شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مقررات روابط عمومي و ارتباطات در سال 1393
چهارشنبه، 5 فروردین 1394 - 02:30 کد خبر:16152
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به شكلي تغييرناپذير، روابط عمومي هر سال سهم خود را از مقررات و بخشنامه ها دارد، و سال 1393 هم از اين موضوع مستثني نيست. در اينجا هفت بخشنامه، منشور و دستورالعمل كه در اين سال تدوين و ابلاغ شد مطرح مي شود:

اشاره

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به شكلي تغييرناپذير، روابط عمومي هر سال سهم خود را از مقررات و بخشنامه ها دارد، و سال 1393 هم از اين موضوع مستثني نيست. در اينجا هفت بخشنامه، منشور و دستورالعمل كه در اين سال تدوين و ابلاغ شد مطرح مي شود:

 

1. تدوين منشور اخلاقي روابط عمومي

منشور اخلاقي انجمن متخصصان روابط عمومي پس از 15 سال از فعاليت اين نهاد تخصصي تصويب شد.
در مقدمه كوتاه اين منشور آمده است: «انجمن متخصصان روابط عمومي، انجمني است تخصصي و حرفه اي كه در حوزه روابط عمومي و ارتباطات فعاليت مي كند. اين انجمن در تلاش است با نزديك كردن سازمان ها، شركت ها و ساير نهادهاي ذيربط از طريق اجراي فعاليت هاي علمي و تخصصي به رشد و اعتلاي حرفه و دانش روابط عمومي و تسهيل خدمات مناسب به مخاطبان و عموم مردم كمك كند. تلاش هاي اين انجمن معطوف به شرايط بومي ايران و بر اساس ارزش هاي اخلاقي اسلامي بوده و بر آن است تا ضمن تعامل با مخاطبان به پر كردن خلاء هاي آموزشي، پژوهشي و اجرايي در حوزه روابط عمومي نيز مساعدت نمايد.»
منشور اخلاقي انجمن متخصصان روابط عمومي
، آرمان خود را براي تنظيم سند اين منشور اينگونه معرفي كرده است: «ما به اين منشور اخلاقي به عنوان يك مدل براي حرفه روابط عمومي در ايران مي نگريم.» اين بدين معناست كه اين منشور قرار است به عنوان نمونه اي براي ساير روابط عمومي هايي كه مي خواهند منشور اخلاقي تنظيم كنند در آيد.
 

2. بخشنامه به دستگاه هاي اجرايي در خصوص انتصاب در روابط عمومي ها
معاون اول رئيس جمهور طي بخشنامه اي به وزارتخانه ها، موسسات و شركت هاي دولتي و استانداري ها از آنان خواست در انتخاب افراد براي تصدي پست هاي سازمان مرتبط با روابط عمومي ها از نيروهاي شايسته و با تجربه استفاده شود.
در بخشنامه معاون اول رئيس جمهوري آمده است: با توجه به نقش حساس روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي در ايجاد ارتباط با مردم و انعكاس دغدغه ها و انتظارات مردم به مسئولين و متقابلا تبيين تصميمات و سياست هاي دولت و ضرورت استفاده از نيروهاي شايسته در تصدي پست هاي سازماني مرتبط با روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي، مقتضي است دستگاه هاي اجرايي به هنگام انتصاب افراد براي تصدي پست هاي ياد شده از نيروهاي با تجربه متخصص و كارآمد در اين زمينه استفاده نمايند.

 

3. آيين نامه روشنگري رسانه اي در دولت تدبير و اميد
 اگرچه همه دولت ها تلاش داشته اند بخش هاي مربوط به روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي، داراي سيستم و نيروي انساني كارآمد و پويا باشد، اما عدم وجود مقررات و ضوابط نظام مند موجب شده است تا در برخي مواقع، عملكرد مديران و مجموعه هاي مرتبط با روابط عمومي، به صورت سليقه اي بررسي و سنجش شود.
به همين خاطر، دولت يازدهم، «آيين نامه روشنگري رسانه اي دولت تدبير و اميد» با تصويب در شوراي اطلاع رساني دولت، از سوي اين شورا به تمام مديران روابط عمومي وزارتخانه ها و سازمان هاي مهم دولتي و نيز مسئولان روابط عمومي ناجا و رسانه ملي ابلاغ شده است.
بر اساس اين ابلاغيه، تاكيد شده است كه دستگاه هاي مربوطه بايد چهار سياست مهم شامل:
- اولويت رسانه هاي داخلي براي جمع آوري اخبار دولت
- فراهم كردن تسهيلات لازم براي خبرنگاران در جريان دسترسي به اخبار دولت
- مواجهه سريع و دقيق با ابهامات و شايعات در مورد دولت و
- پاسخگويي به پرسش ها و انتقادات از طريق رسانه را عملياتي كنند.
 

4. پيوست رسانه‌اي طرح‌هاي كلان دولت
دبير شوراي اطلاع رساني دولت در جلسه شوراي هماهنگي روساي مراكز روابط عمومي ها كه در وزارت بهداشت برگزار شد، در خصوص ضرورت و اهميت پيوست رسانه اي طرح هاي كلان و مهم دولت گفت: طي دوره هاي گذشته تدوين پيوست رسانه‌اي طرح‌هاي كلان و مهم به تصويب رسيده بود اما متاسفانه اين مهم تاكنون به سرانجام نرسيده است بنابراين با توجه به اهميت اين موضوع، تدوين پيوست رسانه اي به تصويب رسيده و به روابط عمومي‌ها ابلاغ خواهد شد. (نويسنده تا لحظه تنظيم اين گزارش، اطلاعاتي از ابلاغ اين پيوست در دست ندارد.)

گفتني است نظام‌نامه پيوست فرهنگي طرح‌هاي مهم و كلان كشور روز شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ از سوي رييس جمهور سابق ابلاغ شده بود.
پيوست فرهنگي فرصتي ارزشمند به منظور جاري كردن سياست‌هاي كلان فرهنگي، ابزاري براي ايجاد مصونيت و پيشگيري از پيامدهاي منفي در عرصه فرهنگ و همچنين اقدامي در راستاي ايجاد تحول و پيش‌برندگي در فرايندها و روش‌هاي مديريت فرهنگي كشور مبتني بر ارزش‌هاي فرهنگ اسلامي و در نهايت عامل موثر در جهت ارتقاي بهره‌وري محسوب مي‌شود.
 مهم‌ترين هدف نظام نامه پيوست فرهنگي ايجاد زمينه و شرايطي است كه با ايجاد گفتمان فراگير اصلاح عملكرد فرهنگي تصميمات مديريتي در همه سازمان‌هاي اجرايي كشور، ضمن اينكه طرح‌هاي مهم به ويژه پروژه‌هاي عمراني، اجتماعي و اقتصادي به نحو مطلوبي اجرا مي‌شوند، ارزش‌هاي ديني، ملي و انقلابي نيز حفظ و تقويت شوند.
 

5. قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات
بر اساس اين آيين نامه، موسسات مشمول قانون موظفند عناوين اطلاعات عمومي و غيرطبقه بندي شده خود و شيوه دسترسي به آنها را در درگاه خود قرار دهند.
همچنين اين موسسات بايد كاربرگ(فرم) الكترونيكي و نسخه قابل چاپ درخواست اطلاعات را در درگاه خود قرار دهند. پس از پر نمودن و ارسال كاربرگ به موسسه، شماره پيگيري در اختيار متقاضي قرار مي گيرد تا از وضعيت درخواست خود مطلع شود.
بر اساس اين آيين نامه، موسسات مشمول قانون موظفند از طريق درگاه خود يك امكان ارتباطي امن و قانوني براي انجام رويه هاي اداري برقرار كنند تا كاربران بتوانند با استفاده از ابزارهاي دسترسي و ارتباطي نظير تلفن، رايانه يا تلفن همراه خود با موسسه مربوط ارتباط برقرار كنند. به دست آوردن اطلاعات و يا ارائه اسناد و مدارك كاغذي، دريافت يا پر كردن كاربرگ هاي اداري آن نبايد منوط به مراجعه حضوري شهروندان و صاحبان مشاغل به موسسات مشمول قانون باشد.
همچنين موسسات مشمول قانون موظفند اطلاعاتي را كه بر اساس قانون ملزم به انتشار آنها هستند، بلافاصله در درگاه خود درج نموده و نسبت به انتشار اطلاعات دربردارنده حقوق و تكاليف مردم از طريق رسانه هاي همگاني اقدام نمايند.
اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس جمهور اين مصوبه را در تاريخ 1/9/93 براي اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ابلاغ كرد.
 

6. دستورالعمل نحوه انتشار آگهي نامه توسط كانون هاي تبليغاتي
دستورالعمل جديد نحوه انتشار آگهي نامه توسط كانون هاي آگهي و تبليغاتي در هفتاد و چهارمين جلسه كميته مركزي سازمان هاي تبليغاتي كشور تصويب شد.
اين دستورالعمل با هدف اصلاح و ساماندهي توليد و انتشار آگهي نامه ها به ويژه آن دسته از آگهي نامه هايي كه در خصوص حرفه ها و صنوف تخصصي منتشر مي شوند، پس از سه ماه نظرخواهي از دست اندركاران و كارشناسان ذي ربط -كه از طريق پايگاه اطلاع رساني دفتر تبليغات و اطلاع رساني صورت گرفت- با اصلاح نهايي به تصويب رسيد.
ضرورت كسب موافقت اصولي براي انتشار آگهي نامه از كميته تبليغات استان توسط كانون هاي آگهي و تبليغاتي از جمله موارد مهم مطرح شده در اين دستورالعمل است.
همچنين نحوه انتشار آگهي نامه هاي مجلد و غيرمجلد عمومي و تخصصي، دوره انتشار آگهي نامه ها، چگونگي توزيع آن و نحوه نام گذاري آگهي نامه ها از جمله مهم ترين مواردي هستند كه در اين مصوبه آمده است.
 

7. دستورالعمل نحوه استفاده از تصوير هنرمندان و ورزشكاران در تبليغات
دستورالعمل نحوه استفاده از تصوير هنرمندان و ورزشكاران در تبليغات، پس از بررسي كارشناسان و متوليان امر، با هدف تبيين چارچوب ها و شرايط و به منظور حمايت از صنايع و توليدات داخلي تصويب شد.
پس از بررسي و بازنگري ضوابط مربوط به تبليغات، مجوز حضور چهره هاي هنري - ورزشي در تبليغات تجاري محصولات و توليدات داخلي صادر شد و با بررسي كارشناسان و صاحب نظران امر تبليغات براي نظارت بيشتر و ارايه راهكارهاي مناسب، اين دستورالعمل تهيه و به تصويب كميته مركزي سازمان هاي تبليغاتي رسيد.
دستورالعمل ياد شده به استناد بند «ب» از ماده 12 آيين نامه تأسيس و نظارت بر نحوه كار و فعاليت كانون هاي آگهي و تبليغاتي - مصوب شوراي انقلاب در سال 1358 - در خصوص چگونگي استفاده از شخصيت هاي فرهنگي كشور در آگهي ها، تنظيم و تدوين و در جلسه 75 كميته مركزي سازمان هاي تبليغاتي كشور در تاريخ سوم دي ماه 1393 به تصويب رسيده است.
استفاده از حضور چهره هاي هنري- ورزشي در تبليغ محصولات و توليدات داخلي، در راستاي تأكيد بر تحقق شعار سال 1393 با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملي و مديريت جهادي»، روح حاكم بر سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي، توجه، باور و حمايت از صنايع و توليدات داخلي صورت گرفته است.
 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)