شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تقويم روز ارتباطات/ دشواري بزرگ و جهاني روزنامه ها
سه شنبه، 21 مرداد 1399 - 18:49 کد خبر:12596
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در پي انتشار مقاله هشدار دهنده نشريه «كريسچن ساينس مانيتور» كه در شماره نهم آگوست 2005 اين نشريه انتشار يافته بود،

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در پي انتشار مقاله هشدار دهنده نشريه «كريسچن ساينس مانيتور» كه در شماره نهم آگوست 2005 اين نشريه انتشار يافته بود، اصحاب نظر مركب از جامعه شناس، روانشناس، روزنامه نگار و دست اندر كاران فنون كامپيوتر و اينترنت در باره كاهش فروش رسانه هاي چاپي به ذكر عوامل و راه حلها پرداختند. مانيتور نوشته بود كه ناشران روزنامه ها اين روزها سخت نگرانند زيرا كه شمار مخاطبان آنها هر روز كم مي شود، اعتماد مردم نسبت به مطالب روزنامه ها رو به كاهش است و ناشران نمي دانند كه مشكل از عرضه مطالب است كه مطابق خواست و سليقه مخاطب كنوني آگاهتر از گذشته (قرن 21 ) نيست و يا اين كه عوامل ديگري دارد.


    جامعه شناساني كه در اين باره اظهار نظركرده بودند متفقا گفته بودند كه سردبير روزنامه بايد مانند هر عرضه كننده كالا، جنس خود را مطابق سليقه و تمايل مشتري تهيه كند و اين ميل و سليقه عاملي متغيير است. يك زمان مردم علاقه داشتند مطابق اشراف فرانسوي و با تشريفات و اتيكت غذا بخورند، ولي حالا خوردن ساندويچ به صورت سرپايي و يا در داخل اتومبيل را مي پسندند.

 

صاحبان رستوران هايي كه خود را با اين سليقه تطبيق داده و ساندويچ ساز شده اند پيروز بوده اند ولي سردبيران روزنامه ها هنوز مي خواهند خواست و سليقه و سياست خود را به مخاطب تحميل كنند. تا پيش از پيدايش اينترنت و وب سايت ها، مخاطبان چاره اي جز خواندن روزنامه ها نداشتند، ولي اينك وبلاگها شده اند رقيب روزنامه ها و هر مخاطب مي داند كه در كدام وبلاگ مطلب مورد علاقه اش را مي تواند به دست آورد و آن را براي دوستان نيز اي ميل مي كند و ديگر نيازي به خريد روزنامه، مگر مشاهده اعلان هاي كوتاه نيازمندي ها و تفسير ها ندارد. يكي از دلايل توجه مخاطبان سابق روزنامه ها به وبلاگها اين است كه صاحب هر وبلاگ روي تخصص و علاقه خود كار مي كند و رويدادها را با اظهار نظر خود و به صورت خلاصه و روشن (زبان مردم معمولي) منعكس مي سازد و محدوديت و واهمه و ملاحظه روزنامه را ندارد. چرا مردم دوباره به خواندن روزنامه هاي حزبي كشش پيدا كرده اند زيرا كه مي دانند هركدام از آنها برپايه ايدئولوژي و سياست حزب درباره چه موضوعهايي مي نويسد.

 

نشريات حزبي مقيد به انتشار خبر مطلق و يا همه خبرهاي روز نيستند و رويدادها را از ديدگاه حزب بررسي و با اظهار نظر منعكس مي كنند و مخاطب مايل است از همه نظرها درباره يك تصميم آگاه شود و سردبيران روزنامه هاي عمومي (حرفه اي) با اين كه به اين واقعيت پي برده اند، هنوز حاضر به نقل از مطالب روزنامه هاي حزبي نيستند، چرا؟. و به دليل اين بي اعتنايي (و شايد خودخواهي و غرور) است كه دارند تيراژ خود را به وبلاگها مي بازند. در سابق، مخاطبان اخبار و آگهي هاي رسمي را در روزنامه مي خواندند، ولي اينك در وب سايت هر سازمان و هر مقام، از رئيس جمهور گرفته تا مدير مدرسه ابتدايي. آگهي هاي موسسات هم كوتاه شده است. تنها عنوان آگهي را به روزنامه مي دهند و در زيرش مي نويسند كه مشروح آن در «وب سايت» به نشاني ....


    روانشناساني كه در اين زمينه نظر داده اند به نوبه خود گفته بودند كه طبق بررسي هاي آنان، اگر روزنامه هاي حرفه اي (مستقل) خود را با سليقه مخاطب امروز كه به مراتب آگاهتر از والدينش است و شكيبايي كمتري دارد تطبيق ندهند و متاعي مطابق خواست او توليد نكنند بازهم تيراژ از دست خواهند داد و در نتيجه آگهي و درآمد. نسل تازه، ساده زندگي مي كند و ساده نويسي، واضح نويسي و كامل نويسي را دوست دارد و اگر سردبيران به اين روحيه و روانشناسي مخاطبان تازه توجه نكنند بايد خود را براي برگزاري مجلس ترحيم روزنامه آماده سازند. ادامه بي اعتنايي در اين امر نوعي خودكشي است.


    كارشناسان رايانه و اينترنت اظهار داشته بودند: روزگاري، عشق مردم داشتن اتومبيل بود و اينك اينترنت جاي آن را گرفته است و استفاده از آن هر روز آسانتر مي شود و تهيه «وب سايت» و نگهداري از آن به آساني نوشيدن آب است و هر ماه حدود ده دلار هزينه دارد كه دهها و بلكه صدها هزار بار كمتر از انتشار يك روزنامه فقط در يك روز است. لينك ها مبادله سريع معلومات و ارتباط وب سايت ها را آسان ساخته اند. لپ تاپ هاي بدون سيم در هر جا كه دارنده آن باشد وي را با جهان و هرچه كه در آن است مرتبط مي كنند و سردبيران روزنامه ها با توجه به اين وضعيت بايد راهي در پيش گيرند كه مخاطب پس ازهمه جستجوهايش در اينترنت، بازهم احساس نياز به روزنامه كند و آن را با اشتياق خريداري و مطالعه كند. ذخيره (سيو) و استفاده بعدي بدون نياز به تايپ كردن مطالب، از امتيازات ديگر رايانه و اينترنت است.


    از ميان روزنامه نگاران، ريچارد پوسنر Richard Posner از نيويورك تايمز با صراحت گفته بود كه روزنامه ها راهي جز تغيير روش سنتي ندارند. به همان گونه كه پس از پيدايش راديو تلويزيون دست به رقابت زدند و خود را با آن وضعيت مطابقت دادند بايد يك بار ديگر در كل روشهاي خود تجديد نظر كنند. در جهان امروز با گسترش وبلاگ نويسي، همه مردم هر آن كه بخواهند مي توانند روزنامه نگار شوند كه ما عنوان «سيتيزن ژورناليست» به آنان داده ايم. اين بار، روزنامه ها و ژورناليست هاي حرفه اي بايد با اين طبقه رقابت كنند كه كار آساني هم نيست، ولي شدني است.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com