شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : استراتژي هايي براي بقا در رسوايي هاي عصر اينترنت
جمعه، 27 اسفند 1400 - 20:35 کد خبر:14796
اريك ديزنهال اين چشم انداز را در كتاب جديدش ارائه داده است: «تنگ شيشه اي: يك بيانيه براي دفاع از شهرت شكننده در عصر رسوايي هاي لحظه اي» كه توسط تولو منتشر شده است. وي داراي 30 سال تجربه در مديريت بحران و روابط عمومي است. ديزنهال به اين نتيجه مي رسد: «اين بسيار آسان تر است كه آتش يك جنگل را خاموش كنيد، تا اينكه بخواهيد يك نفر را از رسوايي نجات دهيد.»

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، ژورف راسل- چه كسي در نبرد رسانه اي ميان شركت ميليون دلاري و يك بلاگر ديده بان پيروز مي شود؟ بر اساس نظر يكي از كاركنان سابق ريگان، وقتي كه درك از اثرگذاري عمومي مي شود، فعاليت هاي اجتماعي «تبديل به نيروهايي قدرتمند تر مي شوند.» در حاليكه سازمان هاي بزرگ، «در برابر شوك ها بسيار آسيب پذير هستند.»


اريك ديزنهال اين چشم انداز را در كتاب جديدش ارائه داده است: «تنگ شيشه اي: يك بيانيه براي دفاع از شهرت شكننده در عصر رسوايي هاي لحظه اي» كه توسط تولو منتشر شده است. وي داراي 30 سال تجربه در مديريت بحران و روابط عمومي است. ديزنهال به اين نتيجه مي رسد: «اين بسيار آسان تر است كه آتش يك جنگل را خاموش كنيد، تا اينكه بخواهيد يك نفر را از رسوايي نجات دهيد.»


او توضيح داده است كه چه اندازه يك بوكسور كوچك فرز مي تواند در مقابل يك جنگنده دفاع كند و در مقابل با يك ضربه خوب به نقطه ضعف حريف او را شكست دهد (به عنوان مثال «تنگ شيشه اي»). بنابراين بيش از حد مي توانند افراد قدرتمند با بودجه هاي بزرگ توسط آدم هاي فلك زده با حداقل منابع، شكست داده شوند.


با ظهور رسانه هاي اجتماعي و گسترش چشمگير استفاده از اينترنت از سال 1990 به اين طرف، خبرچينان، وبلاگ نويسان و فعالان مردمي ناگهان يك بستر قابل دسترس يافته اند كه به آساني مي توانند ارتباطات توده اي را برقرار كنند. در حوزه اينترنت، توييت ها، وبلاگ ها، يادداشت هاي فرومي و ايميل هاي رسوا كننده گاهي مي توانند يك اثر به مراتب قوي تري بر مردم داشته باشند، حتي بيشتر از كمپيني ويژه كه با حمايت يك سازمان شناخته شده با روش هاي سنتي روابط عمومي راه اندازي شده است.


ديزنهال مي گويد اين روند هم آثار مثبت و هم آثار منفي دارد. در حاليكه فعاليت هاي امروز يك فرصت براي داستان هاي عمومي شده اي است كه ممكن است در غير اين صورت توسط رسانه هاي جريان اصلي ناديده گرفته شود. اين همچنين به اين معناست كه شاكيان ناشناس يا نويسندگان شهرت طلب مي توانند رسوايي ها و خبرپراكني هايي را انجام دهند كه آثار مخرب بسيار زيادي داشته باشد بدون اينكه در اين آسيب رساني انگيزه خاصي داشته باشد.


گروه هايي از افراد ناخواسته در «گرداب شكست مفتضحانه» مكيده مي شوند؛ يك چرخه خبري بدون توقف از شايعات بي اساس و خشك، فقط به اين خاطر كه شخصي آنلاين در بررسي حقايق خودش دچار اشتباه شده است. وقتي شروع مي شود پيامگذاران بي شماري براي يك حركت تخريبي به ناچار اين داستان ها را براي ارائه به كساني كه آنها را دنبال مي كنند، ارائه مي دهند.


ديزنهال مي گويد، انگيزه بسيار كمي براي توليد كنندگان محتوا وجود دارد كه مطمئن شوند دقت به جاي سرعت مي تواند يك داستان بزرگ خلق كند.


وي تاكيد مي كند: «وقتي كه زمان دريافت اطلاعات فرا مي رسد، مصرف كنندگان دقتي را پيدا مي كنند كه يك چاشني مفيد است اما نگراني هاي بيشتري درباره اثرات جانبي دريافت خدمت از يك غذاي شور وجود دارد. الگوهاي رسوايي مانند چيپس سيب زميني هستند، خوشمزه در كوتاه مدت اما براي شما خوب نيستند. بنابراين، بايد مراقب چيزهايي كه مي آيند باشيد.


اين ذهنيت مي تواند مضر باشد. شايعه بي اساس، بي وقفه در سراسر اينترنت و در رسانه هاي اجتماعي تكرار مي شود، مي تواند تا پايان آسيب رساندن به مردم بي گناه ادامه يابد. ديزنهال مي گويد: «آسيب شهرت همچنان يك پديده بسيار ملموس است كه زندگي، شغل و نگراني هاي زندگي حرفه اي افراد را تحت تاثير قرار مي دهد.»


ديزنهال مي گويد: در تجربه او، شركت ها و افراد برجسته اي كه به ندرت به عنوان برندگان ظهور مي كنند در كوتاه مدت از رسوايي خودشان جلوگيري مي كنند. «كليد اين است كه براي جلوگيري از رسوايي با كمترين ميزان خسارت.» در طولاني مدت؛ با اين حال، ديزنهال مي گويد كه او ديده است «افرادي كه از رسوايي شان جلوگيري شده و بقاي موسسات و كاميابي شان به دليل صبري است كه براي عبور از طوفان شايعات بي اساس به خرج داده اند.»


در حاليكه پاسخ به شايعات بسيار پيچيده تر از هميشه است، ديزنهال برخي از بينش ها را براي «بقاي» اين مسكلات دشوار پيشنهاد مي دهد. در نهايت، او اذعان مي دارد كه برخي از بهترين استراتژي ها پيرامون درك مشترك و يكپارچگي مي چرخند.


منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)