شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : زادروز «توكويل» و نگاهي به افكار او ـ فرمول دمكراسي ـ بهترين رئيس دولت
جمعه، 27 فروردین 1400 - 11:11 کد خبر:12287
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- 29 جولاي زادروز الكسيس توكويل Alexis de Tocqueville انديشمند ليبرال، تاريخدان و نويسنده فرانسوي است

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- 29 جولاي زادروز الكسيس توكويل Alexis de Tocqueville انديشمند ليبرال، تاريخدان و نويسنده فرانسوي است كه در سال 1805 به دنيا آمد. توكويل عميقاً هوادار آزادي فرد بود و از احتمال اين كه «اكثريت» به استبداد و ستمگري و زورگويي بپردازد نگران بود. او كه زماني وزير امور خارجه فرانسه بود تأليفات متعدد از جمله «دمكراسي آمريكا»، «The Old Regime and the Revolution» و دو سفرنامه درباره مشاهدات خود در انگلستان و آمريكا دارد. 9 تاليف از تاليفات او درباره دمكراسي و حكومت اند. وي در كتاب رژيم پيشين و انقلاب فرضيه تازه اي به دست داده كه به The Theory of Continuity معروف است. اين كتاب تفسير انقلاب فرانسه و علل انقلابات سال 1848 اروپا و اشاره به چند اشتباه است. توكويل 54 سال عمر كرد.


    بيشتر تاليفات و رساله هاي توكويل درباره دمكراسي است. يكي از فرضيه هاي او در اين زمينه در اين معادله كه خودش آن را نوشته خلاصه شده است: تصميمگيري در امور عمومي و اقدام با نظر و راي مردم (انتخابات) + رعايت دقيق حقوق انسان و پاسداري از آن + حذف هرگونه تبعيض در جامعه + رعايت آزادي ها و احترام به آنها = دمكراسي


    توكويل از هواداران تشكيل انجمن هاي داوطلبانه در هر زمينه و حرفه بود و مي گفت: مردمي كه در يك موضوع و امر منافع و خواست مشترك دارند مي توانند به صورت يك بدنه و به مثابه يك خانواده به حل مشكل كمك كنند و دولت ناچار مي شود در اين زمينه ياري دهد. درد و مشكل هر فرد جامعه را به فغان و ناله در مي آورد [و به قول سعدي چه عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار] و بر دولت است كه سريعا رسيدگي و مسئله را حل كند تا عصيان صورت نگيردف به نظر توكويل؛ «جامعه مدني» وقتي تحقق مي يابد كه انجمن ها به احقاق حقوق افراد كمك داوطلبانه كنند. به باور توكويل، بهترين رئيس دولت آن است كه در دوران حكومتش آحاد مردم آرامش خيال داشته، ترس نداشته و ارعاب و تعرض در ميان نباشد و تنها در چنين محيطي است كه پيشرفت حاصل و حلاوت زندگي كه هدف بشر است تامين مي شود.


    توكويل در زمينه نوشتن و نويسندگي و حتي سخنراني تاكيد بر رعايت ساده نوشتن و ساده گفتن داشت. وي در اين زمينه گفته است: مردم دروغ را آسانتر مي پذيرند تا يك حقيقت را كه به صورتي پيچيده و توام با لفاظي بيان و اعلام شده باشد.

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com