«مصوبه جلسه هفتاد و چهار كميته مركزي سازمانهاي تبليغاتي كشور»
1- آگهينامه عبارت است از هر نوع محصول چاپي مجلد يا لوح فشرده كه توسط كانون هاي آگهي و تبليغاتي با هدف تبليغ كالا يا خدمات منتشر و در گستره فعاليت همان كانون توزيع ميشود.
تبصره 1 : آگهينامههايي كه در مورد حرفه يا صنعتي خاص منتشر ميشوند قيد مكان ندارند.مشروط به آن كه حداقل 90 درصد آگهيهاي آنها منحصر به آن صنعت يا حرفه باشد.
تبصره 2: انتشار آگهينامههاي غيرمجلد منوط به نظر كميته تبليغات استان و با رعايت مفاد اين دستورالعمل ميباشد.
2- انتشار آگهينامه تنها توسط كانونهاي آگهي و تبليغاتي داراي پروانه فعاليت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با اخذ موافقت اصولي از كميته تبليغات استان مجاز ميباشد.
تبصره 1: صدور موافقت اصولي براي آگهينامههاي مربوط به حرفه خاص (موضوع تبصره يك ذيل بند يك) به عهده دفتر تبليغات و اطلاعرساني ميباشد.
تبصره 2: كانون فقط مجاز به انتشار يك آگهينامه عمومي پس از كسب موافقت كميته استان ميباشد و انتشار چند آگهينامه براي حرفه و صنعتي خاص منوط به اخذ موافقت از دفتر تبليغات و اطلاعرساني است.
3- دوره انتشار آگهي نامه كمتر از ده روز مجاز نيست.انتشار شماره فوق العاده و به صورت موردي با موافقت كميته تبليغات استان امكانپذير است.
4- توزيع آگهي نامه هاي موضوع اين دستورالعمل به عنوان ضميمه نشريات ممنوع است.
تبصره: كانونها ميتوانند ضميمه نيازمنديهاي نشريات را طي توافق با آنها منتشر نمايند.بديهي است مطابق قانون مطبوعات؛ اين ضمائم با مسئوليت نشريات منتشر مي شوند.
5- توزيع آگهي نامه در مكان عرضه نشريات مانند دكه هاي مطبوعاتي مجاز نيست.
6- آگهينامه بايد به طور رايگان عرضه شود و فاقد قيمت باشد.
7- مطالب مندرج در آگهينامهها منحصراً بايد به آگهيهاي تبليغاتي اختصاص يابد و چاپ هرگونه تصوير يا مطلب تحريري اعم از خبر، گزارش، مصاحبه، يادداشت و مقاله در آگهينامه ممنوع است.تبصره: درج پيامهاي عامالمنفعه فرهنگي نظير اشاعه فرهنگ ديني – ملي؛ مسائل مربوط به رعايت بهداشت فردي و اجتماعي، رعايت صرفهجويي در مصرف آب و انرژي، احترام به حقوق ديگران مشروط بر آن كه حجم هر پيام از 30 كلمه و مجموع پيامهاي آگهينامه در هر بار انتشار از 10 مورد تجاوز نكند، بلامانع است.
8- درج آگهيهاي احزاب و نهادهاي سياسي و آگهي نامزدهاي انتخاباتي در آگهينامه ممنوع است.
9- جذب و درج آگهيهاي دولتي مانند مناقصهها، مزايدهها، حصر وراثت و ثبت شركتها و مؤسسات در آگهينامهها ممنوع است.
10- نام كانون تبليغاتي و عبارت ((آگهي نامه)) بايد در بالاترين قسمت روي جلد آگهينامه، به طوري كه حداقل 25 درصد صفحه را شامل شود به طور واضح قيد شود.افزودن هرگونه اسم يا عنوان ديگر مانند ويژهنامه، پيششماره، فوقالعاده و عناوين مشابه ممنوع است.
11- نامگذاري يا انتشار آگهي نامه همنام با نام نشريات، نام كانونهاي آگهي و تبليغاتي و ساير آگهي نامه هاي كشور مجاز نيست.
تبصره 1: كميته تبليغات استانها به هنگام صدور موافقت اصولي براي انتشار آگهي نامه؛ بررسي لازم را از بانك رسانه هاي كشور (برخط) به عمل مي آورند.
تبصره 2: كانونها مي توانند براي نامگذاري آگهي نامه از نام ديگري به غير از نام كانون استفاده نمايند و رعايت مفاد بند مربوطه (11) و تبصره 1 اين بند الزامي است.
12- نشان (لوگو) آگهينامه نبايد مشابه نشان نشريات يا آگهينامههاي ديگر كشور باشد.
13- كانونهاي آگهي و تبليغاتي ميتوانند در آگهينامه براساس نوبت انتشار، نام ماه، فصل و سال انتشار را بدون درج شماره رديف يا مسلسل قيد كنند.
14- آگهينامه بايد داراي شناسنامهاي در ابعاد حداقل دو كادر در صفحههاي ثابت باشد كه در آن نام كانون آگهي و تبليغاتي و شماره پروانه فعاليت آن، نام مدير مسؤول كانون، نشاني، شماره تلفن و حوزه جغرافيايي تحت پوشش و نام چاپخانه؛ نشاني و شماره تلفن آن در شناسنامه درج شود.
15- پذيرش و درج آگهي در آگهي نامه منوط به رعايت قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي؛ عناوين و اصطلاحات بيگانه و آيين نامه اجرايي آن مي باشد.
16- كانونهاي آگهي و تبليغاتي در درج آگهيها موظف هستند علاوه بر رعايت مواد 11، 12، 13، 14، 15 و 17 آييننامه تأسيس و نظارت بر نحوه كار و فعاليت كانونهاي آگهي و تبليغاتي، بندهاي ماده 3 دستورالعمل اجرايي مصوب جلسه 11/2/79 كميته مركزي سازمانهاي تبليغاتي كشور و ساير قوانين و مقررات موضوعه از جمله قوانين مربوط به تبليغات خدمات پزشكي را رعايت كنند.
تبصره: كانونهاي آگهي و تبليغاتي منتشركننده آگهينامه موظف هستند به هنگام پذيرش يا دريافت سفارش چاپ آگهيها مجوزها و مستندات قانوني لازم مركز سفارشدهنده را دريافت و در صورت درخواست ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استانها ارائه نمايند.
17- كانونهاي آگهي و تبليغاتي موظف هستند تعداد 5 نسخه از آگهينامهها را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان محل فعاليت خود تحويل و برگه اعلام وصول دريافت كنند و در مورد آگهينامههاي تخصصي نيز تعداد 5 جلد به دفتر تبليغات و اطلاعرساني تحويل و رسيد دريافت نمايند.
18- با انتشار اين دستورالعمل تمامي كانونهاي آگهي و تبليغاتي كه در حال انتشار آگهينامه ميباشند موظفند نسبت به كسب موافقت اصولي از مراجع تعيين شده در اين دستورالعمل اقدام نمايند. در غير اين صورت انتشار آگهينامه توسط آنها غيرمجاز خواهد بود و از فعاليت اين كانونها ممانعت به عمل خواهد آمد.
دستورالعمل انتشار آگهينامهها در هفتاد و چهارمين جلسه مورخ 10/06/1393 كميته مركزي سازمانهاي تبليغاتي كشور به تصويب رسيد و از زمان ابلاغ جايگزين دستورالعمل هاي قبلي شده و لازم الاجرا مي باشد.