شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رويكرد واگرا در تحقيق و آموزش روابط عمومي
جمعه، 29 فروردین 1393 - 11:54 کد خبر:10086
در واقع بحران هاي سازمان بايد توسط روابط عمومي پاسخ داده شود و اين خلاقيت روابط عمومي را مي طلبد كه با توجه به داده ها و داشته ها تصميمي عقلاني بگيرد. تصميمي كه مي تواند تغييرات عمده در نگرش مردم ايجاد كند. شايد اگر روابط عمومي در بحران ها واگرا عمل كند، بتواند همه چيز را به نفع سازمان متبوع خود تمام كند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، نويسنده: عادل ميرشاهي (سردبير شارا)- جهان پس از اينترنت قطعا جهاني است كه با همگرايي آميخته شده است. هرچه همگرا تر بهتر. اما اين همگرايي در يك حوزه باعث عقب ماندگي مي شود و آن حوزه آموزش و تحقيقات است كه هرچه واگراتر باشيم نتايج بيشتري دريافت خواهيم كرد.


آموزش روابط عمومي يكي از حوزه هايي است كه امروز به شدت در حال همگرايي است. ترجمه متون انگليسي روابط عمومي به اين همگرايي كمك مي كند و در نتيجه ما شاهد يك ركود علمي در حوزه روابط عمومي مي شويم كه ناشي از همگرايي آموزشي در حوزه روابط عمومي است.


همگرايي و واگرايي در آموزش روابط عمومي چيست؟
لطفا به اين سوال پاسخ دهيد: اگر شما مسئول يك واحد روابط عمومي در يك شركت صنعتي باشيد كه محيط آن براي كارگران زيان آور باشد، كارگري در حين كار به طور تصادفي پايش لغزيده و از بالاي دكل به پايين پرتاب شده است. وي اكنون در بيمارستان است و خبرنگاران پوشش خبري خوبي به اين حادثه داده اند. شما به عنوان مسئول روابط عمومي چه واكنشي نشان مي دهيد؟
1. تكذيبيه براي نشريه اي كه اين خبر را منتشر كرده است ارسال مي كنيد.
2. پوشش خبري متفاوتي را در سايت هاي ديگر و شبكه هاي اجتماعي منتشر مي كنيد.
3. به عيادت بيمار مي رويد.
4. مصاحبه خبري با مصدوم تهيه مي كنيد و رضايت وي را از خدمات درماني اش كه توسط شركت انجام شده منتشر مي كنيد.
5. گزارشي از دليل ايجاد حادثه تهيه مي كنيد و نشان مي دهيد كه شرايط كار نرمال بوده و كارگر دچار بي دقتي شده است.


به اين فهرست چه تعداد ديگر مي توانيد بيافزاييد؟ هرچه بتوانيد جايگزين هاي بيشتري براي اين مورد پيدا كنيد، بدين معناست كه تفكر شما در حوزه روابط عمومي واگرا تر است. راه هاي خلاقانه از واگرايي علمي ناشي مي شود و از اين نگاه آموزش هاي آكادميك و نظريه هاي ارتباطي، سدي در برابر واگرايي به شمار مي روند.


آموزش واگرايي در روابط عمومي
متاسفانه در نظام آموزشي روابط عمومي براي همه رويدادها روش ها و نسخه هاي مشابهي وجود دارد. دانشجويي كه وارد رشته روابط عمومي مي شود با اين اطلاعات كاملا بسته مي شود. در نتيجه ما نمي توانيم انتظاراتي كه در خلاقيت حرفه اي حوزه روابط عمومي داريم را بدست آوريم.


اين در حالي است كه اقدامات در حوزه روابط عمومي به هيچ عنوان بسته نيستند. هيچ دستور و سند مشخصي وجود ندارد كه براي اين رويداد، بحران يا حادثه حتما بايد اين واكنش نشان داده شود. اما آموزش روابط عمومي به اندازه اي مسخ كننده است كه جايي براي فكر كردن و خلاقيت نمي گذارد.


راه حل مناسب براي جلوگيري از همگرايي آموزشي
استادان و مدرسان روابط عمومي بايد در آموزش هاي خوب از مثال ها بيشتر از هميشه استفاده كنند. موقعيت هايي كه روابط عمومي ها در آن قرار مي گيرند و بايد در آنها تصميم گيري كنند معمولا محدوديتي ندارند. گاهي اوقات چند محدوديت همزمان وجود دارند كه بر پيچيدگي داستان مي افزايد.


1. كارخانه در آتش سوخته است.
2. 30 نفر كشته باقي مانده است.
3. كارخانه بيمه نبوده است.
4. رئيس كارخانه در زندان است.
5. اخبار فراواني دال بر بي دقتي منتشر شده است.


فكر كنيد هر كدام از اين موارد به تنهايي يك بحران است. برخي از آنها ممكن است روش هاي ديگر را محدود كند. در واقع بحران هاي سازمان بايد توسط روابط عمومي پاسخ داده شود و اين خلاقيت روابط عمومي را مي طلبد كه با توجه به داده ها و داشته ها تصميمي عقلاني بگيرد. تصميمي كه مي تواند تغييرات عمده در نگرش مردم ايجاد كند. شايد اگر روابط عمومي در بحران ها واگرا عمل كند، بتواند همه چيز را به نفع سازمان متبوع خود تمام كند.


واگرايي در اقدامات روابط عمومي يعني متفاوت از ديگران ديدن، برنامه ريزي كردن و عمل كردن. اين شرايطي است كه شما به دنبال راه سومي مي گرديد كه ممكن است در هيچ نظريه روابط عمومي وجود نداشته باشد. گاهي اوقات ابزارهايي كه ما هرگز به آن فكر نكرده ايم به كارمان مي آيد.


اهرم هاي اقتصادي و سياسي و اشكال متفاوتي از اقناع كه در هيچ بحث روابط عمومي ديده نشده اند. اين امر به ويژه در شرايط فعلي كه دانش روابط عمومي در كشور ما به چند كتاب مختصر محدود است امكان زيادي دارد كه روش هاي خلاقانه و بهتري را بتوان به كار برد.