شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ... و بدينسان دموكراسي متولد شد
پنجشنبه، 7 مرداد 1400 - 11:00 کد خبر:12286
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سولون solon خطيب (Orator) آتني كه به خواست مردم اين شهر مأمور تغيير نظام حكومتي شده بود

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سولون solon خطيب (Orator) آتني كه به خواست مردم اين شهر مأمور تغيير نظام حكومتي شده بود 29 جولاي سال 594 پيش از ميلاد منشور خود را كه نخستين سنگ زيربناي دموكراسي در جهان شناخته شده است در برابر اجتماعي از مردم اين شهر اعلام كرد. در اين منشور تأكيد شده بود: قانوني كه بر مردم حكومت خواهد كرد بايد به تصويب خودشان و يا نمايندگانشان رسيده باشد. براي اين منظور، يك شوراي 400 نفري بايد تشكيل شود كه براي هر رشته از امور، كارشناسان متعدد در دسترس داشته باشد. تصميمات شورا بايد در اجتماع منظم مردم كه در سپيده دم تشكيل مي شود كه به كار روزانه آنان لطمه نزد اعلام شود و هر مرد 18 ساله و بالاتر مي تواند نفي اين تصميمات را بخواهد و بر له يا عليه آنها نطق كند و سپس رأي گيري شود. تنها كساني از نطق كردن و رأي دادن بايد ممنوع باشند كه فئودال (ارباب زمين و كشاورز) باشند، ازدواج نكرده باشند، وظايف خود را در قبال پدر و مادرشان انجام نداده باشند، ماليات دولت را نپرداخته باشند و در جنگهاي ميهني (دفاعي) از پيش دشمن فرار كرده باشند.


     سولون در آن اجتماع همچنين گفت كه با به اجرا درآمدن طرح او (ضابطه تحقق دمكراسي) به اليگارشي (Oligarchy حكومت اشراف و طبقه خواص) براي هميشه پايان داده مي شود و منتخب، منتخبان و يا نماينده اين منتخبان حاكم شناخته خواهند شد و حكومت خواهند كرد و شايسته ترين فرزندان شهر را ـ هركدام در تخصص مربوط، به خدمت خواهند گزيد. اين روش انتخاب دولت و حكومت كردن «دموكراسي (حكومت مردم، از تركيب دو كلمه يوناني «دمو» به معناي مردم و «كراسي» به معناي حكومت)» است و بايد گوشه يي از حيات مردم باشد، در مغزشان نقش بندد و فرهنگ عمومي شود؛ به گونه يي كه رفتار و گفتار و كردارشان هم دموكراتيك باشد. در اين نظام حكومتي همگان متساوي الحقوق هستند، هيچكس حق مجازات كردن ديگري را ندارد جز قاضي عادل و پس از ثبوت خطا و بر طبق قانون. بنابراين تا صدور حكم مجرميت نبايد فردرا خطاكار خواند؛ تبعيض، اجحاف، بيگاري (استثمار) وجود نخواهد داشت؛ واژه تكليف (وظيفه) به جاي اجبار بكار خواهد رفت، هركس در خانه خود امنيت و در جامعه احترام خواهد داشت و .... به علاوه، مردم دمكراسي خواه بايد آماده باشند تا به محض مشاهده خطر و يا توطئه تخريب و براندازي دولت و دستگاه منتخب از دمكراسي خود دفاع كنند.


     درست 1809 سال بعد در همين روز منشور بزرگ آزادي هاي ها معروف به «مگناكارتا Magna Charta» كه روز 15 ژوئن سال 1215 ميلادي با تهديد كشيشها، افسران ارتش. گروهي از توانگران و تحصيلكردگان انگليسي به امضاي «كينك جان» پادشاه وقت اين كشور رسيده بود پس از 40 روز كه آن را در سراسر كشور گردانيدند و به اطلاع همگان رسانيدند به اجرا گذارده شد كه در مقدمه آن به انگليسي ها تا نسلهاي بعد نويد ادامه «دموكراسي» داده شده است. در اين منشور تأكيد شده است كه هيچ ماليات و عوارضي وضع نخواهد شد مگر به تصويب شوراي برگزيده مردم (مجلس)، مال كسي را نمي توان از او گرفت مگر به رضايت وي، پرداخت بها و يا پس از تاييد هيات منصفه به حكم قاضي و بر اساس قانون. احدي را نمي توان از مراجعه به دادگاه مانع شد و هركس آزاد است به قاضي شهر دادخواست بدهد و قاضي مكلف به رسيدگي است. هيچكس بازداشت و مجازات نمي شود مگر به حكم قاضي براساس قانون و ... با اجراي اين منشور، نظام حكومتي انگلستان پارلماني شد (نصب و عزل رئيس دولت با راي مجلس)، و كشورهاي ديگر به ويژه در قرن گذشته آن را هريك به نحوي اقتباس كرده اند.

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com