هارولد دي لاسول
Harold Dwight Lasswell
متولد: دانلسون ايالات متحده آمريكا (1902-1978)
مقاطع تحصيلي:
- دكتراي علوم سياسي، دانشگاه شيكاگو؛ عنوان رساله: تحليل محتواي پيامهاي تبليغات سياسي طي جنگ جهاني اول
حوزههاي مورد علاقه:
- دموكراسي
- تبليغات
- رفتارگرايي
- نتايج سياسي استعمار
- ماشيني شدن بشريت
سوابق تدريس:
- استاد دانشگاه شيكاگو (لاسول در دانشگاه شيكاگو همراه با جرج هربرت ميد، رابرت اي. پارك ، و چارلز مريام مطالعه مي كردند، در حالي كه تحت تاثير جان ديويي و عملگرايي آمريكايي بودند)
- استاد دانشگاه ييل
سوابق علمي- اجرايي:
- عضو كميسيون آزادي مطبوعات
- عضو مكتب شيكاگو در جامعهشناسي
- رييس آكادمي جهاني هنر و علوم وانجمن علوم سياسي آمريكا
- رئيس بخش تجربي براي مطالعه ارتباطات زمان جنگ در كتابخانه كنگرهي واشنگتن دي سي، در طول جنگ جهاني دوم
- از اعضاي موثر سمينار ارتباطات جمعي راكفلر
آثار:
لاسول بيش از 60 جلد كتاب نوشته است كه به برخي از آنها اشاره ميشود:
- تحليل تبليغات در جنگ جهاني (چاپ 1927 و تجديد چاپ شده در سال 1971)
- سياست جهاني و ناامني شخصي (چاپ 1935 و تجديد چاپ شده در سال 1965 با مقدمهاي جديد)
- سياست: چه كسي چه پيامي، چه زماني، كجا و چگونه (چاپ 1935)
- قدرت و شخصيت (چاپ 1948)
- آسيبشناسي رواني و سياست (1930)
Harold D. Lasswell, ‘’The Garrison State”, The American Journal of Sociology, vol 46, No. 4 (January 1941), pp. 455-468
لاسول:
- برخي او را مبتكر روش «تحليل محتوا» مي دانند كه البته خود آنرا «تحليل فضا» ميناميد.
- هارولد لاسول از اولين دانشمنداني بود كه تلاش كرد روان شناسي را وارد سياست كند.
- در طيف وسيعي از رشتههاي مختلف علمي مانند اقتصاد، جامعه شناسي، علوم سياسي و... به عنوان انديشمند و صاحبنظر شناخته شده است. به همين دليل وي را "لئوناردو داوينچي علوم رفتاري" ميدانند.
- اغلب دانشجويان ارتباطات او را با جمله معروفي كه در سال 1940 نگاشت ميشناسند: «چه كسي، چه چيزي را، از چه مجرايي و به چه كسي، با چه تأثيري ميگويد» (مدل پايهاي ارتباطات جمعي)
- يكي از بنيانگذاران پژوهش ارتباطات جمعي در ايالات متحده
- هارولد لاسول از جمله پژوهشگراني است كه به طور جدي به نقش و كاركرد رسانهها در جامعه توجه كرده است. از نظر وي، رسانهها در حكم انتقالدهنده فرهنگ، براي انتقال اطلاعات، ارزشها و هنجارها از يك نسل به نسل ديگر و از افراد جامعه به تازه واردها، كاربرد دارند.
- وي درسال 1948 در مقالهاي تحت عنوان «ساخت و كاركرد ارتباطات در جامعه» براي پيام سه نقش مشخص را تعريف ميكند:
1ـ نظارت (حراست) بر محيط (نقش خبري)
2ـ ايجاد و توسعه همبستگيهاي اجتماعي افراد (نقش راهنمايي)
3ـ انتقال ميراث فرهنگي (نقش آموزشي)
4 ـ چارلز رايت نقش سرگرمي را به اين نقشها اضافه كرد.
منبع: http://ccr.blogfa.com/