از يكپارچگي و تماميت ارضي و استقلال كشورهاي ماست»


اثر نشست OAS
اين امر حاكي از نقاط گفتگوي پروپاگانديست هاي ضد امريكايي و ساير تاكتيك هاي هماهنگ در طول اجلاس سران امريكا مي باشد. دولت هاي ونزوئلا و كوبا پشتيبان برخورد با حاميان مخالف و خانواده هاي زندانيان سياسي حتي پيش از آغاز نشست بودند، و انصراف ونزوئلا از انجمن اجلاس در حمايت از كوبا شكل گرفت.


در اين بيانيه CONFIARP يادآور نگراني هاي قدرت ارتباطات و پتانسيل هايي براي استفاده از آن در انواع رژيم ها و منافع آنها مي شود. اين امر دلالت بر مديريت ارتباطات و روابط عمومي فراتر از آن دارد. اين نشان مي دهد كه چگونه عمليات سياسي مي تواند استفاده دموكراتيك را به معناي دستكاري قلب و ذهن داشته باشد...


با وجود فسخ حرفه اي و دانشگاهي قوي، بدگويي از عدم اقتضاء و طبيعت مخرب بيانيه، كنفدراسيون از گفته اش سر بر نمي تاباند و هيچ ملاحظه اي به درخواست بازگو شده نشده است و به ويژه در جايگاهي كه درباره روابط پيچيده ميان ايالات متحده و ونزوئلا وجود دارد و آنها در بسياري از رفتارهاي آشتي جويانه و سازنده خويش مصمم هستند.


اين بايد نگراني را براي انجمن ملي روابط عمومي در منطقه و GA به همراه داشته باشد. اين گروه هاي حرفه اي ساايانه براي توسعه شناخت روابط عمومي به عنوان يك شيوه مديريت استراتژيك و حوزه مطالعه كار مي كنند.


رشد روابط عمومي مدرن در آرمان هاي دموكراتيك
روابط عمومي مدرن بر اساس اصول دموكراتيك ايجاد شده و در جوامعي كه آزادي هاي اجتماعي سياسي و اقتصادي وجود دارد رشد مي كند. همچنين در جوامعي كه صداهاي چندگانه براي توجه شنيده شده و بر سر آن رقابت مي شود. نويسنده بيانيه يا نويسندگان اين اصول را ناديده گرفته اند.


با اين حال شيوه هاي روابط عمومي خوب و انديشه در بسياري از برنامه ها در امريكاي لاتين مورد تحقيق قرار گرفته است. من يك ارزياب تيم سايت بودم و شخصا برنامه هاي آموزشي و توصيه نامه هاي انجمن روابط عمومي امريكا را در آرژانتين، كلمبيا و پرو دريافت كرده ام.


نقش يك انجمن حرفه اي يا انجمن تجاري بازنمايي، دفاع و كار در جهت پيشرفت شيوه ها و حرفه است. نقش آنها شامل ترويج بحث ها، تحقيق و آموزش در استفاده اخلاقي و استراتژيك عملكرد روابط عمومي در همه سازمان ها است. بيانيه CONFIARP اين نقش ها را تضعيف مي كند.


در تحقيق من در امريكاي لاتين بر ارزيابي و نقش اجتماعي حرفه روابط عمومي، من دريافتم كه تلاش متخصصان روابط عمومي براي بازنمايي موثق بهترين شيوه هاي روابط عمومي است. آرژانتين، برزيل، كلمبيا، پرو و اوروگوئه همه كارگزاران عالي روابط عمومي را حمايت مي كنند. يك كنفدراسيون نياز به زماني براي دفاع و جايگاه سياسي به عنوان نماينده حرفه در كل شبه قاره دارد.


اقدام CONFIARP ممكن است شواهدي از اين بازوهاي ايدئولوژيكي رژيم هاي كوبايي و وئزوئلايي در تلاش براي اثرگذاري بر افكار عمومي در قاره داشته باشد. اين مداخله ايدئولوژيك هيچ جايي در حرفه اي كه طرفداران آن براي بسياري سازمان ها فعاليت مي كنند ندارد.

 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

برگردان: گروه ترجمه شارا