شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : جهان در سال 2014 از دريچه دوربين
دوشنبه، 8 دی 1393 - 14:54 کد خبر:14996
سال ۲۰۱۴ در حال نزديك شدن به روزهاي پاياني و باز كردن راه براي سال جديد ميلادي است. جهان در اين سال شاهد حوادثي گوناگون و بعضا فراموش نشدني بود. تلخ و شيرين سالي كه گذشت را در اين آلبوم عكس ببينيد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، سال ۲۰۱۴ در حال نزديك شدن به روزهاي پاياني و باز كردن راه براي سال جديد ميلادي است. جهان در اين سال شاهد حوادثي گوناگون و بعضا فراموش نشدني بود. تلخ و شيرين سالي كه گذشت را در اين آلبوم عكس ببينيد.



توده‌اي هواي سرد اوايل ژانويه سال ۲۰۱۴ آمريكا و كانادا را در برگرفت و زندگي بيش از ۱۸۰ ميليون نفر را مختل كرد. دست‌كم ۲۰ نفر جان باختند. سرماي هوا ركورد منفي ۵۰ درجه بر جاي گذاشت و حتي بخش‌هايي از آبشار عظيم نياگارا يخ زد.

 


روز ۷ فوريه بيست و دومين دوره از بازي‌هاي المپيك زمستاني در شهر سوچي روسيه افتتاح شد. اين دوره از مسابقات المپيك گران‌ترين و گرم‌ترين دوره در تاريخ لقب گرفت. روسيه با ۳۳ مدال، نروژ با ۲۶ مدال و كانادا با كسب ۲۵ مدال به ترتيب اول تا سوم شدند. بازي‌هاي المپيك سوچي در مجموع ۵۰ ميليارد دلار هزينه داشت.



مركز شهر كيف در محاصره آتش و خون. روز ۲۰ فوريه ۸۰ نفر از معترضان اوكرايني در ميدان كيف جان خود را از دست دادند. اندكي پس از آنان يانوكوويچ، رئيس‌جمهور پيشين اوكراين، فراري و جنگ بر سر "تصاحب" اين كشور آغاز شد. روسيه از بيم از دست دادن نفوذش در اوكراين‌، آماده عبور از خط قرمزها بود. با اعمال تحريم‌هاي آمريكا و اتحاديه اروپا عليه مسكو بار ديگر صحبت از به راه افتادن "جنگ سرد جديد" به ميان آمد.
 



روز ۸ مارس هواپيماي مسافربري MH370 با ۲۳۹ سرنشين در راه كوالالامپور به پكن به يكباره از تمامي رادارها ناپديد شد. نتايج تحقيق‌ها مشخص كردند كه هواپيما در ميانه راه مسير خود را به سمت استراليا عوض كرده است. مفقود شدن اين هواپيما به زودي به يكي از معماهاي حل نشده تاريخ تبديل شد كه علي‌رغم جستجوهاي گسترده، تا به امروز نيز پاسخي براي آن يافته نشده است.



در ماه مارس نخستين موارد ابتلا به بيماري ابولا در گينه، واقع در غرب آفريقا، مشاهده شد و اين‌گونه بود كه آغاز بزرگترين اپيدمي ابولا در تاريخ بشر رقم خورد. اندكي بعد در همان ماه، سيرالئون و ليبريا نيز گرفتار ويروس ابولا شدند. به گزارش سازمان جهاني بهداشت، تا ماه دسامبر بيش از ۱۷ هزار مورد ابتلا به بيماري ابولا ثبت شده كه در اين بين بيش از ۶ هزار تن به واسطه اين بيماري از پاي درآمده‌اند.



روز ۱۴ آوريل گروه تروريستي بوكو حرام بيش از ۲۰۰ دانش‌آموز دختر را در نيجريه ربوده و به گروگان گرفت. اين گروه اسلام‌گراي افراطي تهديد كرد كه اين دختران را به عنوان برده يا براي ازدواج اجباري به فروش خواهند رساند. بوكو حرام سال‌هاست كه با دولت نيجريه براي به دست آوردن مناطق شمال شرق اين كشور در جنگ است.



خوان كارلوس، پادشاه ۷۶ ساله اسپانيا، تاج سلطنت را به پسرش واگذار كرد. شاهزاده فيليپه، وليعهد اسپانيا، روز ۱۹ ژوئن به عنوان پادشاه جديد اين كشور بر تخت سلطنت نشست. او و همسرش ملكه لتيتسيا دو دختر دارند.

 


روز ۲۹ ژوئيه گروه تروريستي "دولت اسلامي" (داعش سابق) در سوريه و عراق اعلام خلافت كرد. اين گروه بخش‌هاي بزرگي از اين دو كشور را تحت كنترل گرفته و بسياري از ساكنان را به قتل رساند. "دولت اسلامي" در تابستان جان صدها ايزدي را در شمال شرق عراق گرفت. ده‌ها هزار ايزدي از بيم جان خود با ترك خانه‌هايشان، آواره كوه‌هاي اطراف شدند. آمريكا از ماه اوت حملات هوايي خود عليه مواضع اين گروه تروريستي را آغاز كرد.



روز ۱۳ ژوئن تيم ملي فوتبال آلمان با شكست آرژانتين، به عنوان قهرماني در رقابت‌‌هاي جام جهاني برزيل دست يافت. گل پيروزي اين ديدار در دقيقه ۱۱۳ توسط ماريو گوتزه وارد دروازه آرژانتين شد. آلمان با اين قهرماني براي چهارمين بار پس از سال‌هاي ۱۹۵۴، ۱۹۷۴ و ۱۹۹۰ جام طلايي را با خود به خانه آورد.



در هشتم ماه ژوئيه ارتش اسرائيل، در پاسخ به موشك‌پراني از نوار غزه، حمله هوايي به نوار غزه را آغاز كرد. در بيانيه ارتش اسرائيل آمده بود كه هدف از اين حمله پايان دادن به پرتاب موشك از نوار غزه به اسرائيل است. در روزهاي مياني ماه ژوئيه حمله زميني اسرائيل به نوار غزه نيز آغاز شد. در اين جنگ ۵۰ روزه حدود ۲۱۰۰ فلسطيني و ۷۰ اسرائيلي كشته شدند. طبق آمار ۲۰ هزار خانه در نوار غزه ويران شدند.
 



۱۷ ژوئيه يك فروند بوئينگ ۷۷۷ خطوط هواپيمايي مالزي با ۲۹۸ سرنشين بر فراز شرق اوكراين هدف قرار گرفته و سقوط كرد. هيچ‌كدام از سرنشينان اين هواپيما زنده نماندند. ۱۹۳ نفر از قربانيان اهل هلند بودند. دولت اوكراين و جدايي‌‌طلبان طرفدار روسيه متقابلا يكديگر را مسئول حمله به اين هواپيما دانستند. طبق گفته سازمان اطلاعاتي آلمان، موشك پرتاب شده به سوي اين هواپيما از سوي جدايي‌طلبان شليك شده بود.
 



۹ اوت يك پليس سفيدپوست آمريكايي به نام دارن ويلسون، نوجواني سياه‌پوست به نام مايكل براون را هدف گلوله قرار داد و از پا درآورد. اين رخداد بحث‌هاي گسترده‌اي را در مورد تبعيض نژادي در آمريكا به راه انداخت. شهر فرگوسن، محل وقوع حادثه، به مدت چند هفته شاهد اعتراض و نآارامي‌ بود. پس از آنكه يك هيئت منصفه عالي ويلسون را تبرئه كرد، بسياري در اعتراض به تبعيض نژادي در ۱۷۰ شهر ديگر آمريكا به خيابان آمدند.



شامگاه ۱۰ اوت ماه براي نخستين بار در ۲۰ سال گذشته نزديكترين فاصله را با زمين داشت. ساكنان زمين در آن شب شاهد ماهي بزرگتر و روشن‌تر از هميشه بودند. منجمان به اين پديده "ماه كامل" مي‌گويند. ماه بزرگترين جرم آسماني است كه از زمين ديده مي‌شود و همواره ساكنان كره زمين را مجذوب و مسحور خود كرده است.



ماه سپتامبر اسكار پيستوريوس، قهرمان پارالمپيك، به اتهام قتل غيرعمد دوست دخترش ريوا استين‌كامپ محاكمه و به پنج سال حبس محكوم شد. اين پرونده پوشش گسترده‌اي در رسانه‌هاي جهان داشت. پس از صدور اين حكم، دادستاني خواستار تجديد نظر شده و اين پرونده قرار است بار ديگر به جريان بيافتد. خواست دادستاني اين است كه اتهام پيستوريوس قتل عمد شناخته شده و مجازات جديدي براي وي در نظر گرفته شود.



۱۹ سپتامبر كمپاني چيني "علي‌ بابا" وارد بازار بورس شد. اين كمپاني با ورود به بازار بورس ۲۵ ميليون دلار سود كسب كرد و به اين ترتيب "بزرگترين ورود به بازار بورس در تاريخ" را رقم زد. جك ما، رئيس "علي بابا" پيش از آن معلم زبان انگليسي در چين بود. او ۱۵ سال پيش اين كمپاني را در آپارتمان يك اتاق خوابه‌اش به راه انداخت. علي بابا هم‌اينك ۲۰۰ ميليون دلار ارزش دارد و جك ما ثروتمندترين مرد چين شناخته مي‌شود.

 


۲۶ سپتامبر ۴۳ دانشجو در شهر ايگوالا در مكزيك بازداشت و سپس ناپديد شدند. احتمال داده مي‌شود كه اين دانشجويان به دستور شهردار اين شهر به يك باند مافياي مواد مخدر تحويل داده شده و سپس تمامي‌شان توسط اين باند به قتل رسيده باشند. در پي اين حادثه سراسر مكزيك براي چندين هفته شاهد اعتراضات ضد دولتي بود. معترضان دولت، پليس و باندهاي تبهكار را به همدستي با يكديگر متهم كردند.



بيش از يك ميليون نفر روز ۹ نوامبر در شهر برلين بيست و پنجمين سالگرد فروپاشي ديوار را جشن گرفتند. نقطه اوج اين مراسم رها كردن بادكنك‌هاي سفيدرنگ در آسمان شهر بود. ديوار برلين به مدت ۲۸ سال سر پا بود. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان كه در جشن ۲۵ سالگي فروپاشي ديوار برلين حضور داشت، گفت: «اين رخداد به ما نشان داد كه رؤياها مي‌توانند به حقيقت بپيوندند.»



به گفته سازمان ملل نزديك به ۳۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ از بيم جنگ، فقر يا تعقيب توسط دولت‌ها، تقدير خود را به قايق‌هايي سپردند كه پناهجويان را به اروپا منتقل مي‌كنند. ۲۰۷ هزار نفر از اين افراد موفق شدند با عبور از درياي مديترانه خود را به اروپا برسانند. ركورد ورود بيشترين پناهجو به اين قاره تا پيش از آن با ۷۰ هزار نفر متعلق به سال ۲۰۱۱ بود. اما در سال ۲۰۱۴ اين شمار تقريبا سه برابر بوده است.

 


در ۱۰ سپتامبر ملاله يوسف‌زي، دختر ۱۷ ساله پاكستاني و فعال حقوق كودكان، جايزه نوبل صلح را دريافت كرد. او جوان‌ترين فردي است كه تاكنون موفق به دريافت اين جايزه معتبر شده است. نوبل صلح در سال ۲۰۱۴ به طور مشترك به ملاله يوسف‌زي و كايلاش ساتيارتي فعال حقوق كودكان از هند اهدا شد.



روز ۱۶ دسامبر اعضاي مسلح طالبان به مدرسه‌اي در شهر پيشاور پاكستان حمله كرده و بيش از ۱۴۰ نفر را به رگبار گلوله بستند. بيشتر قربانيان كودكان بودند. طالبان اعلام كرد كه اين اقدام را به تلافي حملات اخير ارتش عليه مواضع اين گروه انجام داده است. جامعه بين‌الملل به شدت اين حركت را محكوم كرد. طالبان افغانستان نيز با انتقاد از حمله طالبان پاكستان به اين مدرسه، آن را حركتي "غيراسلامي" خواند.


منبع:بهار