شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : حرفه روزنامه نگاري و تاريخ نويسي در بحران
سه شنبه، 18 آبان 1400 - 12:02 کد خبر:14121
در دهه هاي اخير ايراد فراوان به «روزنامه نگاري» و ادامه آن «تاريخ نگاري» وارد آمده است و تا كنون نتيجه اين بوده است كه تا روزنامه نگاري به راه اصلي بازنگردد انتظار زيادي از مورخ نمي توان داشت و تا اين دو حرفه مربوط به هم به «اصول و قواعد» خود باز نگردند جوامع ملي و جامعه جهاني اصلاح نخواهند شد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در دهه هاي اخير ايراد فراوان به «روزنامه‌نگاري» و ادامه آن «تاريخ نگاري» وارد آمده است و تا كنون نتيجه اين بوده است كه تا روزنامه نگاري به راه اصلي بازنگردد انتظار زيادي از مورخ نمي توان داشت و تا اين دو حرفه مربوط به هم به «اصول و قواعد» خود باز نگردند جوامع ملي و جامعه جهاني اصلاح نخواهند شد.

 

متني كه در زير مي آيد نظر يك انديشمند است كه هفتم نوامبر 2002 ابراز شده بود:


از اواسط قرن نوزدهم روي تاريخ هيچ كشوري كار درست و حسابي نشده است، زيرا كه نه مقامهاي مربوط خواسته اند و نه مورخان و روزنامه نگاران زحمت اين كار را به خود داده اند. تارخ نويسي ادامه كار رونامه نگاري است. ولي، با اين همه دانشكده كه برايشان تاسيس شده ، در يك قرن و نيم اخير در هيچ جاي دنيا در اين دو رشته مربوط به هم كاري تازه صورت نگرفته است.

 

به نظر مي آيد كه صاحبان رسانه ها شده اند بازرگان و يا سياستمدار و به دنبال درآمد ومقام، و روزنامه نگارها هم كه با اميد فراوان و قصد خدمت گام به اين راه مي گذارند در همان اوايل كار سردرگم سراب شده و ناخواسته به ابزار سياست و خدمه تبليغ تبديل و سپس در متن آن قرار مي گيرند و در چنين شرايط و وضعيت، تاريخ نويس هم خود را به دردسر نمي اندازد و همان راه را مي رود كه برايش باز است (رسانه ها باز كرده اند).

 

نتيجه اش اين مي شود كه كسي از واقعيات 150 سال اخير، مگر كارهاي روتين (عادي و روزمره) و ظاهر قضيه آگاه نمي شود و همان راهها را ادامه مي دهد و همان اشتباهات را تكرار مي كند و پايان اين روند هم روشن نيست. بنابراين، روزنامه نگاري و تاريخ نگاري نياز به يك انقلاب داخلي دارند و چه كسي و از كجا اين انقلاب را شروع كند، معلوم نيست. تا اين انقلاب «در اين حرفه به بيراهه افتاده» صورت نگيرد مشكلات بشر در مسير حل شدن قرار نخواهد گرفت.

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com