شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : معتمدنژاد، فقط پدر رشته ارتباطات نبود
سه شنبه، 11 آذر 1393 - 12:01 کد خبر:14535
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- غلامرضا كاظمي دينان، مدرس دانشگاه و عضو شوراي روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارشاد در يادداشتي به مناسبت برگزاري مراسم بزرگداشت دكتر معتمد نژاد كه در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، نوشت:



 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- غلامرضا كاظمي دينان، مدرس دانشگاه و عضو شوراي روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارشاد در يادداشتي به مناسبت برگزاري مراسم بزرگداشت دكتر معتمد نژاد كه در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، نوشت:
 
 استاد معتمدنژاد صرفا به دليل عناوين و فعاليت‌هاي علمي‌اش انسان شناخته‌شده‌اي نيست بلكه به دليل عقلانيت، رعايت اصول و معيارهاي انساني بايد ستوده شود.
 
 به گزارش ايبنا غلامرضا كاظمي دينان گفت: معدود انسان‌هايي هستند كه در زندگي منشاء تاثير و تحول بسيار مي‌شوند. اين تطور و دگرگوني مولود منش و شخصيت فردي و توانمند‌‌هاي علمي است، نه قائم به زمان و دوران خاصي بلكه ماندگار در همه سال‌هاست. استاد معتمدنژاد را نه فقط به‌خاطر عناوين و القاب پربار علمي‌اش،نه به‌خاطر مقالات و كتب دانشگاهي‌اش، نه به‌خاطر پژوهش ها و تحقيقاتش، بلكه به‌دليل صبوري و فروتني اش، به‌خاطر عقلانيت و تداومش، به خاطر اصول و معيارهاي انساني‌اش بايد ستود.
 
 استاد معتمدنژاد، پدر رشته علوم ارتباطات در ايران، فردي چندبعدي بود. تنها در علم و معرفت زبانزد نبود، بلكه اخلاق حرفه‌اي‌اش در حوزه پژوهش و تدريس، ارتباطات انساني‌اش در تعاملات ميان فردي، پشتكار و سخت كوشي‌اش در راه اعتلاي رشته ارتباطات نيز بي‌نظير بود.
 
 معتمدنژاد ارتباطات انساني مثبت را در تعامل و ارتباط با دانشجويان و همكارانش در بالاترين سطح اثربخشي و ماندگاري جاري و ساري مي‌كند و توجه فردي به تك تك دانشجويان از وي در ذهن آنان دوست و پدري مهربان ساخته بود. به واقع استاد در رفتار ميان فردي اش فردي به غايت اخلاق مدار و فروتن بود. ارتباطات انساني مثبت را به معناي واقعي درك كرده بود و در كلام و كردارش هويدا بود. رفتار متين و مهربانه اش به دانشجويان و همكارانش انرژي مي‌بخشيد. هرگز شنيده نشد كه معتمدنژاد دانشجويي-را به بهانه اين‌كه چيزي اشتباهي گفته يا نوشته و يا انتقادي كرده- تحقير و تخريب كند. دانشجويانش نقل مي‌كنند كه اگر دانشجويي مطلب ناقصي و نادرستي مي‌نوشت، مي‌گفت: اگر فلان كتاب و آن مقاله را مي خوانديد، كار پربارتر و غني تر مي‌شد. براي دانشجو احترام قائل بود و دانشجو در سركلاس او احساس ارزشمندبودن مي كرد. چنين برخوردي از سوي استاد باعث مي شد كه دانشجو احساس وظيفه بيشتري را در قبال وظيفه علمي و دانشجويي‌اش كند.
 
 استاد معتمدنژاد را مي‌توان از دانشجويانش شناخت. نسلي كه او تربيت كرد، اكنون پرچمدار آموزش و پژوهش حوزه ارتباطات و رسانه‌ها هستند. رشته علوم ارتباطات را امروز شاگردان استاد همچون دكتر فرقاني، دكتر شكرخواه، دكتر نمكدوست و دكتر پاكدهي و دكتر مهديزاده و .... آموزش مي‌دهند و آموزه‌هاي استاد را به نسل‌هاي جديد منتقل مي‌كنند. مراكز پژوهشي و انجمن‌هاي علمي وتحقيقاتي كه توسط استاد معتمدنژاد تاسيس شده است، از جمله مركز پژوهش‌هاي ارتباطات، انجمن ايراني جامعه اطلاعاتي و... پاسخگوي بسياري نيازهاي تحقيقاتي بنيادي و كاربردي و توسعه اي كشور در حوزه ارتباطات، رسانه‌ها و و فناوري نوين ارتباطات و اطلاعات بوده است.
 
 نسلي كه در مكتب او آموخت، امروز اداره كننده بهترين رسانه‌ها و نهادهاي ارتباطي حرفه‌اي هستند. به واقع مكتب وي در اين رشته اكنون مملو از فارغ‌التحصيلان، شاغلان به تحصيل و فارغ‌التحصيلاني است كه در مقاطع مختلف تحصيلي اين رشته از منبع سرشاز تجربه و علم وي كسب فيض كرده و اكنون اين آموزه ها را در اداره و مديريت رسانه هاي مختلف جمعي كشور يا تربيت علاقه‌مندان و دانشجويان اين رشته به كار بسته‌اند.
 
 نه فقط دانشجويان ارتباطات (روزنامه نگاري و روابط عمومي) بلكه دانشجويان رشته‌هاي حقوق و علوم سياسي و جامعه شناسي و همه مردم اين سرزمين وامدار اين فرزانه بي‌بديل عرصه عمل و انديشه‌اند چرا كه تدوين و تئوريزه كردن مفاهيم و نظريات ارتباطات، حقوق ارتباطات، و مطبوعات و ارتباطات جمعي و جامعه اطلاعاتي در اين سرزمين، حاصل زحمات و تلاش هاي وقفه ناپذير استاد معتمدنژاد است.
 
 به واقع استاد معتمدنژاد، فقط پدر رشته ارتباطات نبود، او در همه حوزه‌هاي اخلاقي و علمي و حرفه‌اي نيز پدري كرد.
 همشهري‌آنلاين