شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مبارزه با سانسور ـ راهي براي از ميان رفتن سانسور كتاب و نشريات
سه شنبه، 2 آذر 1400 - 21:53 کد خبر:14392
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروز ـ 23 نوامبر سالروز انتشار نشريه Areopagitica در انگلستان در سال 1644 است

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروز ـ 23 نوامبر سالروز انتشار نشريه Areopagitica در انگلستان در سال 1644 است كه هدف از انتشار آن مبارزه با سانسور (Censorship) بود و در آن زمان عمدتا سانسور كتاب و سخنراني و ابراز نظر. اين نشريه شكل و شمايل بروشورهاي امروز (پامفليت Pamphlet) را داشت.


    جان ميلتون John Milton شاعر و مقاله نويس انگليسي اين نشريه را براي درج سخنراني ها و استدلالهاي خود و ديگران كه سانسور، عملي ناقض اصل آزادي بيان و عقيده است و مانع رشد و پيشرفت جامعه مي شود اختصاص داده بود.

 

به زعم جان ميلتون، آزادي بيان و عقيده يك حق طبيعي انسان و لازم الرعايه بايد باشد. خود وي نوشته است كه چون احساس كرد كه صدايش در جلسات سخنراني به گوش همه نمايندگان پارلمان نمي رسد و نمي گذارند كه برسد اين نشريه را بوجود آورد تا حاوي آن اعتراض ها و خواستها باشد و آن را به دست پارلماني ها و دولتمردان برساند كه بخوانند. نام نشريه را Areopagitica گذاشت كه از نوشته آيسكراتيس Isocrates خطيب يوناني قرن چهارم قبل از ميلاد گرفته شده كه آزادي بيان و عقيده را لازمه زندگاني بشر و رشد جوامع خوانده و از رفتن افراد به تپه آرس Ares در آتن و بيان هرچه را كه مي خواهند بگويند دفاع كرده بود و كلمه Areopagus را كه در نوشته اش بكار برده از نام تپه آرس گرفته شده است. [آيسُكراتيس با سقراط اشتباه نشود].


     ميلتون ضابطه Pre – Publication Censorship (ممنوعيت انتشار نشريه ازجمله كتاب بدون قبلا دريافت پروانه = سانسور شدن) را خلاف منطق و آزادي انسان مي دانست و منطق خودرا در اين زمينه استدلال مي كرد. همين مبارزات ميلتون بود كه به لغو آن ضابطه و هرگونه سانسور منتهي شد و در آمريكا به صورت تضمين آزادي مطبوعات Press Freedom و بيان و اظهار نظر Freedom of Expression وارد قانون اساسي اين فدراسيون شده و يك الگوي جهاني است. [براساس همين اصل، در ايالات متحده آمريكا براي انتشار روزنامه و هر نوع نشريه نياز به دريافت پروانه نيست]. بنابراين، نام ميلتون در همه جا مترادف است با مبارزه با سانسورCensorship وي اين مبارزه را پس از تصويب ضابطه اجباري بودن دريافت پروانه قبل از انتشار هر كتاب در انگلستان (Unlicensed Printing) در سال 1643 آغاز كرده بود.


    جان ميلتون كه 9 دسامبر 1608 متولد و 8 نوامبر 1674 درگذشت بر ده زبان ازجمله آرامي (زبان سوريه قديم، زبان مسيح و پدر عربي و عبري) مسلط بود. مجموعه اشعار او «بهشت گمشده» عنوان دارد.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com