شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نوشتن آسان است. كافيست راه عبور از كلمات نادرست را بدانيد
پنجشنبه، 25 فروردین 1401 - 19:08 کد خبر:12925
براي اينكه نويسنده بزرگي باشيد، احتياجي نيست كه چيزهاي بزرگي بنويسيد. بهتر است كه پيام بهتري داشته باشيد. رابرت بنچلي بعد از سال ها نوشتن مي گويد: پانزده سال طول كشيد تا كشف كنم كه هيچ استعدادي در نوشتن ندارم، اما كمي دير بود چون به اندازه كافي معروف شده بودم.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| هر فردي به عنوان فعال در حوزه روابط عمومي بهتر است توانمندي هاي مرتبط با حوزه كاري اش را فرا بگيرد. گاهي اين توانمندي ها از حوزه استعداد افراد بسيار دور است اما به هر حال براي موفقيت در هر كاري آشنايي با ابزارش بسيار تعيين كننده است.


نوشتن هم به عنوان يك ابزار در روابط عمومي گاهي مي تواند همه چيز را تحت تاثير خود قرار دهد. در متني كه ترجمه شده با استفاده از جملات نويسندگان در حوزه هاي مختلف ادبيات، روزنامه نگاري و ... سعي شده به يك فرد فعال روابط عمومي بگويد، چگونه بنويسيد يا چگونه بهتر بنويسد.

نوشتن يك مهارت بسيار آسان است كه كه همه آن را در مدرسه به يك اندازه ياد مي گيريم.


از «سامرست موآم » البته نه چندان موثق، نقل شده: تمام آن لغاتي كه ما براي نوشتن به آن ها نياز داريم در فرهنگ لغات است، مهم اينجاست كه چگونه آن را درست كنار هم بچينيم.


البته در واقعيت كمي پيچيده تر از اين به نظر مي رسد ولي نوشتن مهارتي است كه اكثر ما ( در شغلي كه به عنوان روابط عمومي داريم ) حالا به آن نياز داريم به اين دليل كه اينترنت و رسانه هاي جمعي براي تاثير گذاري بيشتر و اطلاعات وسيع تر مي بايست - محتواي دقيق تري داشته باشند، به همين دليل بايد ياد بگيريم كه - به درستي از اين توانمندي استفاده كنيم.


با اين حال، وقتي بروشوري، وب سايتي، بلاگي، مقاله، موضع، خبر يا نامه تجاري در حال نوشته شدن است، انتخاب كلمات درست در جاي مناسب كار دلهره آوري است. در اين جا با ذكر چند نقل قول از چهره هاي تاثيرگذار ادبيات به بررسي صنعت و حرفه نويسندگي مي پردازيم.

- اصل اساسي ويرايش


« اين كاملا درست است كه هر چيز نادرستي را بنويسيم – تا زماني كه آن را به روشني و درخشش يك الماس ويرايش كنيد.» - سي.جي چرري


قاعده مطلق نوشتن هر چيزي، نوشتن آن است. اغلب ما بي وقفه نگران يك جمله يا بخشي از يك متن هستيم، قبل از اينكه به جمله يا بخش بعدي متن برويم و سپس نگران آن چيزي شويم كه قبلا نوشته ايم. بهتر است اول هر چيزي كه به ذهن مان مي رسد بنويسيم و سپس به متن مراجعه كنيم و آن را ويرايش كنيم. با اين كار شما تمام آنچه كه در ذهنتان است را مقابل چشم هاي تان و نوشته شده داريد – در واقع اتود اوليه كارتان را زده ايد - و حالا وقت آن است كه ببينيد چگونه مي توانيد به بهترين روش ممكن آن را ويرايش كنيد – تا براي مخاطبي كه داريد قابل فهم باشد- .


نويسنده آمريكايي « جان اروينگ» مي گويد: « بيشتر از نيم يا حتي به اندازه دو سوم از زندگي من به عنوان يك نويسنده صرف بازنويسي و ويرايش شده است.» چندان مهم نيست كه پيش نويس اوليه شما خوب، بد يا زشت باشد. مهم اين است كه – اتود اوليه كارتان - كامل شده و مي تواند بازنويسي، ويرايش و دوباره نوشته شود. به عبارت ديگر، جرات بد نوشتن را داشته باشيد.
همانطور كه ارنست همينگوي مي گويد: « هميشه اولين پيش نويس هر چيزي، مزخرف است!»

- مهم اين نيست كه شما چه مي گوييد، مهم اين است كه مخاطبتان از گفته هاي شما به چيزي كه مي خواهد، خواهد رسيد؟


«يك نويسنده بدون خواننده معني ندارد.» - هارلن كوبن


وقتي يك پيش نويس اوليه از چيزي كه مي خواهيد در نهايت منتشر كنيد مي نويسيد، مدت خوب و مناسبي را به اين اختصاص دهيد كه چه كسي در نهايت بلاگ، مقاله، متن يا ايميل شما را خواهد خواند؟ يك مخاطب بالقوه؟ اگر اين طور است، آن ها احتياج دارند در مورد چه چيزي بدانند؟ چه اطلاعاتي در مورد متني كه مي نويسيد نياز دارند؟ چه مزايايي مي توانيد به آن ها معرفي كنيد؟


ممكن است شما ( به حق ) نسبت به چيزهاي جديد و تكنولوژي يا توانمندي هايي كه در محصول يا خدمات شما تعبيه شده است بسيار افتخار كنيد، مشتري محصول يا خدمات شما ممكن است نتواند به اندازه شما از تمام آن چيزي كه وجود دارد اطلاع داشته باشد، بنابراين آن ها فقط مي خواهند بدانند كه اين خدمت يا محصول چيست و آن ها چرا بايد آن را بخرند؟

- واقع گرايانه بنويسيد.


« كار يك نويسنده گفتن حقايق است.» - اندي روني


اگر تله موش شما از تله موش پيشين بهتر است، توضيح دهيد كه چرا بهتر است. بيانيه اي شبيه اين كه: « تله موشي كه ما اختراع كرده ايم بهترين تله موشي است كه تاريخ بشريت مي توانست وجود داشته باشد.» كاملا غير قابل باور خواهد بود.


دوباره نگاه كنيد به آن چيزي كه نوشته ايد. آيا تمام ادعاهاي شما قابل اثبات است؟ اگر نه، آن را پاك كنيد. مزيت اختراع اينترنت و وجود رسانه هاي جمعي اين است كه ديگر جايي براي پنهان بودن و پنهان كردن باقي نمي ماند و ادعاهاي مشكوك ممكن است هزاران بار سخت تر و بدتر به شما حمله كند.

- نوشتن بيشتر از استعداد پشتكار مي خواهد.


« اگر مي خواهيد يك نويسنده باشيد، شما بايد دو چيز را در راس همه كارها قرار دهيد: بسيار بخوانيد و بسيار بنويسيد.» - استفان كينگ


وقتي شما براي اولين تجربيات نوشتن را آغاز مي كنيد، آن قسمت خالي صفحه يا تكه سفيد كاغذ مي تواند تمركزشما را از بين ببرد و باعث توقف شما از شروع شود. پس بنويسيد و بنويسيد.
بهترين راه براي ياد گرفتن اين است كه بخوانيم و مرور كنيم كه ساير شركت ها در متن ها، صحبت ها يا بلاگ هاي شان چه مي گويند. ممكن است كه آن ها چيزهاي به درد نخوري بنويسند ولي با خواندن بهترين آن ها شما مي توانيد ايده بهتري بگيريد كه نوشته خوب چطور مي تواند باشد.


بعد از آن نوبت به تمرين مي رسد. براي مثال مي توانيد يك استراتژي داشته باشيد، وبلاگي راه بياندازيد و ماهي يك مطلب در آن بنويسيد.


- صادقانه بنويسيد، عاقبت چوپان دروغگو رسوايي بود.


« يك نويسنده واقعي كسي است كه نوشتن براي او بسيار مشكل تر از نوشتن براي مردم عادي است.» - توماس مان


تعداد بسيار كمي از مردم از جمله نويسندگان حرفه اي، نوشتن را راحت مي دانند ولي آن چيزي كه مهم است اين است كه خود را صادقانه توضيح دهيد، با يك استراتژي پيام كه در مخاطبان هدف شما طنين انداز مي شود. اين روش را دنبال كنيد و مطمئن باشيد همه چيز درست مي شود. براي اينكه نويسنده بزرگي باشيد، احتياجي نيست كه چيزهاي بزرگي بنويسيد. بهتر است كه پيام بهتري داشته باشيد.


رابرت بنچلي بعد از سال ها نوشتن مي گويد: پانزده سال طول كشيد تا كشف كنم كه هيچ استعدادي در نوشتن ندارم، اما كمي دير بود چون به اندازه كافي معروف شده بودم.
همين موفقيت مي تواند براي شما و سازمان شما نيز اتفاق بيفتد. صداقت و اصالت بسيار مهم تر از حجم محتوايي است كه منتشر مي كنيد.

منبع ترجمه
http://realbusiness.co.uk
ترجمه : سحر اخوان كاظم زاده
منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)