شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 15 نكته درباب دريافت پوشش از رسانه ها در سال 2015
چهارشنبه، 10 دی 1393 - 18:49 کد خبر:15053
تصور كنيد كه اگر تنها يك چهارم آنها با يك گزارشگر تماس گرفته باشند تا از او پوشش خبري دريافت كنند، چه حجمي از درخواست براي گزارشگران رفته است. اين يعني شما با چند صد هزار شركت روبرو هستيد! در حقيقت، ايميل شما براي اليسون شانتل از بيزينس اينسايدر درباره نوآوري در نرم افزار جديد احتمالا بعد از 299 ايميل بعدي قرار مي گيرد كه در اينباكس وي همچنان ناخوانده باقي مي ماند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به اين دليل دريافت يك پوشش خبري رسانه اي سخت است كه با سر و صدا همراه مي باشد. نگاهي به بازار اپليكيشن ها بياندازيد. همچنان از ژوئن 2014، تعداد 1.2 ميليون نرم افزار در آي تيون بوده است.


تصور كنيد كه اگر تنها يك چهارم آنها با يك گزارشگر تماس گرفته باشند تا از او پوشش خبري دريافت كنند، چه حجمي از درخواست براي گزارشگران رفته است. اين يعني شما با چند صد هزار شركت روبرو هستيد!
در حقيقت، ايميل شما براي اليسون شانتل از بيزينس اينسايدر درباره نوآوري در نرم افزار جديد احتمالا بعد از 299 ايميل بعدي قرار مي گيرد كه در اينباكس وي همچنان ناخوانده باقي مي ماند.


بنابراين، به منظور جلب توجه، شما بايد هوشمندانه با رسانه تماس بگيريد.
در اين نوشتار به 15 مورد از تكنيك هايي كه مي تواند به شما كمك كند تا در سال 2015 نظر خبرنگاران را به خود جلب كنيد، اشاره مي شود. آنها تجارب من با شركت هايي چون بلومبرگ، بيزينس اينسايدر، بازفيد، كي كيو اي دي، مش ايبل، تك كرانچ، سان فرانسيسكو كرونيكل، توماسون روييترز، وايرد، وال استريت ژورنال و سايرين است.


1. نكته كليدي خود را ابتدا بگوييد.
در اشاره به يك گزارشگر، ليد خبرتان را دفن نكنيد. وقتي يك مصاحبه رسانه اي انجام مي دهيد، ابتدا نكته اصلي خودتان را بيان كنيد. برنامه ريزي نكنيد كه آن را در صفحه 45 پرزنتيشن خود نشان دهيد.


2. كوتاه بيان كنيد.
يك گزارشگر حدود 100 تا 300 ايميل در طول روز دريافت مي كند كه مي خواهند او را متقاعد كنند كه خبرشان داراي ارزش است. صندوق صوتي آنها مملو از اين صداهاست. يك ايميل كوتاه ممكن است به طور كامل خوانده شود. براي افزودن جزئيات، لينك بدهيد. استاد روابط رسانه اي استندفورد من و نويسنده اسبق روزنامه سانفرانسيسكو كرونيكل، مارشال ويلسون مي گويد: يك جمله نبايد بيشتر از 27 كلمه باشد. پيام هاي كليدي اگر بخواهند ديده شوند نبايد به بيش از نه ثانيه براي بيننده وقت نياز داشته باشند.


3. ابتدا داستان ها را بخوانيد.
پيش از اينكه پم ادستورم در نخستين رويداد رسانه اي با بيل كيتس شركت كند، به پيشينه شركت هاي خودشان مراجعه كرد و تمام مجلات را از ابتدا تا روزي كه مي خواست صحبت كند را مطالعه كرد. وي سپس توانست مذاكره هوشمندانه اي با خبرنگاران داشته باشد. او موسس شركت روابط عمومي واگنر ادستروم است.


4. رقابت در متقاعد كردن خبرنگاران.
پيتر جان شوار از كي كيو اي دي در كلاس روابط رسانه اي من در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه استنفورد سخن مي گفت. او گفت او احتمال ندارد كه يك داستان را دو بار پوشش دهد. با او تماس نگيريد و نگوييد، «من من ديدم كه موضوع فلان را پوشش داده ايد، شركت من دقيقا همين كار را مي كند.» به جز متقاعد كردن افرادي كه تاكنون هيچ داستاني نداده اند، اين كار براي سايرين امكان كمي دارد، بويژه براي يك خبرنگار در يك رسانه رقابتي.


5. ارائه چيزي ويژه كه درباره هيچ چيز نيست.
تك كرانچ از داستان هايي مشاركتي كمك مي گيرد اما آنها هيچ چيزي كه منحصر به فرد باشد ارائه نمي كنند.


6. پرش به عقب بعد از شكست.
نگذاريد روابط رسانه اي عالي مردمي به عقب باز گردند. زمان بندي ممكن است تمام شود. اين ممكن است يك سال ساخت روابط را براي خريد اپليكيشن را در اداره منزل نياز داشته باشد. براي مثال، اين موردي بود كه يكي از مشتريان من مطرح مي كرد.


7. تماس با خبرنگار صحيح.
اگر داستان شما مربوط به يك نرم افزار بازاريابي اجتماعي بي تو بي است، با نويسنده كسب و كار در رسانه هاي اجتماعي هافينگتون پست تماس بگيريد و از تماس با يك وبلاگ نويس نخبه در مسائل سياسي روز خودداري كنيد. پروفايل ها را در توييتر چك كنيد تا بتوانيد روزآمد جزئيات شغل افراد را ببينيد. تغييرات در مشاغل خيلي زياد اتفاق مي افتند.


8. وانمود كنيد كه با مادربزرگتان صحبت مي كنيد.
از استفاده كردن واژه هاي تخصصي مانند «ماموريت بحراني» و مانند آن بپرهيزيد و هر چه مي گوييد را توضيح دهيد. اگر يك دستگاه ذخيره سازي در فروشگاه براي 500 فيلم جا دارد، ديگر از گيگابايت صحبت نكنيد. وانمود كنيد كه داريد با مادر بزرگتان صحبت مي كنيد.


9. به مكان ها برويد.
براي افزايش شانس خود در ملاقات با خبرنگاران، به سراغ آنها برويد و توجه شان را به خودتان جلب كنيد. يك گفتگو در كنفرانس صنعتي يا يك ملاقات ترتيب دهيد. به يك شهر سفر كنيد كه گزارش گران در آنجا حضور دارند. من يك ملاقات با لزي لاپوسكي از وايرد و سيليكون ولي ترتيب دادم كه اخيرا در نتيجه آن توانستم مقاله اي فوق العاده را در مورد موضوع مورد نيازم بدست بياورم.


10. يك داستان كامل بگوييد.
داستان سرايي يك آغاز، ميانه، انتها و قهرمان دارد. شخص را زماني وارد كنيد كه شما با يك گزارشگر در حال صحبت مي باشيد. در مجموع حقيقت اين است كه صاحبان شركت دوست ندارند كه مشكلات مشتريان برجسته شود. داستان هاي فيلم سوني كه در قالب «مصاحبه» منتشر شد، مشكلات زيادي را براي آنها به وجود آورد.


11. يك داستان بگوييد كه قلب ماجرا در آن باشد.
يك مشتري اپليكيشن يكي از ويژگي هاي جديد برنامه اش را پيش از اطلاعيه آزمايش كرد. داستاني برجسته در ارتباطات درباره يك مادر بود كه سعي مي كرد ملاقاتش را به پايان برساند كه بتواند كادوي كريسمس را به بچه هايش برساند. اين باعث جلب توجه شد. مشتري ديگري داستاني درباره اينكه چطور سه جراحي قلب باز بر روي يك جوان 19 ساله انجام شده است. اينكه وي هنوز سالم است و الهام بخش موسس شركت نرم افزار تناسب اندام مي باشد در حاليكه هنوز در مدرسه است.


12. اخبار را اعلام كنيد اما به موقع اين كار را انجام دهيد.
كمپين شما نياز دارد كه با آنچه كه در دنيا اتفاق مي افتد همخوان باشد. دقيقا الان به نظر مي رسد كه فيلم سوني با نام «مصاحبه»، قطعنامه اي براي خريدهاي نوروزي در سال جديد است. يك هفته پيش بيل كوسبي اين جايگاه را داشت. به زودي كاهش وزن و تناسب اندام، در سوپر بال 2015 و روز ولنتاين مطرح مي شود. در آگست اين مساله به مدارس باز مي گردد.


13. از عناصر غافلگيري استفاده كنيد.
اسنپ چت، نرم افزار «ناپديد سازي پيام» زماني براي ارزشمند شدن از طريق عمومي سازي يافته است و اين كار را با رد كردن پيشنهاد 3 ميليون دلاري فيسبوك انجام داد. جاي تعجب است كه اين كار را به خاطر تعيين مقدار مطلق انجام دادند. بعد از آن، هركسي مي داند كه آنها بوده اند. گزارشگران دوست دارند كه شگفت زده شوند.


14. به صورت بصري ارائه دهيد.
هميشه يك عكس از بنيانگذار، عكسي از صفحه اپليكيشن و ساير گرافيك هاي دستي داشته باشيد. اينفوگرافيك ها و ويدئوها محبوب هستند. براي يادداشت هاي رسانه اجتماعي، از يك ابزار رايگان گرافيكي مانند كانوا استفاده كنيد. يك عكاس باهوش خبري استخدام كنيد تا بتوانند كارهاي روابط عمومي شما را عكاسي كنند.


15. اين را به خودتان بنويسيد.
برخي رسانه ها نظير بازفيد، تكچرچ، و وايرد با مود مشاركتي را مي پذيرند. وبلاگ من بر روي يك وبسايت محبوب حمايت شده است. اگر مقالات شما خوب است، اين مي تواند در صفحه اصلي ترويج شود. جسارت شركت عمومي سرمايه گذاري كاتاليست پارتنرز به عنوان شركتي شناخته شده است كه صاحب مواد منتشر شده خودش است. اين به اين دليل است كه رئيس ارتباطات بازاريابي آن خودش يك خبرنگار مي باشد.


در هر موردي، اگر شما اين نكات را سعي كنيد و هنوز زمان هاي سختي داريد، شخصي را با تجربه رسانه اي براي كمك استخدام نماييد.


مترجم: عادل ميرشاهي (سردبير شارا)
منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)