شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 10 گام تا طراحي يك اينفوگرافيك جذاب روابط عمومي
سه شنبه، 23 فروردین 1401 - 23:02 کد خبر:11400
سال هاي اخير با توسعه روابط عمومي در فضاي مجازي همراه بوده است و با بالا رفتن سرعت اينترنت، عناصر بصري و ويدئويي از جايگاه ويژه اي برخوردار شده است. يكي از اين عناصر بصري اينفوگرافيك ها هستند كه در روابط عمومي جايگاه ويژه اي يافته اند. در اين يادداشت برآنيم تا در گام آسان، مراحل طراحي يك اينفوگرافيك را آموزش دهيم.

 

Pay for Placement PR: Does It Work? image money 95790 64013 600x450


شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| جان اسميت- سال هاي اخير با توسعه روابط عمومي در فضاي مجازي همراه بوده است و با بالا رفتن سرعت اينترنت، عناصر بصري و ويدئويي از جايگاه ويژه اي برخوردار شده است. يكي از اين عناصر بصري اينفوگرافيك ها هستند كه در روابط عمومي جايگاه ويژه اي يافته اند. در اين يادداشت برآنيم تا در گام آسان، مراحل طراحي يك اينفوگرافيك را آموزش دهيم.


در واقع اطلاعات مي تواند مفيد و يا حتي زيبا باشد اما تنها زماني كه خوب ارائه شده باشد. در عصر اضافه بار اطلاعاتي، هر رهنمودي كه به صورت درهم و برهم ارائه شود، از آن به سادگي عبور مي شود. اين يكي از دلايلي است كه گرافيك هاي اطلاع رسان در عصر امروز مورد استقبال مخاطبان واقع شده اند. اينفوگرافيك ها طراح هاي بصري هستند كه به توضيح داده هاي پيچيده به شكلي آسان كمك مي كنند. اما آنها چطور ايجاد مي شوند؟ چگونه مي توانيم به عنوان كارگزاران روابط عمومي از فرآيند طراحي كسب اطلاع كنيم؟ و يك طراح چخ چيزي بايد درباره خلق يك اينفوگرافيك بداند؟


در طول دهه گذشته، هايپركت يكي از موسساتي است كه تجربيات خوبي درباره طراحي اين نوع گرافيك ها بدست آورده است و در اين يادداشت ما تجربيات خودمان را در 10 گام تشريح مي كنيم:


1. جمع آوري داده


اين كار از غربالگري همه داده ها آغاز مي شود. در آغاز همه چيز شلوغ و درهم و برهم است: يك صفحه گسترده اكسل، برخي فايل هاي PDF و لينك هايي به ساير منابع معمول هستند. در حالي كه برخي اوقات راهنمايي هايي نيز وجود دارد. «ما دوست داريم چارت هاي صفحه 12 و 65 را با هم مقايسه كنيم.» ما اين نكته را به عنوان يك سر نخ در دست مي گيريم تا دريابيم كه داستانمان چطور بايد تعريف شود. اين همچنين وقتي در آغاز گردآوري تحقيقات مضاعف براي منابع جديد هستيم به كارمان مي آيد. تصويري كامل از داستان معمولا از برداشت هاي پراكنده بدست مي آيد. مي توان گفت كه اينفوگرافيك تنها در يك چارت بسته خلاصه نمي شود.


2. مطالعه همه چيز


هنگامي كه وسوسه مطالعه تنها حقيقت برجسته است و باقي مسائل را تحت شعاع قرار مي دهد، اين ميانبر منجر به نتايجي مي شود كه از اتلاف وقت در آينده جلوگيري مي كند. بخش هاي منفرد اطلاعات در يك اكوسيستم تحقيقي مي تواند تصاوير بزرگي را منحرف كند. همچنانكه مشتري شما اين مساله را در طول فرآيند درك خواهد كرد يا مخاطب پس از اتمام پروژه به آن اشاره خواهد كرد. هيچ چيز بدتر از اين وجود ندارد كه در حاليكه سخت بر روي پروژه كار مي كنيد ببينيد آن بخش از محتواي اصلي تان برداشتي جدا از چيزي كه شما در نظر داشته ايد را ارائه مي دهد تنها به اين خاطر كه شما با نقاط متصل نشده ايد. طراحاني كه اينفوگرافيك ها را مي سازند با شكاف داده ها سازگار شده اند، مطمئن شويد كه هيچ اطلاعات مهمي نيست كه از دست داده باشيد و مطمئن شويد كه حقايق به درستي داستان شما را تاييد مي كنند.


3. يافتن روايت


داده هايي كه ماهيت خسته كننده دارند اگر به صورت اينفوگرافيك هم در بيايند، آن ماهيت را حفظ مي كنند مگر اينكه آن را به شكل يك اينفوگرافيك در بياوريد. اينفوگرافيك ها با يك هدف منحصر به فرد آغاز مي شوند. اين هدف ممكن است در نهايت به روشن شدن مجموعه اي از داده ها، توضيح فرآيندها، برجسته سازي يك روند يا پشتيباني از برخي بحث ها را شامل شود. يافتن يك روايت بزرگ مانع اوليه است. اكنون كه داده ها آشنا شده اند، آيا ممكن است كه اين داستان را با اطلاعاتي كه در دست داريد، روايت كنيد؟ آيا به موضوعات مربوط به موضوع علاقه داريد؟ آيا اين موضوع ارزش دارد كه به صورت يك داستان درآيد؟


4. شناسايي مسائل


همچنان كه داستان از ميان داستان هايي كه در دست داريد، ظاهر مي شود، وقت آن رسيده كه دست از بررسي واقعيت برداريد. در بسياري از موارد، داده داستان، از داستاني كه مشتري مي خواهد تعريف كند، پشتيباني نمي كند. آنچه متعاقب آن مي آيد معمولا يك بحث كمي غير استادانه است. برخي اوقات يك مشتري از طراح مي خواهد كه تنها از حقايقي استفاده كند كه نگاهي خوب به آنها دارد، داده را بپيچانند، يا در غير اين صورت پيرامون اين مانع قرار مي گيرند. به سرعت آشكار مي شود كه طي اين مسير براي همه بيهوده است.

 

داده دروغ نمي گويد و مشتريان خوب نمي خواهند كه هياهويي گمراه كننده به راه بياندازند. در اين شرايط گام بعدي يك كار مجدد بر روي داستان داده را مي طلبد. مطالعاتي بر روي موضوع در چندين روز انجام شده است و طراح راهنماي با ارزشي براي كشف روايت هاي دقيق بيشتر و ارائه آن در اختيار دارد. در چنين شرايطي تكيه بر ايده اصلي مشتري مي تواند خسته كننده باشد. در بسياري از موقعيت هاي ذهني (رنگ، فن چاپ و غيره.) براي طراح پيروز شدن در اين جنگ بسيار دشوار است اما در اين موقعيت ها طراح بايد چشمان خود را براي ديدن جزئيات روشن داده باز نگه دارد و قدردان آنها باشد.


صداقت در اطلاعات تجربه اي براي كشف بدست مي دهد. داده راهي را براي پيروزي در يك مباحثه در پيش دارد. كه اين بحث ممكن است درست يا نادرست باشد. براي مثال رانندگاني كه مالك ماشين هاي قرمز هستند دو برابر آنهايي كه ماشين هاي آبي دارند در معرض تصادف قرار دارند. اين حقيقت ممكن است نشان دهد كه تصادفات خودرو بيشتر به دليل رنگ آنها اتفاق مي افتد. اما داستان درست در يك اتصال مخفي يافت مي شود كه ما آن را به عنوان متغيير مداخله گر مي شناسيم. شخصيت هاي پرخاشگر به رنگ قرمز واكنش نشان مي دهند. اين رفتار پرخاشگري به دلايل نامعلومينرخ تصادف را تحت تاثير قرار داده اند، نه رنگ خودرو.


5. ايجاد نظم سلسله مراتبي


تقريبا در هر بخشي از تحقيق قهرماني وجود دارد كه داستان را به پيش مي راند. اين بخش از داده شما را متعجب و شگفت زده مي كند. زماني كه آن را پيدا كرديد، تبديل به راهي براي سازماندهي پروژه و ايجاد يك سلسله مراتب مشخص براي ساختار اينفوگرافيك مي شود. عناصر پشتيبان پس از آن هماهنگ مي شوند تا داستان بتواند به درستي نقل شود. اين تبديل به نوعي از حالت مدون در نكات تحقيقي مي شود. در اين گام، تصوير يكي از محصولات نهايي شروع به ظهور مي كند.


6. ساخت يك چارچوب


هنگامي كه داده ها جستجو و مرتب شدند، مهمترين حقايق انتخاب شدند و سلسله مراتب آن تعيين شد، يك قالب ايجاد مي شود. در اينجا طراح دركي بصري از مهمترين اطلاعاتي كه بايد ارائه شود، بدست مي دهد و اين قالبي است كه بايد براي بررسي مشتري ارسال شود. اين طراحي نهايي نيست اما ابزاري براي بحث مي باشد و امكان توافق را در ساختار نهايي قطعه ممكن مي سازد.


7. انتخاب قالب


راه هاي بي شماري براي ارائه داده ها وجود دارند. بهترين رويكرد ممكن است با چارت ها و گراف هاي سنتي (نواري، خطي و لوله اي) باشد. اين ممكن است نيازمند يك دياگرام يا فلوچارت براي توضيح يك پروسه باشد. يك نقشه ممكن است بهترين راه براي بيان داستان باشد. يا شايد نمايش اعداد بهترين باشد. اگر بودجه در دسترس است و داده ها آن را تصمين مي كنند، به طور متعامل ممكن است حسي ايجاد شده و جهاني از امكان ها براي بصري سازي داده ها را باز كند. در هر موردي، اين تصميم توسط داده ها گرفته مي شود كه خود را با يك يا تركيبي از اين قالب ها ارائه مي دهد.


8. تعيين يك رويكرد بصري


دو رويكرد بصري فراگير براي تشخيص نگاه و احساسي كه يك اينفوگرافيك ايجاد مي كند وجود دارد. در يك دسته افرادي هستند كه ترجيح مي دهند داده هاي خام زيبا توليد كنند (ديويد مك كندلس، نيكولاس فلتون و ساير افرادي كه از اين رويكرد تبعيت مي كنند). اين رويكرد عموما از نوعي چارت و گراف استفاده مي كند كه از نظر بصري جذابيت زيادي براي مخاطبان دارد. استفاده از رنگ، فن چاپ و ساختاري كه قطعه را جذاب مي كند، از قبيل يك مقدمه كار به صورت هنر در اين رويكرد معمول است. دسته دوم شامل كساني ( از قبيل: پيتر اورنتافت و اسكات استوول) مي شوند كه ترجيح مي دهند از تصاوير و استعاره ها استفاده كنند. در اينجا داده ها عموما تبديل مي شوند و روايتي بصري براي مخاطبان نقل مي گردد. اغلب نسبت كمي ميان اين رويكرد و چارت يا گراف وجود دارد.


در هايپركت، ما هيچ يك از دو استراتژي را به طور خاص دنبال نمي كنيم. ما اغلب تركيبي از چات ها و گراف ها را كه توسط عناصر بصري بيشتر احاطه شده است، و يا جلوه هاي بصري ناب را با ارائه داده هاي سنتي همراه مي كنيم. اطلاعات در دسترس، واسطه، برند مشتري و موضوع همان چيزهايي هستند كه راهكارهاي نهايي را مشخص مي كنند.


9. پالايش و آزمون


همچنان كه اينفوگرافيك شكل و يك فرم بصري مي گيرد، پالايش نيز آغاز مي شود. مشترياني چه در داده ها و چه داستانسرايي بصري براي اينكه بتوانند از تطابق اهداف و مقاصدشان و روند توليد محصول نهايي آگاه شوند، درگير كار با جزئيات مي شوند. شركت ها عموما در درون خودشان يك استديو در بخص آزمون دارند كه مطمئن شوند قطعه اي كه توليد شده است به آساني قابل درك و خواندن است.

 

اين كار به ويژه براي كساني كه پيشتر داده ها را نديده اند از اهميت بسزايي برخوردار است. شركت ها ارزيابي طراحي و تكرار را تا جايي انجام مي دهند كه قطعه به طور كامل روشن و قابل درك باشد. اين عقب و جلو كردن ميان مشتري و تيم داخلي زماني به پايان مي رسد كه هر كسي به راحتي بتواند اطلاعاتي را كه ارائه شده در بهترين شكل خود درك و دريافت كند.


10. انتشار براي جهان


بزرگترين اينفوگرافيك ها به صورت آنلاين به اشتراك گذاري شده اند. حتي تصاوير چاپي نيز در برخي نشريات آنلاين مد به چاپ مي رسند. اين مرحله در واقع جايي است كه كار شما در آن محك مي خورد. داده اي كه ويژگي هاي جالبي دارد از راه هاي بسيار توسط مخاطبان مختلفدريافت مي شود. بررسي همه حقايق و قابل تصوير كردن همه آن به اين معنا نيست كه شما همه جنبه هاي داستان را پوشش داده ايد. بنابراين حتي اگر يك بار قطعه شما منتشر شده است، بحث هاي آنلاين مي توانند گسترش يابند و يا به گونه اي جداي از بحثي كه انجام شده آن را ادامه دهيد.

 

بررسي جمعي اغلب به اين معناست كه پروژه هرگز روي زمين باقي نمي ماند. بازنگري ممكن است به عنوان داده اي جديد هاله هاي جديدي را بيافريند. در حاليكه ترسناك است اجازه دهيد پروژه شما بخشي از اين فرآيند شود و اين همچنين دليلي است كه واسطه از آن منتفع مي گردد. يك طراحي موشكافانه قوي چيزي است كه ذهن مخاطبان را فعال نگه مي دارد.


طراحان اينفوگرافيك افرادي غير معمولي هستند. با اينكه بودجه براي اين بخش به ندرت مصرف مي شود، آنها همچنان كار خود را با عشق ادامه مي دهند. در اين مسير سعي كنيد در كنار آنها قرار گيريد و كار را با آنها دنبال كنيد، تا تلاش هاي آنها در انتهاي كار تبديل به دوباره كاري نشود.


منبع: http://www.fastcodesign.com

 

منبع مرجع:  http://www.shara.ir/view/11400/10-گام-تا-طراحي-يك-اينفوگرافيك-جذاب-روابط-عمومي