شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چه بخورم تا خوش اخلاق‌تر باشم؟
سه شنبه، 18 شهریور 1393 - 09:28 کد خبر:13159
امروزه به دليل مشغله هاي گوناگون زندگي، بعضي افراد معمولا چهره عبوس و گرفته اي دارد و چندان خوش اخلاق نيستند. گرچه وجود شرايط مناسب در زندگي تا حد بالايي در اين امر دخيل است، اما بعضي از مواد غذايي نيز مي توانند مؤثر باشند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- عوامل مختلفي در زندگي روزمره از مشغله هاي شغلي و مسائل مالي گرفته تا اتفاقات خانوادگي و... زمينه ساز بي حوصلگي و بداخلاقي مي شود. اما همسر، فرزندان، همكاران و دوستان ما گناهي ندارند كه همواره ما را با چهره عبوس ببينند؛ پس بايد به دنبال روشي براي شاد بودن يا حداقل لبخند زدن بود. تغذيه نيز در اين باره بسيار مؤثر است چرا كه كمبود برخي عناصر غذايي قطعا تاثير سوئي خواهد داشت.


نان سبوس دار، پاستا، پنير، تخمه كدو

نان سبوس دار و انواع پاستا و ماكاروني حاوي نشاسته (قندهاي كند) هستند و پنير و تخمه كدو نيز سرشار از تريپتوفان محسوب مي شوند. نشاسته را به خوبي مي شناسيد اما تريپتوفان چيست؟ تريپوفان اسيد آمينه اي ( تركيبي از پروتئين ها) است كه معمولا در برنامه غذايي افراد بداخلاق جاي ندارد. اين تركيب تا حد بالايي در اخلاق خوب مؤثر است زيرا زمينه ساز سروتونين محسوب مي شود. سروتونين مولكول ناقل عصبي است كه در مغز از يك نورون به ديگري انتقال مي يابد و عملكردهاي متعددي از جمله تاثير بر اخلاق و رفتار دارد.

تشكيل مولكول مهم سوتونين روند پيچيده اي دارد زيرا بايد تريپتوفان و نشاسته همزمان مصرف شوند چرا كه تريپتوفان فقط با كمك نشاسته به سروتونين تغيير حالت مي يابد.

به جز خوراكي ها و نوشيدني هاي شيرين كه به سرعت در خون پخش مي شوند و تاثير مخالفي دارند، بقيه منابع غذايي نشاسته مفيد بوده و تفاوتي در اين زمينه با هم ندارند.

از جمله بهترين منابع حاوي نشاسته پيچيده بايد به نان سبوس دار و البته نان سبوس دار جو، انواع پاستا، حبوبات، نخود سبز، گيلاس و شكلات اشاره كرد.

پنيرها نيز سرشار از تريپتوفان هستند. در هر وعده غذايي و به خصوص صبحانه تكه اي پنير مصرف نماييد.

اين خاصيت در مورد تخمه كدو نيز صدق مي كند، پس بهتر است آن را جز تنقلات مفيد هميشه داشته باشيد و يا در تركيب انواع سالادها استفاده كنيد. تخمه كدو بسيار خوشمزه است به خصوص اگر كمي بوداده شود.

همچنين بايد خاطر نشان كرد كه ماكيان، تخم مرغ و ماهي ها نيز حاوي تريپتوفان هستند.

ماهي هاي چرب، نان با دانه هاي كتان

ماهي هاي چرب مانند ساردين، آزاد و ماكرو جز بهترين خوراكي ها براي داشتن اخلاقي خوب است زيرا علاوه بر تامين تريپتوفان، سرشار از امگا ۳ نيز هستند كه توليد سروتونين را در سلول هاي عصبي تسهيل مي كند. اما امگا ۳ در دانه هاي كتان نيز وجود دارد كه اگر در تركيب نان تهيه شود خاصيتي مضاعف خواهد داشت زيرا نشاسته را همراه امگا ۳ دارد.

از ديگر منابع غذايي حاوي امگا ۳ نيز مي توان به اسفناج، كلم و سمنه خوراكي اشاره كرد كه منابع بسيار غني هستند. اين سبزيجات در تركيب سالاد همراه با كمي روغن كلزا يا گردو مقدار امگا ۳ را بيشتر مي كند.

هنگامي كه تخم مرغ مي خريد بهتر است انواع غني شده را انتخاب كنيد زيرا در اين صورت مرغ ها دانه هاي كتان، كلزا و يونجه مصرف كرده اند و تخم ها نيز غني از اين تركيبات هستند. در اين صورت نيز تريپتوفان و امگا ۳ را با هم مصرف كرده ايد.

فلفل، جعفري، گوجه فرنگي، توت فرنگي

وجه اشتراك اين ميوه ها و سبزجات مقدار بالاي ويتامين C است. زماني كه بدن دچار كمبود اين ويتامين است، خلق و خو به راحتي تحت تاثير قرار مي گيرد. از فلفل و جعفري مي توان در تركيب انواع سالادها و خوراك ها استفاده كرد. در مورد گوجه فرنگي نيز بايد گفت كه هر چه رسيده تر باشد، ويتامين C بيشتري خواهد داشت. توت فرنگي نيز يكي از خوشمزه ترين و پرطرفدارترين ميوه ها در تهيه انواع دسر و شيريني است.

شكلات

شكلات حاوي تريپتوفان، گلوسيد (قندهاي كند) و بسياري ديگر از تركيبات مفيد است. يك تكه شكلات سياه علاوه بر احساس لذت، بسيار مفيد نيز خواهد بود. اما بگذاريد شكلات به آرامي در دهان باز شود و به زبان و كام بچسبد تا همه خواص آن پخش شود.

اگر هر روز صبح تكه اي نان سبوس دار، پنير، چند عدد توت فرنگي و كمي شكلات ميل كنيد حتما از احساس نشاط و خوش اخلاقي در طول روز متعجب خواهيد شد!
 


منبع: باشگاه خبرنگاران