شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پيشنهادهايي براي پربركت شدن ديد وبازديدها
دوشنبه، 25 اسفند 1393 - 23:40 کد خبر:16111
در ايام عيد كه ظاهر خوبي دارد يعني فرصتي براي ديد و بازديد و سفر و شادي است و شهر و روستاها و خانه‌ها براي پذيرايي آماده است و هواي معتدل همراه با سبزي زمين و شكوفه‌هاي درختان و امثال آن به چشم مي‌خورد سزاوار است كه اين ظاهر زيبا با باطني همراه باشد و تبريك ظاهري همراه با بركت عملي باشد.

به گزارش شارا؛ حجت‌الاسلا‌م‌قرائتي رئيس ستاد مركزي اقامه نماز در آستانه فرارسيدن ايام نوروز سال 94 پيامي با عنوان تبريك عملي به هموطنان گرامي داده است كه به شرح است:
 

بسم الله الرحمن الرحيم
تبريك عملي
به همه هموطنان با احترام و جمله مباركه «سلام عليكم »، سلام مي كنم و برايتان آرزوي سلامتي و توفيق دارم.


به فكرم رسيد در آغاز سال 94 از يك معلم قديمي كلمه تبريك را معنا كنم:
تبريك از بركت است و هر چيزي، هم ظاهري دارد و هم باطني كه بايد به هردو توجه داشت يعني هم به پوست هم به مغز، آري اگر هريك از پوست يا مغز تخمه را بكاريم سبز نخواهد شد و بايد به هردو توجه شود تا نتيجه دهد.


در ايام عيد كه ظاهر خوبي دارد يعني فرصتي براي ديد و بازديد و سفر و شادي است و شهر و روستاها و خانه‌ها براي پذيرايي آماده است و هواي معتدل همراه با سبزي زمين و شكوفه‌هاي درختان و امثال آن به چشم مي‌خورد سزاوار است كه اين ظاهر زيبا با باطني همراه باشد و تبريك ظاهري همراه با بركت عملي باشد.


اين ديد و بازديدها قالب و تبريك ظاهري است، ولي قلب آن چيست؟


مغز اين تبريك اموري است از جمله اينكه:
1-در اين ديد و بازديدها ثروتمندان فاميل ، مخفيانه از فقراي فاميل دستگيري كنند.


2- اگر ميان فاميل افرادي با هم كدورتي دارند آنان را آشتي دهند.


3- اگر نوجوانان فاميل در بعضي از درس‌هاي خود ضعيف هستند به آنان كمكي شود.


4- اگر شخصي گرفتار بدهي يا زندان است آن را نجات دهيم.


5- اگر در جلسات گناه مي‌شود با برخورد خوب، مانع شويم.


6- اگر براي بعضي از افراد فاميل سؤال و شبهه‌اي
مطرح شده ما واسطه شوبم و جوابش‌را‌ از يك دانشمندي دريافت و شبهه آن را برطرف كنيم.


7- اگر در فاميل و همسايگان خانواده شهداء و جانبازان وجود دارند، ديدار با آنان را بر ديگران مقدم بداريم.


8- در سفر از كساني كه در جاده ها خدمت مي‌كنند (پليس، هلال احمر، راهداري) حداقل با زبان ، تشكر كنيم.


9-براي همسريابي افراد مجرد فاميل واسطه گري و شفاعت كنيم.


اسلام عزيز ما در كنار سفارشات عمومي چند سفارش ويژه براي بستگان دارد كه من به عنوان معلم قرآن دو سه جمله از آن سفارشات قرآني را به شما هديه مي كنم و دوست دارم خدمتي به شما كرده باشم.
قرآن ، يك جا به پيامبر مي فرمايد بستگان نزديك خود را از خطرها هشدار بده ( و انذر عشيرتك الأقربين) و در جاي ديگر مي‌فرمايد خودتان و بستگانتان را از آتش دوزخ حفظ كنيد ( قو‌أنفسكم و اهليكم ناراً) كه در حديثي در تفسير آيه مي‌خوانيم مراد از اين حفظ ، آن است كه آنان را به نماز و زكات و تقوا سفارش كنيم .


و در جايي ديگر مي فرمايد كه لقمان حكيم فرزندش را به نماز و امر به معروف و نهي از منكر و تواضع نسبت به مردم و توجه به معاد سفارش كرد.جالب آن است كه قرآن درباره پيامبر مي فرمايد او در كنار نبوت و رسالت به خانواده خود رسيدگي ويژه داشت.


خواننده عزيز! اين رسيدگي و كمك به فاميل، قلب و مغز اين ديد و بازديدها است. راستي اگر در اين ديد وبازديدها به مشكلات يكديگر نرسيم از بسياري از بركات محروم خواهيم شد.


تبريك يعني ديد و بازديد خود را با اين امور رشد وبركت دهيم. اينكه خداوند به پيغمر مي‌فرمايد ما به تو كوثر داديم و مراد، كوثر فاطمه زهراست و معناي كوثر خير فراوان است و ناگفته پيداست عطاي خداوند بزرگ، به بهترين فرد هستي، كوثر و خير فراوان است. ما نيز مي توانيم بانيت خالص و همت بلند و خدمت بي‌منت و دستگيري از ديگران تا حدي از خود كوثر بسازيم، يعني خود و كارهاي خود را تا آنجا كه مي‌شود به خير زياد و كوثر تبديل كنيم.


كوتاه سخن آنكه عيد امسال كه با شهادت حضرت زهرا (س) مقرون است و به عبارت ديگر تبريك عيد با كوثر قرآن مقرون است و معناي تبريك و كوثر نيز به هم نزديك است بيائيم در ميليون‌ها ديد و بازديدي كه در فاميل صورت مي‌گيرد مشكلي را (‌جزئي يا كلي) حل كنيم تا تبريك ظاهري ما پر مغز شود و البته اين، نياز به استمداد از خداوند و توفيق الهي دارد.


ساده ترين راه براي تبريك و بركت و كوثر آن است كه ديگران را در خوبي‌ها شريك كنيم و همت خود را از مسائل فردي و جزئي به مسائل عمومي سوق دهيم همانگونه كه نماز، ما را اينگونه تربيت مي كند كه بگوئيم:
1- پروردگارا همه ما را (نه فقط من را) هدايت كن (إهدنا)
2- و در سلام بگوئيم السلام علينا نه سلام به يك شخص
3- و مي‌گوئيم درنماز،خداوند شنونده ستايش همه موجودات
است (سمع الله لمن حمده) نه فق شنونده ستايشمن و نفرمود سمع الله لحمدي
4- در سراسر قرآن و روايات و برنامه‌هاي پيامبر و اهل بيت معصومش صدها نمونه به چشم مي‌خورد كه رشد و بركت و سعادت و خوشي را فقط براي خود نمي‌خواستند بلكه براي همه مي‌خواستند و اين است معناي تبريك و كوثر.
 

در پايان ضمن دعا براي شما عزيزان، سال خوبي را برايتان آرزومندم . نوروز، ايام سفر است؛ از نماز در سفر غافل نشويد؛چرا كه نماز،سفر شمارا پر خير و بركت مي‌كند.
محسن قرائتي
روابط عمومي ستاد اقامه نماز