شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : خبرنامه؛ آئينه ماحصل عملكرد و تلاش صادقانه مجموعه افراد يك سازمان
چهارشنبه، 3 دی 1393 - 11:56 کد خبر:14906
اگر خبرنامه به عنوان ابزاري براي پر رنگ سازي ماحصل عملكرد و تلاش صادقانه مجموعه افراد تلقي گردد. اين تبليغ صادقانه و شرافتمندانه محرك انگيزشي قوي براي همه افراد به حساب مي آيد و در واقع خبرنامه آئينه محسوب مي‌شود كه در آن آئينه تك تك افراد به درستي و صحيح تصويري شفاف از فعاليت و تلاش خود را در آن ببيند

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  منابع انساني به عنوان يكي از اركان اصلي سرمايه اي در ايجاد، شكل‌گيري و توسعه هر سازمان محسوب مي‌گردد. نقش كليدي سرمايه انساني در تحقق اهداف، برنامه ها و سياست هاي كمي و كيفي و دوام و بقاء هر سازمان امري كاملاً محسوس و انكار ناپذير است،

 

به عبارت ديگر مديريت انديشمندانه همواره نگاه اصولي و منطقي را معطوف سرمايه انساني از حيث تفكر، ابداع، خلاقيت و نيروي كار مي‌سازد. اما بايد بدانيم كه صرف نگاه عقلائي و خردمندانه به نيروي انساني در چارچوب ساختار و اهداف سازماني دليل محكم و متقن براي بروز و ظهور خلاقيت،‌ نوآوري، بهره وري و مشاركت تلقي نمي‌گردد. بلكه ضمن تغيير نگرش از نگاه ابزاري به نگاه سرمايه اي به انسان و همچنين فراهم سازي شرايط مناسب و معقول در قالب روابط درون سازماني براي رسيدن به زبان و هدف مشترك و برقراري رابطه تنگاتنگ و اصولي همراه با بكارگيري ابزار ارتباط جمعي مناسب در جهت ارتقاء سطح دانش و آگاهي اعضاء‌ و افراد مجموعه يك سازمان، امري ضروري و اجتناب ناپذير است.

 

زيرا مجموعه علوم با سرعت و شتاب مثال زدني يكي پس از ديگري پلكان ترقي و تكامل را طي مي‌نمايند و در اين سير صعودي، تكنولوژي و فن آوري جديد را به عنوان دستاورد در برقراري و تسريع و تسهيل ارتباطات به جهانيان عرضه مي‌دارند. ضمن آنكه اين واقعيت را بايد پذيرفت كه ذهن كنجكاو،‌ خلاق و پويا همواره مي‌خواهد از اتفاقات و رخدادهاي پيرامون خود بداند و بفهمد و بواسطه احساس تسهيم و مشاركت، دانستن و فهميدن مسائل اطراف را حق قانوني و طبيعي خود مي‌داند. حال مي‌خواهد اين اطلاعات، اخبار،‌ دانسته‌ها و دستاوردها در پيرامون زندگي شخصي و خصوصي باشد و يا اينكه در محيط اداري، اجتماعي و يا در سطح جهاني بروز نمايد.


قدر مسلم آن است كه به هر ميزان محيط به لحاظ گستره جغرافيايي وسيع تر گردد و افراد ذينفع از حيث برگيري و منافع شخصي و اجتماعي بيشتر شود، برقراري ارتباط و اطلاع رساني به شيوه مرسوم و متداول امكان پذير نخواهد شد و در اين حالت نقش ابزار ارتباطي و واسطه هاي ابزاري ملموس‌تر و پررنگ تر خواهد شد. زيرا در يك سازمان به لحاظ ساختار تشكيلاتي و سلسله مراتب اداري و همچنين بواسطه نوع و حجم فعاليت، تلاقي و نزديك سازي،‌ ايده ها،‌ انديشه ها، افكار،‌ نقطه نظرات، پيشنهادات و حتي انتقادات در يك زمان و به صورت يكجا امكان پذير نمي‌گردد و در سايه عدم رابطه شفاف و صحيح و نبودن ابزار مناسب ارتباطي و اطلاع‌رساني، زمينه تحريف،‌ شايعه و بروز و ظهور كانالهاي غير رسمي در سطوح مختلف سازماني تقويت خواهد شد و در واقع زمينه براي انحراف مسير و ايجاد كجروي افراد مهيا مي‌شود و شايد تمام توان و نيرو انساني همواره به جاي انديشه، تعقل، نوآوري و ابداع در صدد رفع ابهامات، برداشت ها غلط، منفي بافي و جدال هاي دروني و شخصي معطوف گردد.

 

بنابراين وجود يك منبع ارتباطي و اطلاع رساني به عنوان روابط عمومي و ايجاد بستر مناسب در قالب بكارگيري ابزار صحيح به نام خبرنامه به عنوان يك نياز و ضرورت در مديريت محسوب مي‌گردد. ضمن آنكه بايد به اين واقعيت اشاره نمود آنچه كه در برقراري ارتباط و اطلاع رساني مهم و اساسي تلقي مي‌گردد وجود يك رابطه منطقي بين ظرف و مظروف و شكل و محتوا است و اگر صرفاً خبرنامه به عنوان يك ابزار ارتباط جمعي در امر آموزش، آگاه سازي، شفاف سازي و ارتقاء بخشي دانسته ها و اطلاعات عوامل و عناصر درون سازماني نتواند به درستي نقشش را ايفاء نمايد بي ترديد مجموعه تلاش، اتلاف وقت و اسراف سرمايه محسوب مي‌گردد و در واقع به عنوان پوشال گذاري و كار فاقد محتوي مشخص، ضعف دست اندركاران و عوامل توليد آن از حيث عدم شناخت و اشراف كافي به اين ابزار مشخص مي‌گردد.

 

ضمن آنكه بايد اين موضوع را متذكر شد كه انعكاس اخبار و بيان مطالب و دستاوردهاي جديد با نگاه آموزشي و اطلاع رساني اگر موجب حركت، تغيير، تحول در سطوح مختلف سازماني نگردد امري عبث و بيهوده است و هر آنچه كه روابط عمومي با عنوان چشم و گوش بينا و شنواي سازمان با تسلط و آگاهي كامل بر شرايط و وضعيت و نيازهاي مخاطبان درون سازماني حركت نمايد و در واقع خبرنامه را محملي براي تسهيل، تسريع و تصريح ارتباطات، اطلاع رساني، تسهيم و مشاركت قرار دهد. آنگاه مي‌توان بر ارزش كار روابط عمومي و ابزار ارتباط جمعي آن صحه گذاشت.


بنابراين روابط عمومي كارآمد و پويا مي بايست با اتخاذ روش و شيوه اصولي با اتكاء به انديشه حرفه اي و اخلاقي آنچنان حركت نمايد كه همواره ضرورت حضور خبرنامه به عنوان يك ابزار درون سازماني براي تك تك اعضاء و عناصر سازمان ملموس باشد و به عبارت ديگر در سايه اين ضرورت و نياز، تداوم و استمرار در قالب انتظار در ذهن افراد شكل گيرد كه گويي خبرنامه چيزي را مطرح مي نمايد و در آن نوشته مي شود كه فرد نياز شخصي و جمعي را در آن مي‌بيند و يا براي او تبيين و تشريح مي‌گردد.

 

در پايان بايد به اين نكته اشاره كرد كه اگر خبرنامه به عنوان ابزاري براي پر رنگ سازي ماحصل عملكرد و تلاش صادقانه مجموعه افراد تلقي گردد. اين تبليغ صادقانه و شرافتمندانه محرك انگيزشي قوي براي همه افراد به حساب مي آيد و در واقع خبرنامه آئينه محسوب مي‌شود كه در آن آئينه تك تك افراد به درستي و صحيح تصويري شفاف از فعاليت و تلاش خود را در آن ببيند و در واقع به نوعي محصول تفكر و كار خود را در آن آئينه تماشا نمايند زيرا انسان چيزي جز علم و عمل نيست و به عبارت ديگر علم و عمل جوهرند و انسان ساز.