شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ده نكته براي برنده شدن در جشنواره‌هاي روابط عمومي
جمعه، 28 شهریور 1399 - 17:31 کد خبر:1168
جايزه را تنها براي ارائه‌ي يك كار خوب نخواهيد برد، بلكه همه‌ي جوانب كار شما بايد عالي باشد: ممكن است بر مشكل ويژه‌اي غلبه كرده باشيد يا كارتان را در يك محدوده‌ي زماني كوتاه و خاص انجام داده باشيد يا اولين بار باشد كه كاري بدين صورت انجام شده باشد. در هر صورت روشن كنيد كه چرا كار شما متفاوت يا منحصر به فرد است.


 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| اگر به اصول ساده‌ جشنواره پايبند نباشيد، چه دليلي وجود دارد كه داوران وقت خود را براي آثار شما تلف كنند، در حالي كه ده ها اثر ديگر به دست آنها رسيده؟

 

1- به قوانين و مقررات جشنواره پايبند باشيد

 

قواعدي مثل تعداد كلمات، استفاده از تيتر، بخش بندي مناسب و فراهم كردن مستندات در فرمت صحيح را رعايت كنيد. اگر به اصول ساده‌ي جشنواره پايبند نباشيد، چه دليلي وجود خواهد داشت كه هيئت داوران وقت خود را براي آثار شما تلف كنند، در حالي كه دهها اثر مطابق با قوانين جشنواره به دست آنها رسيده؟

 

2- آثار خود را به درستي دسته بندي كنيد

 

احتمال دارد بخواهيد يك اثر را در بيش از يك رشته از جشنواره شركت دهيد، اين نبايد به معناي استفاده‌ي مجدد از يك اثر (بدون تغيير خاص) در رشته‌هاي مختلف باشد.  مقررات براي جوايز مختلف معمولاً با هم متفاوت است.  همچنين براي شركت دادن يك اثر در يك رشته‌ي جديد بايد آن را بازنويسي كنيد. اگر چه ممكن است شما از يك پويش (كمپين) هم براي رشته‌ي «بهترين پويش بين‌المللي» و هم براي «بهترين پويش فناوري» استفاده كنيد، ولي كانون توجه و عناصري كه شما مي خواهيد در اين دو رشته برجسته شود متفاوت خواهد بود.

 

3- اثرتان كامل و دقيق باشد

 

در حالي كه اثر شما غلط املايي و انشائي دارد، توقع داريد جايزه‌ي برترين روابط عمومي به شما داده شود؟ در هر صنعتي نواقص و اشتباهات ممكن است بروز پيدا كند، اما اگر قرار است جايزه‌ي برترين در صنعت ارتباطات را دريافت كنيد، بايد ثابت كنيد كه در ارتباط برقرار كردن بهترين (بدون اشتباه) هستيد.

 

4- كسب اجازه كنيد

 

در گير‌و‌دار رسيدن به جشنواره پيش از پايان مهلت ثبت نام، ممكن است كسب اجازه از رئيس يا مشتري خود را فراموش كنيد. از اين كار اجتناب كنيد. بسياري از شركت‌ها در خصوص چگونگي، زمان و اينكه اصلاً در جشنواره‌ها شركت كنند يا نكنند، ضوابط و سياست‌هاي خاص خود را دارند. روابط شما با مشتريِ بنگاه روابط عمومي‌تان و يا رئيس شما قطعاً از كسب جايزه مهمتر است.

 

5- قدرداني كنيد

 

اثر عالي شما به ندرت ممكن است كاري انفرادي باشد. از كليه اعضاي تيمي كه در خلق اثر نقش داشته‌اند قدرداني كنيد. اين شامل كليه كاركنان دخيل در خلق اثر، پيمانكار يا شركت طراح و چاپ كننده‌ي اثر و كليه‌ي عوامل دخيل در پديد آمدن آن است.

 

6- خود اثر به تنهايي گويا باشد

 

از آنجا كه هيئت داوران بايد ده‌ها اثر رسيده براي جشنواره را بررسي كنند، ممكن است وقت كافي براي ديدن تمامي مستندات شما نداشته باشند. اثر شما خود به تنهايي بايد بتواند توجه هيئت داوران را جلب كند. مستندات يك اثر پس از انتخاب اوليه‌ي آثار منتخب توسط هيئت داوران، مفيد خواهد بود.

 

7- حقيقت را بگوييد

 

ممكن است وسوسه شويد كه اثر خود را «بَزك كنيد»، يا با افزودن جزئيات غير ضروري نتايج را تحت تاثير قرار دهيد، اما از اين كار اجتناب كنيد. از يك سو اين كار غير‌اخلاقي است و از سوي ديگر اين روزها با يك جستجوي ساده در اينترنت حقايق زيادي راجع به كارهاي شما مشخص خواهد شد. چنانچه در نتايج يك فعاليت اغراق شده باشد يا مستندات آن ساختگي باشد، دست صاحب اثر رو خواهد شد.

 

8- مراقب باشيد اهداف با نتايج همخواني داشته باشد

 

براي بسياري از اعضاي هيئت داوران، اهداف يك فعاليت و نتايج حاصله مهمترين عنصر انتخاب اثر است. هر چه قدر هم پويش (كمپين) اجرا شده خلاقانه و جذاب باشد، دست يافتن به نتايج ملموس در راستاي اهداف آن پويش يا فعاليت مهمترين عامل است. معمولاً بهترين اهداف آنهايي است كه مربوط به ارتباطات و قابل سنجش باشد. 

 

9- بگوييد چرا اثر شما متفاوت است

 

جايزه را تنها براي ارائه‌ي يك كار خوب نخواهيد برد، بلكه همه‌ي جوانب كار شما بايد عالي باشد: ممكن است بر مشكل ويژه‌اي غلبه كرده باشيد يا كارتان را در يك محدوده‌ي زماني كوتاه و خاص انجام داده باشيد يا اولين بار باشد كه كاري بدين صورت انجام شده باشد. در هر صورت روشن كنيد كه چرا كار شما متفاوت يا منحصر به فرد است.

 

10- شرح دهيد كه بر چه چالش‌هايي غلبه كرده‌ايد

 

هيئت داوران در دنياي واقعي زندگي مي‌كنند. مي‌دانيم كه به ندرت مي‌توان به 100 درصد اهداف يك طرح دست يافت. مشكلات پيش مي‌آيند، اما مهم اين است كه چطور از عهده‌ي حل آنها برمي‌آييد. از اين كه در اثر خود شرح دهيد چطور كارها خوب پيش نرفته نترسيد، اما يادتان باشد بگوييد چطور مشكلات را به موفقيت‌ها بدل كرده‌ايد.

 

نويسنده: استوارت بروس

ترجمه: سيد روح الله يزدان خواه