شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : متخصصان روابط عمومي و استفاده از آزمون هاي روانشانسي فيسبوك
شنبه، 21 تیر 1393 - 07:45 کد خبر:11952
مطالعات روانشناسانه فيسبوك از يادداشت هاي مثبت و منفي يادداشت ها و رفتار آنلاين و رويكرد كاركنان جزو بخش هايي هستند كه نمي توان آن را از نشريات نيويورك تايمز، وال استريت ژورنال، اسلت، گاردين و ساير رسانه ها جدا كرد. در واقع اين كار يكي از بي اخلاقي هايي است كه از رسانه هاي اجتماعي انجام مي شود و طي آن كاربراني را كه از همه جا بي خبر هستند در محيط شبكه اجتماعي همانند موش آزمايشگاهي آزمايش مي كنند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، استيو گلدشتاين- مطالعات روانشناسانه فيسبوك از يادداشت هاي مثبت و منفي يادداشت ها و رفتار آنلاين و رويكرد كاركنان جزو بخش هايي هستند كه نمي توان آن را از نشريات نيويورك تايمز، وال استريت ژورنال، اسلت، گاردين و ساير رسانه ها جدا كرد. در واقع اين كار يكي از بي اخلاقي هايي است كه از رسانه هاي اجتماعي انجام مي شود و طي آن كاربراني را كه از همه جا بي خبر هستند در محيط شبكه اجتماعي همانند موش آزمايشگاهي آزمايش مي كنند.


بر اساس نظر نشريه تايمز، فيسبوك خبرخوان بيش از نيم ميليون نفر از كاربرانش را به صورت تصادقي با يادداشت هاي مثبت و منفي دستكاري كرده است تا بتواند نتيجه هاي خود را از آن دريافت نمايد.


گاردين مي نويسد: در يك آزمايش كه در سال 2012 انجام شد، فيسبوكلمات احساسي اصلي را از 700 هزار خبر مخفي كرده است، تا تاثير آن را بر رفتار آزمايش شوندگان در شبكه اجتماعي بررسي كند.


بر مبناي نظر تايمز، اين آزمايش بدون اطلاع يا رضايت كاربران انجام شده است، همچنين شركت پاسخ داده است كه در مواردي كه براي خدمت آورده است نوشته شده كه هر نوع دستكاري در خبرخوان توسط شبكه اجتماعي جزو حقوق او به شمار مي رود.


در بحث گاردين اشاره شده است: يك محقق غير متصل به آزمايش فيسبوك گفت كه يك شركت نيازي به دريافت «اجازه آزادي اخلاقي» ندارد چراكه آنها موارد قرار داد فيسبوك را تيك مي زنند.


لحن كلي پوشش رسانه اي در مورد فيسبوك همانند اختاپوس جهاني با نبوغ شيطاني براي جذب و دستكاري داده هاي افراد سخن مي گويد.


اما پس از فروكش عصبانيت واقعي يا دروغين افراد، ارتباطگران برند احتمال دارد توجهات خودشان را به يافته هاي تجربي معطوف كنند.


بر مبناي گزارش تايمز، با عنايت توجهات بيشتر، تجربه نشان داده است كه حالت هاي افراد بسته به زمان واگيرند. افرادي كه كلمات مثبت بيشتري را در اخبار فيسبوك خود مي بينند، مايل هستند كه كلمات مثبت بيشتري را در يادداشت هاي فيسبوكي شان به كار برند درحاليكه افرادي كه يادداشت هاي منفي بيشتري را در فيسبوك مي بينند بيشتر منفي گرايي مي كنند. نتايج مطالعه در ژورنال «مجموعه مقالات آكادمي ملي علوم ايالات متحده امريكا» منتشر شده است.


اگر شما براي فعاليت هاي برندسازي خودتان در كانال هاي اجتماعي هزينه هايي مي پردازيد، ممكن است بخواهيد چيزهايي را در فيسبوك بداندي. «وقتي بيان مثبت توليد مي كنيد، مردم يادداشت هاي مثبت بيشتري توليد مي كنند و در مقابل واژ] هاي منفي نيز باعث مي شود كه مخاطبان شما از الگوي منفي تان تبعيت كرده و از همان واژه ها استفاده كنند.


بنابراين ممكن است بتوانيم از فيسبوك براي اين گونه مطالعاتش متشكر باشيم شايد هم بايد از اين تشكر كنيم كه شما نمي توانيد با اين گونه كارهاي فيسبوك مقابله كنيد و كاري انجام نمي دهيد. و اين روند ادامه مي يابد.


منبع: http://www.prnewsonline.com/water-cooler/2014/06/30/how-dare-facebook-treat-us-like-lab-rats-but-hey-look-at-the-findings/?hq_e=el&hq_m=2909805&hq_l=14&hq_v=472ca672b
منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)