شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : زندگينامه پيامبر اكرم ص
چهارشنبه، 15 آذر 1396 - 00:20 کد خبر:14863
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- حضرت محمد ص خاتم پيامبران در روز جمعه هفده ربيع الاول 53 سال قبل از هجرت 570 ميلادي – عام الفيل – در مكه مكرمه از پدري بنام عبدالله و مادري به نام آمنه متولد شدند. هنگام ميلاد پربركت حضرت، مقارن با دوران حكومت انوشيروان در ايران بو

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- حضرت محمد ص خاتم پيامبران در روز جمعه هفده ربيع الاول 53 سال قبل از هجرت 570 ميلادي – عام الفيل – در مكه مكرمه از پدري بنام عبدالله و مادري به نام آمنه متولد شدند. هنگام ميلاد پربركت حضرت، مقارن با دوران حكومت انوشيروان در ايران بود و مورخان همزمان با بدنيا آمدن ايشان چند حادثه را ذكر كرده اند از جمله:

 1- آتش آتشكده فارس خاموش شد.

 2- آب درياچه ساوه خشكيد.

 3- ايوان كاخ مدائن شكست برداشت و .... پيامبر گرامي اسلام هنوز متولد نشده بود كه پدرش عبدالله از دنيا رفت و سرپرستي آن كودك يتيم به جدش عبدالمطلب واگذار گرديد.

 

در قرآن كريم چهار بار نام پيامبر به اسم محمد و يكبار به اسم احمد آمده است. القاب حضرت، مصطفي و خاتم النبيين است. عبدالمطلب كه بيش از 80 سال عمر داشت در بستر بيماري افتاد و دار فاني را وداع كرد و بدين ترتيب سرپرستي حضرت محمد ص بر عهده عموي بزرگوارشان ابوطالب، پدر حضرت علي ع گذارده شد.

 

پيامبر اسلام كه از قبيله قريش بود از همان خردسالي مورد توجه اطرافيان قرار گرفت به طوري كه ابوطالب او را در سن 10 سالگي به امر تجارت و فعاليت هاي اجتماعي وارد كرد و آنقدر حضرت از خود شايستگي نشان داد و مورد اعتماد و اطمينان بود كه به «محمد امين» ملقب گرديد. زندگاني پيامبر با عصر جاهليت مالامال از شرك و نفاق و خراقه پرستي مصادف بود. عاقبت آن حضرت در سن 25 سالگي با حضرت خديجه دختر خويلد كه بانويي پاكدامن بود ازدواج كرد و حاصل آن ازدواج 6 فرزند به نامهاي قاسم – عبدالله – رقيه – اُم كلثوم – زينب – فاطمه زهرا س بود كه هنگام رحلت پيامبر، از فرزندان ايشان تنها حضرت فاطمه زهرا س در قيد حيات بودند.


حضرت محمد ص در عصر خرافه و بت پرستي و آزار و اذيت مشركان، در سن 40 سالگي به پيامبري مبعوث شد و اولين كساني كه نزد وي ايمان و اسلام آوردند، حضرت خديجه س و حضرت علي ع بودند. از آن زمان به بعد رسالت حضرت شروع شد و كار دشوار ترويج دين مبين اسلام آغاز گرديد و از اين جهت، حضرت شديداً مورد اذيت و آزار مشركان و منافقان قرار گرفت.


جسارت و دشمني كفار با حضرت تا به آنجا پيش رفت كه يك شب قصد جان ايشان را نمودند ولي با تدبير و انديشه به موقع پيامبر، نقشه شوم دشمنان خنثي شد و حضرت علي ع در بستر پيامبر خوابيد، كه در تاريخ از آن شب به نام «لَيلَةُ المَبيت» ياد شده است. قرآن كريم به عنوان معجزه محكم و كامل در شب قدر به صورت دفعةً و يكباره بر قلب نازنين پيامبر نازل شد كه صدها سال است راهنماي سعادت و هدايت براي نسل بشري محسوب مي گردد.


يكي از رخدادهاي مهم در زندگي حضرت، هجرت ايشان از مكه به مدينه بود كه خود مبدأ تاريخ هجري براي مسلمانان شده و واقعه اي بنيادين در امر ترويج اسلام به شمار مي رود. در سال دوم هجري قبله مسلمانان از بيت المقدس به جانب كعبه تغيير يافت و پيامبر مجموعاً 27 غزوه يعني جنگهايي كه شخصاً در آنها شركت داشته اند و حدود 35 سَريه يعني جنگ هايي كه پيامبر شخصاً در آنها حضور نداشته است را فرماندهي و رهبري نموده اند. مهمترين جنگ هاي پيامبر با دشمنان اسلام، جنگ بدر – اُحد – خندق و ... بوده است.


در سال هشتم هجرت، مكه به دست مسلمانان فتح شد و نداي اسلام، جان دوباره اي به جامعه بشري بخشيد. پس از آخرين حج پيامبر كه به حَجةُ الوداع مشهور است، سرانجام در 28 صفر سال يازدهم هجري پيامبر گرامي اسلام در سن 63 سالگي چشم از جهان فرو بستند و مرقد مطهرشان در شهر مدينه قرار دارد. امام صادق ع در اين باب فرمودند: با رحلت پيامبر ص به قدري قلب مبارك فاطمه س را اندوه و غم فرا گرفت كه جز خدا هيچ كس اندازه آن را نمي داند. از سخنان گوهربار پيامبر اكرم است كه مي فرمايند:


1- بهترين شما كسي است كه قرآن را بياموزد و به ديگران ياد دهد.
2- نماز نور چشم من است.
3- بهترين كارها، نماز اول وقت است.

 

منبع : كتاب زندگي نامه چهارده معصوم ع نوشته محمدي اشتهاردي.
تهيه و تلخيص : حسن خسروي